DIY: Как да си оправим регулатора на вентилатора - "таралежа"
Започната от ivos, 04 окт 2011 - 17:51:56
93 мнения по тази тема
#46
Публикувано 13 септември 2012 - 08:16
При мен изглежда че тази схема не ще да работи както трябва. Три пъти я сглабям вече и всеки път с нови елементи, като съм спазил всички параметри описани от колегата, и след всяко сглабяне я проверявам с мултицета по три пъти, но резултата е един и същ - като свържа регулатора към жиците, тръгва на максимални обороти, без изобщо да съм му подал управляващо напрежение. Иначе като му пусна управляващото степените му работят добре, но като му спра управляващото вентилатора вместо да спре, започва пак да духа на макс - каква ли може да е причината?
#47
Публикувано 13 септември 2012 - 11:54
според мен виж да не си окъсил дрейна и сорса на IRF-a, пипни с мултицета за късо съединение между пин 2 и 3 без да е подадено напрежение. ( гледаш централно транзистора от ляво на дясно, пин 1 гейт, пин 2 дрейн, пин 3 сорс )
#48
Публикувано 13 септември 2012 - 13:05
Открих какъв е проблема ми - куплунга с кабелите е с 4 бр. кабели а не както на 124ката с 3 кабела. Кабелите са : дебел червен /фаза/ идващ директно от акумулатора, дебел черен /нула/, тънък червен /фаза/, идваща от контактния ключ и жълт/управляващо напрежение/. Дебелия червен кабел идващ от акумулатора бе свързан директно с вентилатора без да минава през регулатора, а само тънкия червен влизаше в регулатора. Вероятно поради това когато свържех кабелите на новия регулатор колата сама се даваше на контакт без дори да съм вкарал ключа. Както и да е. Сега дебелия червен кабел съм го изолирал и нещата са почти ОК. Но пък сега възникна друг проблем - след като свържа кабелите на новия регулатор и дам на контакт, вентилатора тръгва леко да върти без да съм подал никакво управляващо напрежение от панела на климатроника, върти така все едно е включено на първа степен, иначе степените после си работят идеално. Моля колегите които разбират от електроника за съвет - предполагам, че това може да се оправи с монтирането на някакъв резистор, но нямам представа къде да го монтирам, нито каква да е стойността му.
#49
Публикувано 14 септември 2012 - 10:32
Драсни една схема на инсталацията. Така описателно с думи немога да ти помогна.
#50
Публикувано 14 септември 2012 - 10:58
Оригиналната инсталация на колата ми беше по този начин
Прикачени файлове
Този пост е редактиран от allagabal: 14 септември 2012 - 11:04
#51
Публикувано 14 септември 2012 - 11:05
Сега прекроих инсталацията и изглежда по този начин:
Прикачени файлове
Този пост е редактиран от allagabal: 14 септември 2012 - 11:14
#52
Публикувано 14 септември 2012 - 11:11
Сега след като прекроих инсталацията регулатора работи, но проблема му е, че като му свържа кабелите и дам на контакт вентилатора тръгва да върти леко, все едно е на първа степен на духане, и това е без да съм подал никакво управляващо напрежение, т.е. климатроника е спрян. Предполагам, че трябва да се модифицира леко, но не знам какво точно да направя, тъй като не разбирам нищо от електроника.
#53
Публикувано 14 септември 2012 - 13:26
Явно оригиналния регулатор е различен от този на 124-та. Силовара му верига е постоянно включена към акумулатора, а с контактния ключ само подаваш захранване на слаботоковата му част.
Ти си прекройл схемата и си я направил същата като на 124-та, при което новия регулатор би трябвало да работи коректно. Това, че при изключен климатроник вентилаторът се върти слабо може да се дължи на две неща:
- Нещо си объркал при изработката на регулатора. При мен щом прекъсна жълтия кабел от климатроника, вентилатора спира.
- Самия климатроник подава някакво ниско управляващо напрежение на жълтата жица, когато е изключен.
Премери напрежението на жълтата жица при работещ двигател и ИЗКЛЮЧЕН климатроник. Трябва да е по-ниско от 0.8 волта. Ако не е, то това е причината да се върти слабо вентилаторът. Може да направиш и друго. Откачи жълтата жица от регулаторът, запали колата и провери дали вентилаторът се върти. В този случай не би трябвало да се върти дори и слабо, независимо дали си включил климатроника или не! Ако продължава да духа то определено имаш грешка при сглобяването.
Има и друго нещо. Новата схема на свързване е коректна от електрическа гледна точка, но при твоята инсталация тънкия червен кабел идващ от контактния ключ е управляващ за оригиналния регулатор и през него тече много малък ток. Големия ток за мотора тече през дебелия червен кабел. При новия начин на свързване целия ток на вентилатора преминава през тънкия кабел и през контактния ключ! Не е ясно дали кабела, контактния ключ и предпазителя на тази верига (ако има такъв) ще издържат! Има опасност да прегреят, да се стопят и.....да направиш пожар!
Ти си прекройл схемата и си я направил същата като на 124-та, при което новия регулатор би трябвало да работи коректно. Това, че при изключен климатроник вентилаторът се върти слабо може да се дължи на две неща:
- Нещо си объркал при изработката на регулатора. При мен щом прекъсна жълтия кабел от климатроника, вентилатора спира.
- Самия климатроник подава някакво ниско управляващо напрежение на жълтата жица, когато е изключен.
Премери напрежението на жълтата жица при работещ двигател и ИЗКЛЮЧЕН климатроник. Трябва да е по-ниско от 0.8 волта. Ако не е, то това е причината да се върти слабо вентилаторът. Може да направиш и друго. Откачи жълтата жица от регулаторът, запали колата и провери дали вентилаторът се върти. В този случай не би трябвало да се върти дори и слабо, независимо дали си включил климатроника или не! Ако продължава да духа то определено имаш грешка при сглобяването.
Има и друго нещо. Новата схема на свързване е коректна от електрическа гледна точка, но при твоята инсталация тънкия червен кабел идващ от контактния ключ е управляващ за оригиналния регулатор и през него тече много малък ток. Големия ток за мотора тече през дебелия червен кабел. При новия начин на свързване целия ток на вентилатора преминава през тънкия кабел и през контактния ключ! Не е ясно дали кабела, контактния ключ и предпазителя на тази верига (ако има такъв) ще издържат! Има опасност да прегреят, да се стопят и.....да направиш пожар!
#54
Публикувано 14 септември 2012 - 18:36
Вентилатора ми тръгва без изобщо да съм свързал жълтия кабел. Иначе напрежението в жълтия кабел на контакт и на работещ двигател е едно и също 0.20волта. Относно схемата мисля, че не съм допуснал грешка, тъй като съм я направил едно към едно с тази която ти си направил и описал подробно - параметрите на елементите са спазени точно, проверил съм връзки и всичко по много пъти, освен това самата схема я имам сглобена два пъти и и двата регулатора работят по един и същи начин, т.е. вентилатора тръгва и без подаване на управляващо напрежение. Предполагам че някоя характеристика на електромотора е различна (моя регулатор е от тези без таралеж) и той тръгва да върти при по-високо(или по-ниско не знам) изходно напрежение от синия кабел. В тази след като свързах жълтия, червения и черния кабел към регулатора измерих с мултицета изходното напрежение в синия кабел и отчетох следните стойности:
При спрян климатроник - 330миливолта (не съм сигурен дали дали това е мерната единица )
Първа степен на духане - отново 330
Втора - 315
Трета - 280
Четвърта - 235
Пета - 190
Шеста - 148
Най силна седма степен - 40
Не е ли възможно чрез подмяната на някой от резисторите, или друг елемент, с друг с по- голяма или по-малка стойност, да се вдигне изходното напрежение в синия кабел при спрян климатроник на 500миливолта да кажем, (предполагам че при такава стойност вентилатора няма да тръгне).
Извинявам се ако съм написал някоя глупост, но както казах не разбирам нищо от електроника.
При спрян климатроник - 330миливолта (не съм сигурен дали дали това е мерната единица )
Първа степен на духане - отново 330
Втора - 315
Трета - 280
Четвърта - 235
Пета - 190
Шеста - 148
Най силна седма степен - 40
Не е ли възможно чрез подмяната на някой от резисторите, или друг елемент, с друг с по- голяма или по-малка стойност, да се вдигне изходното напрежение в синия кабел при спрян климатроник на 500миливолта да кажем, (предполагам че при такава стойност вентилатора няма да тръгне).
Извинявам се ако съм написал някоя глупост, но както казах не разбирам нищо от електроника.
#55
Публикувано 14 септември 2012 - 22:36
20120914233359.png 262,56K
34 Брой свалянияМахни кабела от контактния ключ.Схемите са няколко,дано съм ти извадил твоята
Никога не оставям магарето си в калта.
#56
Публикувано 15 септември 2012 - 21:52
330mV напрежение при спрян климатроник на дрейна на транзистора не е нормална стойност за регулатора! Когато входното напрежение на жълтата жица е 0.2V, на крачета 8 и 11 на интегралната схема няма импулси и напрежението там е под 0.5V, което е недостатъчно да отпуши транзисторът. При теб по някъкъв начин той е отпушен, което не е нормално. Измери какво има при спрян регулатор на крака 8 и 11. Също така какъв транзистор използваш? Също така свържи гейта на транзисторът към маса и виж дали ще спре да се върти.
#57
Публикувано 16 септември 2012 - 10:12
Напрежението на гейта, както и на крачета 8 и 11 при спрян климатроник (0.2волта входящо) е 1.5волта - явно затова вентилатора започва да върти леко. Иначе като дам гейта на маса вентилатора спира да върти. Използвания от мен транзистор е IRF1405. На какво може да си дължи това по-високо напрежение? Да не би като съм свързвал схемата към старата инсталация някой от елементите да се е прецакал нещо? Възможно ли е поради това, че резисторите имат леко отклонение в параметрите, напр. вместо 4.7 на мултицета ми показва 4.62 или вместо 100 да е 92 ома и оттам да идва тази разлика?
#58
Публикувано 16 септември 2012 - 20:55
Не е нормално на крачета 8 и 11 да имаш 1.5 волта при входно напрежение 0.2 волта. Крачета 9 и 10 на интегралнат схема ги свържи директно към сорсът на транзистора. Мери напрежението директно между сорса и гейта на транзистора при изключен климатроник. Провери също така дали диодът D5 е здрав. Резисторът R5 сигурен ли си че е 220 ома? Ако си сигурен в правилното свързване на схемата и изправността на елементите, то смени интегралната схема с такава от друг пройзводител и препоръчително от друг магазин. Понякога има и ментета, особено от магазините на Елимекс.
Не е възможно!
...Възможно ли е поради това, че резисторите имат леко отклонение в параметрите, напр. вместо 4.7 на мултицета ми показва 4.62 или вместо 100 да е 92 ома и оттам да идва тази разлика?
Не е възможно!
#59
Публикувано 17 септември 2012 - 15:19
Колега Ивос, прав се оказа, проблема се оказа в интеграла. Днес отидох в магазина и купих нов, нямаха TL494, но ми дадоха UTC494, уж бил с почти еднакви параметри - сега при спрян климатроник имам 410mV на дрейна и вентилатора не тръгва. Като го пусна на първа степен отново не тръгва(предполагам, че това се дължи на другия модел интеграл), иначе нагоре степените си работят до седма. Като ги сваля обратно до първа(тази на която не тръгва) вентилатора не спира, а върти едва едва - около оборот за две секунди, спра ли климатроника - вентилатора спира. И още един въпрос - сега като съм свързал тънкия червен кабел като захранващ за вентилатора, до коя степен според теб мога да включвам силата на духане без да има опасност да се запаля . Хиляди благодарности за напътствията. За мен бе много важно САМ да си сглобя схемата
#60
Публикувано 17 септември 2012 - 17:15
Поздравления за упоритостта!
Не е заради интегралната схема. Ако контролерът на климатроника ти подава по-ниско напрежение от на 124-ката, то затова не тръгва вентилатора. При мен тръгва, но в купето почти не се усеща. Тази интегрална схема е с малко по-тесен диапазон от входни напрежения и такива под 1 - 1.2 волта не могат да я "запалят".
Това също е нормално. Токът необходим за поддържане на въртенето на постояннотоков електромотор е по-малък от този необходим за да тръгне.
Незнам. Зависи от инсталацията... Може с едно реле да прекъсваш дебелия червен кабел, който сега си изключил. Управлението на релето ще бъде от тънкия червен. Има и още един, по-елегантен начин, но ще трябва да изкараш една допълнителна клема от регулатора. Ще ти нарисуван схема като ми остане време.
...Като го пусна на първа степен отново не тръгва(предполагам, че това се дължи на другия модел интеграл)...
Не е заради интегралната схема. Ако контролерът на климатроника ти подава по-ниско напрежение от на 124-ката, то затова не тръгва вентилатора. При мен тръгва, но в купето почти не се усеща. Тази интегрална схема е с малко по-тесен диапазон от входни напрежения и такива под 1 - 1.2 волта не могат да я "запалят".
...Като ги сваля обратно до първа(тази на която не тръгва) вентилатора не спира, а върти едва едва - около оборот за две секунди, спра ли климатроника - вентилатора спира...
Това също е нормално. Токът необходим за поддържане на въртенето на постояннотоков електромотор е по-малък от този необходим за да тръгне.
И още един въпрос - сега като съм свързал тънкия червен кабел като захранващ за вентилатора, до коя степен според теб мога да включвам силата на духане без да има опасност да се запаля .
Незнам. Зависи от инсталацията... Може с едно реле да прекъсваш дебелия червен кабел, който сега си изключил. Управлението на релето ще бъде от тънкия червен. Има и още един, по-елегантен начин, но ще трябва да изкараш една допълнителна клема от регулатора. Ще ти нарисуван схема като ми остане време.
0 потребител(и) четат тази тема
0 потребители, 0 гости, 0 анонимни