DIY: Как да си оправим регулатора на вентилатора - "таралежа"
Започната от ivos, 04 окт 2011 - 17:51:56
93 мнения по тази тема
#32
Публикувано 13 август 2012 - 01:11
Здравейте колеги! Искам да споделя с вас наблюденията ми по темата.
Първо искам да кажа, че регулатора на колегата ivos работи и си върши работата почти като оригиналния. На мен лично всичко ми излезе около 8лв. (цените на дребно в Русе са доста по-високи) без кутийка и с универсална платка, което малко усложнява изработката, но няколкото часа труд се отплатиха многократно. След инсталацията вчера и ползването на регулатора забелязах следните неща, оказва се, че докато превключвате селектора двигателчето се развърта на пълни обороти при прехода на селектора от една позиция в друга. Това според мен не е проблем, тъй като аз не ръчкам постоянно селектора. Автоматичния режим се е изместил според мен с една позиция нагоре и сега регулирането на оборотите автоматично работи до 4-та степен на селектора. Но това са си все бели кахъри, това което ме притеснява е, че транзистора загрява значително (над 65 градуса) въпреки отделния радиатор за него (нещо от порядъка на 20х25мм двойно оребрен алуминиев), докато диода на шотки си остава доста хладен, което ме навежда на мисълта, че съм подбрал прекалено голям радиатор за него и прекалено малък за транзистора. Ако все пак, в рамките на експлоатацията транзистора не изгори, нямам намерение да сменям радиаторчето му.
Относно коментара на 300E-4matic, вярно е, че има регулатори за по 100на лева, но те ще са също толкова податливи на дефектиране, другото важно нещо от коментара му е, че обикновено необслужения ел. двигател води до прецакването на регулатора, така, че сменете си четките (8лв. струва комплекта) и възстановете ротора му преди да си вземате нов регулатор или да си направите DIY такъв. На мен лично ми се наложи да сменя двигателчето, тъй като толкова се беше износил контакта на ротора, че когато реших да го зачистя части от него се отчупиха. За щастие срещу 5лв. и 30 минути ръчен труд се сдобих с доста читаво ел. двигателче от вторични суровини.
Ами това са наблюденията ми за сега, ще покарам така и ще видим, колко дуракоустойчиво е това решение. На мен лично импулсно захранване ми се нрави доста повече и се чудя защо производителите на автомобили не са приложили този подход при всички автомобили.
Първо искам да кажа, че регулатора на колегата ivos работи и си върши работата почти като оригиналния. На мен лично всичко ми излезе около 8лв. (цените на дребно в Русе са доста по-високи) без кутийка и с универсална платка, което малко усложнява изработката, но няколкото часа труд се отплатиха многократно. След инсталацията вчера и ползването на регулатора забелязах следните неща, оказва се, че докато превключвате селектора двигателчето се развърта на пълни обороти при прехода на селектора от една позиция в друга. Това според мен не е проблем, тъй като аз не ръчкам постоянно селектора. Автоматичния режим се е изместил според мен с една позиция нагоре и сега регулирането на оборотите автоматично работи до 4-та степен на селектора. Но това са си все бели кахъри, това което ме притеснява е, че транзистора загрява значително (над 65 градуса) въпреки отделния радиатор за него (нещо от порядъка на 20х25мм двойно оребрен алуминиев), докато диода на шотки си остава доста хладен, което ме навежда на мисълта, че съм подбрал прекалено голям радиатор за него и прекалено малък за транзистора. Ако все пак, в рамките на експлоатацията транзистора не изгори, нямам намерение да сменям радиаторчето му.
Относно коментара на 300E-4matic, вярно е, че има регулатори за по 100на лева, но те ще са също толкова податливи на дефектиране, другото важно нещо от коментара му е, че обикновено необслужения ел. двигател води до прецакването на регулатора, така, че сменете си четките (8лв. струва комплекта) и възстановете ротора му преди да си вземате нов регулатор или да си направите DIY такъв. На мен лично ми се наложи да сменя двигателчето, тъй като толкова се беше износил контакта на ротора, че когато реших да го зачистя части от него се отчупиха. За щастие срещу 5лв. и 30 минути ръчен труд се сдобих с доста читаво ел. двигателче от вторични суровини.
Ами това са наблюденията ми за сега, ще покарам така и ще видим, колко дуракоустойчиво е това решение. На мен лично импулсно захранване ми се нрави доста повече и се чудя защо производителите на автомобили не са приложили този подход при всички автомобили.
Колеги в ЕБЕЙ има регулатори на доста прилични цени.
http://www.ebay.com/...ulator&_sacat=0
И ако ви е гръмнал регулатора то и моторчето е за смяна обикновенно така че взимаите комплект.
#33
Публикувано 13 август 2012 - 10:21
Здравей колега,
Радвам се че си разрешил проблемът си.
Този ефект не се дължи на регулатора. Просто самия селектор (климатик, климатроник) при превключването подава за момент високо управляващо напрежение на регулатора. Ако е така то най-вероятно не си с климатроник и този селектор подава управляващото напрежение към регулатора на дискретни стъпки, като между две стъпки подава за момент най-високото управляващо. Ако е така същия ефект ще го има и при оригиналния регулатор. Това може да го провериш като с мултицет измериш управляващото напрежение (жълтата жица) в момента на превключване на селектора.
Моята е с климатроник и той изменя плавно управляващото напрежение, в резултат на което описания от теб ефект не съществува.
Транзисторът не трябва да загрява толкова! Може да е леко топъл, но в никакъв случай не трябва да пари! Ако това се случва и поставчнето на по-голям радиатор няма да оправи ситуацията. Причините за прекомерно загряване са следните:
1. Използвал си транзистор различен от IRF1405 или IRF3205 с високо съпротивление Rds на канала (най-вероятната причина).
Дадените на схемата транзистори са с най-ниското такова, намиращи се на пазара. Например моя вентилатор на максимални обороти консумира 28А!
- Ако използвам IRF1405 с Rds=5.3 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 4.1W.
- Ако използвам IRF3205 с Rds=8 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 6.3W.
- Ако използвам IRFZ48 с Rds=18 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 14.1W!!!
Ако си използвал IRFZ48, то за да не загрява ще му трябва дооооста по-сериозен радиатор.
2. Друга причина е резистора R5 да е с по-голяма стойност от 220 ома.
3. Същото се отнася и за резистора R7 със стойност 100 ома.
4. Сложил си ценеров диод D4 за по-ниско напрежение от 10 волта.
Мощния диод и транзистора е удачно да са на един радиатор, изолирани от него с изолационни подложки и втулки. Едно радиаторяе с размер примерно 50x50mm с височина на ребрата 15-20mm е напълно достатъчно и за транзистора и за диода.
Причините за това са две:
1. Моторчето на вентилатора е различно от моето. Има два модела. За климатроник, с по-голям двигател и турбини и за климатик. На последния моторчето е по-маломощно и турбините са доста по-малки.
2. селектора ти подава малко по-различни напрежения за отделните степени отколкото моя климатроник и затова се получава така. В интерес на истината в ръчен режим на най-слабата степен на вентилатора и при мен духа по-слабо от оригиналния. Това обаче неможе да се преодолее с използвания чип без да се усложни много схемата, защото обхвата на регулиране е малко по-тесен от на оригиналния. Затова реших да не се престаравам за най-ниските обороти, при положение че на автоматичния режим никога не ги ползва, а да напасна характеристиката за автоматичния. Въпреки това, ако измериш напреженията на селектора при всички положения мога да променя малко характеристиката на регулатора.
Ако "възстановете ротор" означава изшкурването на колектора му с шкурка - НЕ ГО ПРАВЕТЕ!!! Просто сменете четките (само ако има нужда!), те сами ще се напаснат. Имайте предвид, че четките са от специален материал и тези за стартери не са подходщи!
Щастливец! Аз се сдобих с "нов" вентилатор заедно с турбините за 70кинта
Поздрави,
Иво
П.П.
Голям интерес към тези регулатори Май ще трябва да пусна макло платки.
Радвам се че си разрешил проблемът си.
...оказва се, че докато превключвате селектора двигателчето се развърта на пълни обороти при прехода на селектора от една позиция в друга...
Този ефект не се дължи на регулатора. Просто самия селектор (климатик, климатроник) при превключването подава за момент високо управляващо напрежение на регулатора. Ако е така то най-вероятно не си с климатроник и този селектор подава управляващото напрежение към регулатора на дискретни стъпки, като между две стъпки подава за момент най-високото управляващо. Ако е така същия ефект ще го има и при оригиналния регулатор. Това може да го провериш като с мултицет измериш управляващото напрежение (жълтата жица) в момента на превключване на селектора.
Моята е с климатроник и той изменя плавно управляващото напрежение, в резултат на което описания от теб ефект не съществува.
...това което ме притеснява е, че транзистора загрява значително (над 65 градуса) въпреки отделния радиатор за него (нещо от порядъка на 20х25мм двойно оребрен алуминиев), докато диода на шотки си остава доста хладен, което ме навежда на мисълта, че съм подбрал прекалено голям радиатор за него и прекалено малък за транзистора...
Транзисторът не трябва да загрява толкова! Може да е леко топъл, но в никакъв случай не трябва да пари! Ако това се случва и поставчнето на по-голям радиатор няма да оправи ситуацията. Причините за прекомерно загряване са следните:
1. Използвал си транзистор различен от IRF1405 или IRF3205 с високо съпротивление Rds на канала (най-вероятната причина).
Дадените на схемата транзистори са с най-ниското такова, намиращи се на пазара. Например моя вентилатор на максимални обороти консумира 28А!
- Ако използвам IRF1405 с Rds=5.3 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 4.1W.
- Ако използвам IRF3205 с Rds=8 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 6.3W.
- Ако използвам IRFZ48 с Rds=18 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 14.1W!!!
Ако си използвал IRFZ48, то за да не загрява ще му трябва дооооста по-сериозен радиатор.
2. Друга причина е резистора R5 да е с по-голяма стойност от 220 ома.
3. Същото се отнася и за резистора R7 със стойност 100 ома.
4. Сложил си ценеров диод D4 за по-ниско напрежение от 10 волта.
Мощния диод и транзистора е удачно да са на един радиатор, изолирани от него с изолационни подложки и втулки. Едно радиаторяе с размер примерно 50x50mm с височина на ребрата 15-20mm е напълно достатъчно и за транзистора и за диода.
...Автоматичния режим се е изместил според мен с една позиция нагоре и сега регулирането на оборотите автоматично работи до 4-та степен на селектора...
Причините за това са две:
1. Моторчето на вентилатора е различно от моето. Има два модела. За климатроник, с по-голям двигател и турбини и за климатик. На последния моторчето е по-маломощно и турбините са доста по-малки.
2. селектора ти подава малко по-различни напрежения за отделните степени отколкото моя климатроник и затова се получава така. В интерес на истината в ръчен режим на най-слабата степен на вентилатора и при мен духа по-слабо от оригиналния. Това обаче неможе да се преодолее с използвания чип без да се усложни много схемата, защото обхвата на регулиране е малко по-тесен от на оригиналния. Затова реших да не се престаравам за най-ниските обороти, при положение че на автоматичния режим никога не ги ползва, а да напасна характеристиката за автоматичния. Въпреки това, ако измериш напреженията на селектора при всички положения мога да променя малко характеристиката на регулатора.
...възстановете ротора му преди да си вземате нов регулатор или да си направите DIY такъв. На мен лично ми се наложи да сменя двигателчето, тъй като толкова се беше износил контакта на ротора, че когато реших да го зачистя части от него се отчупиха.
Ако "възстановете ротор" означава изшкурването на колектора му с шкурка - НЕ ГО ПРАВЕТЕ!!! Просто сменете четките (само ако има нужда!), те сами ще се напаснат. Имайте предвид, че четките са от специален материал и тези за стартери не са подходщи!
За щастие срещу 5лв. и 30 минути ръчен труд се сдобих с доста читаво ел. двигателче от вторични суровини.
Щастливец! Аз се сдобих с "нов" вентилатор заедно с турбините за 70кинта
Поздрави,
Иво
П.П.
Голям интерес към тези регулатори Май ще трябва да пусна макло платки.
#34
Публикувано 22 август 2012 - 15:16
Голям интерес към тези регулатори Май ще трябва да пусна макло платки.
и аз ще правя регулатора в скоро време, но би било добре и да пуснеш някоя друга платка
#35
Публикувано 04 септември 2012 - 09:20
До момента си купих елементите и тези дни се заиграх с разпробиването на отворите по корпусната кутийка и с това как да се разположи радиатора ( от старо компютърно захранване взех два радиатора приблизително 8x8x1 см, един за IRF-а и другия за шотки диода и се питам дали са достатъчни ). Това което най-много ме интересува е къде се връзва третия пин на шотки диода MBR3060, защото във втори курс по ППЕ (полупроводникови елементи) пропуснах шотки диодите.
#36
Публикувано 04 септември 2012 - 12:49
Това са два диода с общ катод в един корпус. Средния крак е катода, а другите два са аноди. Връзвай един от крайните и средният. Или двата крайни (двата анода) накъсо и средния (катод) си остава сам.
Този пост е редактиран от ivos: 04 септември 2012 - 12:51
#37
Публикувано 06 септември 2012 - 17:57
Здравейте колеги,
И аз вече имам сглобен регулатор по схемата, дадена тук (искрени благодарности и поздравления за автора ). Поръчах да ми изработят платката, с един френд купихме компонентите, кутийка и т.н. и той ми го изработи. Схемата работи, но сега се установи друг проблем ... от буксата, в която влизат кабелите от управлението на ел. мотора и от самия мотор, на тази букса няма захранване ?! Иначе като се свърже регулатора направо от със захранване от някой бушон, тръгва, и степени има. Обаче какъв може да е проблема да няма захранване в буксата. Моя приятел не знаеше, каза, че трябва да има бушон поне, може и реле, но всичките бушони са здрави.
Предварително благодаря за съдействието.
ПП Имам още 4-5 платки (само платки без елементи), щото в платкаджийницата ми направиха 6 бр., машината не можела по малко. Ако някой се интересува, на ЛС
И аз вече имам сглобен регулатор по схемата, дадена тук (искрени благодарности и поздравления за автора ). Поръчах да ми изработят платката, с един френд купихме компонентите, кутийка и т.н. и той ми го изработи. Схемата работи, но сега се установи друг проблем ... от буксата, в която влизат кабелите от управлението на ел. мотора и от самия мотор, на тази букса няма захранване ?! Иначе като се свърже регулатора направо от със захранване от някой бушон, тръгва, и степени има. Обаче какъв може да е проблема да няма захранване в буксата. Моя приятел не знаеше, каза, че трябва да има бушон поне, може и реле, но всичките бушони са здрави.
Предварително благодаря за съдействието.
ПП Имам още 4-5 платки (само платки без елементи), щото в платкаджийницата ми направиха 6 бр., машината не можела по малко. Ако някой се интересува, на ЛС
#38
Публикувано 10 септември 2012 - 08:47
Както казах ето го и моят CUSTOM регулатор, все още не съм го монтирал но с мултицета прегледах възловите потенциали и ми се струват ОК. За съжаление не успях да пусна симулацита на PSpice (OrCad) за да съм съгурен във възловите потенциали, но смятам че ще си заработи правилно когато го монтирам.
D2SCI0007.JPG 79,48K 42 Брой сваляния DSC2I0006.JPG 76,25K 55 Брой сваляния DSCI0006.JPG 110,27K 64 Брой сваляния DSCI0008.JPG 107,57K 78 Брой сваляния DSCI0009.JPG 92,86K 61 Брой сваляния
D2SCI0007.JPG 79,48K 42 Брой сваляния DSC2I0006.JPG 76,25K 55 Брой сваляния DSCI0006.JPG 110,27K 64 Брой сваляния DSCI0008.JPG 107,57K 78 Брой сваляния DSCI0009.JPG 92,86K 61 Брой сваляния
Този пост е редактиран от dzuvko: 10 септември 2012 - 08:49
#39
Публикувано 10 септември 2012 - 10:09
Поздрави на всички решили да си помогнат сами .
Там захранване има само когато двигателя работи или си "на контакт". Ако няма захранване се сещам за две причини:
1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.
2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.
В тази връзка е възможно оригиналния ти регулатор да е бил наред, но ел. мотора да не е въртял поради липса на захранване.
Затова препоръчвам на всички решили да сменят оригиналът първо да премерят дали на 3-пиновата букса има 12 волта при работещ двигател и управляващо напрежение около 4-5 волта при автоматичен режим на климатроника! Ако всичко там е наред да продължават напред .
... от буксата, в която влизат кабелите от управлението на ел. мотора и от самия мотор, на тази букса няма захранване...
Там захранване има само когато двигателя работи или си "на контакт". Ако няма захранване се сещам за две причини:
1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.
2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.
В тази връзка е възможно оригиналния ти регулатор да е бил наред, но ел. мотора да не е въртял поради липса на захранване.
Затова препоръчвам на всички решили да сменят оригиналът първо да премерят дали на 3-пиновата букса има 12 волта при работещ двигател и управляващо напрежение около 4-5 волта при автоматичен режим на климатроника! Ако всичко там е наред да продължават напред .
#40
Публикувано 11 септември 2012 - 08:58
1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.
2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.
Много благодаря за насоките, особено за това къде се намира предпазителя. Ще проверя всичко и пак ще пиша. Но регулатора беше за смяна, защото си спомням, че доскоро вентилатора работеше, но само на най-слабия режим. А самия реулатор при мен се оказа малка (3 х 3 см) кутийка не е това триъгълното, радиатора му е правоъгълен ...
#41
Публикувано 11 септември 2012 - 14:22
Здравейте,
и аз се мъча от известно време да си сглобя този регулатор. След няколко неуспешни опита, вчера регулатора ми тръгна, но тъй като охлаждането на транзистора не бе монтирано, последния изгоря след около десетина секунди работа. Днес подмених транзистора, но като пробвах регулатора отново се оказа, че и с новия транзистор вентилатора работи на максимални обороти, което ме навежда на мисълта, че е изгорял някой от другите елементи. Въпроса е че не мога да разбера кой е тъй като съм бос в електрониката. Не знам дали пък няма някаква последователност на свързване на кабелите към регулатора!? Ако някой знае моля за съвет.
и аз се мъча от известно време да си сглобя този регулатор. След няколко неуспешни опита, вчера регулатора ми тръгна, но тъй като охлаждането на транзистора не бе монтирано, последния изгоря след около десетина секунди работа. Днес подмених транзистора, но като пробвах регулатора отново се оказа, че и с новия транзистор вентилатора работи на максимални обороти, което ме навежда на мисълта, че е изгорял някой от другите елементи. Въпроса е че не мога да разбера кой е тъй като съм бос в електрониката. Не знам дали пък няма някаква последователност на свързване на кабелите към регулатора!? Ако някой знае моля за съвет.
#42
Публикувано 11 септември 2012 - 14:32
Колега няма последователност при свързване на кабелите. Нещо си объркал при оживяванео на схемата.
#43
Публикувано 11 септември 2012 - 14:56
Към автора: предлагам автора ако иска и му е възможно да пусне резултати от симулация на PSpice или OrCad или LTSpice с възловите потенциали и по този начин всеки ще е сигурен в това което е направил.
Аз се опитах да пусна симулация но за съжаление в библиотеките нямам модел за TL494 ( или UTC494 ) въпреки че ИС е популярна.
Аз се опитах да пусна симулация но за съжаление в библиотеките нямам модел за TL494 ( или UTC494 ) въпреки че ИС е популярна.
#44
Публикувано 11 септември 2012 - 15:29
Симулациите са на LTSpice. Потенциали няма как да се видят, защото устройството е импулсно. Измерването на напрежения в различни точки от схемата с мултицет не носи никаква реална информация. Трябва си осцилоскоп. По-нагоре съм дал информация за всички подводни камъни. Защо грее транзисторът, защо не тръгва от първия път, какви ТОЧНО елементи да се използват.....
Поначало идеята ми беше да представя един заместител от типа "ръг и тръг" на оригиналния регулатор, а не да навлизам в навътре в схемотехниката на импулсните схеми. Иначе мога да пусна осцилограми от възлови точки, но ми се струва че темата ще се разводни излишно. Все пак човек трябва да има някъкъв опит в електрониката, за да успее да дебъгва импулсна схема.
Поначало идеята ми беше да представя един заместител от типа "ръг и тръг" на оригиналния регулатор, а не да навлизам в навътре в схемотехниката на импулсните схеми. Иначе мога да пусна осцилограми от възлови точки, но ми се струва че темата ще се разводни излишно. Все пак човек трябва да има някъкъв опит в електрониката, за да успее да дебъгва импулсна схема.
#45
Публикувано 11 септември 2012 - 17:49
Колега Ивос, не знам какво съм объркал в схемата, но в резултат на безплодните ми опити да на си направя работещ регулатор, май изобретих устройство за крадене на мерцедеси - когато свържа регулатора към четирите жици, колата ми сама се дава на контакт - чудна работа - Бенца ми е W210 Е200 97ма с инфраред ключ.
1 потребител(и) четат тази тема
0 потребители, 1 гости, 0 анонимни