Jump to content

  •  

Photo
* * * * * 5 votes

DIY: Как да си оправим регулатора на вентилатора - "таралежа"


  • Please log in to reply
93 replies to this topic

#31 300E-4matic

300E-4matic

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 51 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    E280CDI 4matic sport 2007
    300E 4matic Lorinser 1990

Posted 31 July 2012 - 08:38

Колеги в ЕБЕЙ има регулатори на доста прилични цени.
http://www.ebay.com/...ulator&_sacat=0
И ако ви е гръмнал регулатора то и моторчето е за смяна обикновенно така че взимаите комплект.
  • 0
Публикувано изображение

#32 DarkCrimson

DarkCrimson

    Прохождащ

  • Нови потребители
  • 6 Posts:
  • Град:Русе
  • Автомобил:
    E290 TD 1997

Posted 13 August 2012 - 01:11

Здравейте колеги! Искам да споделя с вас наблюденията ми по темата.
Първо искам да кажа, че регулатора на колегата ivos работи и си върши работата почти като оригиналния. На мен лично всичко ми излезе около 8лв. (цените на дребно в Русе са доста по-високи) без кутийка и с универсална платка, което малко усложнява изработката, но няколкото часа труд се отплатиха многократно. След инсталацията вчера и ползването на регулатора забелязах следните неща, оказва се, че докато превключвате селектора двигателчето се развърта на пълни обороти при прехода на селектора от една позиция в друга. Това според мен не е проблем, тъй като аз не ръчкам постоянно селектора. Автоматичния режим се е изместил според мен с една позиция нагоре и сега регулирането на оборотите автоматично работи до 4-та степен на селектора. Но това са си все бели кахъри, това което ме притеснява е, че транзистора загрява значително (над 65 градуса) въпреки отделния радиатор за него (нещо от порядъка на 20х25мм двойно оребрен алуминиев), докато диода на шотки си остава доста хладен, което ме навежда на мисълта, че съм подбрал прекалено голям радиатор за него и прекалено малък за транзистора. Ако все пак, в рамките на експлоатацията транзистора не изгори, нямам намерение да сменям радиаторчето му.
Относно коментара на 300E-4matic, вярно е, че има регулатори за по 100на лева, но те ще са също толкова податливи на дефектиране, другото важно нещо от коментара му е, че обикновено необслужения ел. двигател води до прецакването на регулатора, така, че сменете си четките (8лв. струва комплекта) и възстановете ротора му преди да си вземате нов регулатор или да си направите DIY такъв. На мен лично ми се наложи да сменя двигателчето, тъй като толкова се беше износил контакта на ротора, че когато реших да го зачистя части от него се отчупиха. За щастие срещу 5лв. и 30 минути ръчен труд се сдобих с доста читаво ел. двигателче от вторични суровини.

Ами това са наблюденията ми за сега, ще покарам така и ще видим, колко дуракоустойчиво е това решение. На мен лично импулсно захранване ми се нрави доста повече и се чудя защо производителите на автомобили не са приложили този подход при всички автомобили.

Колеги в ЕБЕЙ има регулатори на доста прилични цени.
http://www.ebay.com/...ulator&_sacat=0
И ако ви е гръмнал регулатора то и моторчето е за смяна обикновенно така че взимаите комплект.


  • 1

#33 ivos

ivos

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 99 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:Аудио, елекртоника, автомобили, бодибилдинг
  • Автомобил:
    W124 - 230TE

Posted 13 August 2012 - 10:21

Здравей колега,
Радвам се че си разрешил проблемът си.

...оказва се, че докато превключвате селектора двигателчето се развърта на пълни обороти при прехода на селектора от една позиция в друга...


Този ефект не се дължи на регулатора. Просто самия селектор (климатик, климатроник) при превключването подава за момент високо управляващо напрежение на регулатора. Ако е така то най-вероятно не си с климатроник и този селектор подава управляващото напрежение към регулатора на дискретни стъпки, като между две стъпки подава за момент най-високото управляващо. Ако е така същия ефект ще го има и при оригиналния регулатор. Това може да го провериш като с мултицет измериш управляващото напрежение (жълтата жица) в момента на превключване на селектора.
Моята е с климатроник и той изменя плавно управляващото напрежение, в резултат на което описания от теб ефект не съществува.

...това което ме притеснява е, че транзистора загрява значително (над 65 градуса) въпреки отделния радиатор за него (нещо от порядъка на 20х25мм двойно оребрен алуминиев), докато диода на шотки си остава доста хладен, което ме навежда на мисълта, че съм подбрал прекалено голям радиатор за него и прекалено малък за транзистора...


Транзисторът не трябва да загрява толкова! Може да е леко топъл, но в никакъв случай не трябва да пари! Ако това се случва и поставчнето на по-голям радиатор няма да оправи ситуацията. Причините за прекомерно загряване са следните:

1. Използвал си транзистор различен от IRF1405 или IRF3205 с високо съпротивление Rds на канала (най-вероятната причина).
Дадените на схемата транзистори са с най-ниското такова, намиращи се на пазара. Например моя вентилатор на максимални обороти консумира 28А!
- Ако използвам IRF1405 с Rds=5.3 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 4.1W.
- Ако използвам IRF3205 с Rds=8 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 6.3W.
- Ако използвам IRFZ48 с Rds=18 mOhm, той ще отделя мощност във вид на топлина равна на 14.1W!!!
Ако си използвал IRFZ48, то за да не загрява ще му трябва дооооста по-сериозен радиатор.

2. Друга причина е резистора R5 да е с по-голяма стойност от 220 ома.

3. Същото се отнася и за резистора R7 със стойност 100 ома.

4. Сложил си ценеров диод D4 за по-ниско напрежение от 10 волта.

Мощния диод и транзистора е удачно да са на един радиатор, изолирани от него с изолационни подложки и втулки. Едно радиаторяе с размер примерно 50x50mm с височина на ребрата 15-20mm е напълно достатъчно и за транзистора и за диода.

...Автоматичния режим се е изместил според мен с една позиция нагоре и сега регулирането на оборотите автоматично работи до 4-та степен на селектора...


Причините за това са две:
1. Моторчето на вентилатора е различно от моето. Има два модела. За климатроник, с по-голям двигател и турбини и за климатик. На последния моторчето е по-маломощно и турбините са доста по-малки.

2. селектора ти подава малко по-различни напрежения за отделните степени отколкото моя климатроник и затова се получава така. В интерес на истината в ръчен режим на най-слабата степен на вентилатора и при мен духа по-слабо от оригиналния. Това обаче неможе да се преодолее с използвания чип без да се усложни много схемата, защото обхвата на регулиране е малко по-тесен от на оригиналния. Затова реших да не се престаравам за най-ниските обороти, при положение че на автоматичния режим никога не ги ползва, а да напасна характеристиката за автоматичния. Въпреки това, ако измериш напреженията на селектора при всички положения мога да променя малко характеристиката на регулатора.

...възстановете ротора му преди да си вземате нов регулатор или да си направите DIY такъв. На мен лично ми се наложи да сменя двигателчето, тъй като толкова се беше износил контакта на ротора, че когато реших да го зачистя части от него се отчупиха.


Ако "възстановете ротор" означава изшкурването на колектора му с шкурка - НЕ ГО ПРАВЕТЕ!!! Просто сменете четките (само ако има нужда!), те сами ще се напаснат. Имайте предвид, че четките са от специален материал и тези за стартери не са подходщи!

За щастие срещу 5лв. и 30 минути ръчен труд се сдобих с доста читаво ел. двигателче от вторични суровини.


Щастливец! Аз се сдобих с "нов" вентилатор заедно с турбините за 70кинта:)

Поздрави,
Иво

П.П.
Голям интерес към тези регулатори:) Май ще трябва да пусна макло платки.
  • 1

#34 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
Garage View Garage

Posted 22 August 2012 - 15:16

Голям интерес към тези регулатори :) Май ще трябва да пусна макло платки.


:welldone и аз ще правя регулатора в скоро време, но би било добре и да пуснеш някоя друга платка
  • 0

#35 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
Garage View Garage

Posted 04 September 2012 - 09:20

До момента си купих елементите и тези дни се заиграх с разпробиването на отворите по корпусната кутийка и с това как да се разположи радиатора ( от старо компютърно захранване взех два радиатора приблизително 8x8x1 см, един за IRF-а и другия за шотки диода и се питам дали са достатъчни ). Това което най-много ме интересува е къде се връзва третия пин на шотки диода MBR3060, защото във втори курс по ППЕ (полупроводникови елементи) пропуснах шотки диодите.
  • 0

#36 ivos

ivos

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 99 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:Аудио, елекртоника, автомобили, бодибилдинг
  • Автомобил:
    W124 - 230TE

Posted 04 September 2012 - 12:49

Това са два диода с общ катод в един корпус. Средния крак е катода, а другите два са аноди. Връзвай един от крайните и средният. Или двата крайни (двата анода) накъсо и средния (катод) си остава сам.

Edited by ivos, 04 September 2012 - 12:51 .

  • 0

#37 zeitgeist

zeitgeist

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 16 Posts:
  • Град:София
  • Автомобил:
    Е200 1995

Posted 06 September 2012 - 17:57

Здравейте колеги,

И аз вече имам сглобен регулатор по схемата, дадена тук (искрени благодарности и поздравления за автора ;)). Поръчах да ми изработят платката, с един френд купихме компонентите, кутийка и т.н. и той ми го изработи. Схемата работи, но сега се установи друг проблем ... от буксата, в която влизат кабелите от управлението на ел. мотора и от самия мотор, на тази букса няма захранване ?! Иначе като се свърже регулатора направо от със захранване от някой бушон, тръгва, и степени има. Обаче какъв може да е проблема да няма захранване в буксата. Моя приятел не знаеше, каза, че трябва да има бушон поне, може и реле, но всичките бушони са здрави.

Предварително благодаря за съдействието.

ПП Имам още 4-5 платки (само платки без елементи), щото в платкаджийницата ми направиха 6 бр., машината не можела по малко. Ако някой се интересува, на ЛС
  • 0

#38 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
Garage View Garage

Posted 10 September 2012 - 08:47

Както казах ето го и моят CUSTOM регулатор, все още не съм го монтирал но с мултицета прегледах възловите потенциали и ми се струват ОК. За съжаление не успях да пусна симулацита на PSpice (OrCad) за да съм съгурен във възловите потенциали, но смятам че ще си заработи правилно когато го монтирам.

Attached File  D2SCI0007.JPG   79.48K   42 downloads Attached File  DSC2I0006.JPG   76.25K   55 downloads Attached File  DSCI0006.JPG   110.27K   64 downloads Attached File  DSCI0008.JPG   107.57K   78 downloads Attached File  DSCI0009.JPG   92.86K   61 downloads

Edited by dzuvko, 10 September 2012 - 08:49 .

  • 0

#39 ivos

ivos

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 99 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:Аудио, елекртоника, автомобили, бодибилдинг
  • Автомобил:
    W124 - 230TE

Posted 10 September 2012 - 10:09

Поздрави на всички решили да си помогнат сами :) .

... от буксата, в която влизат кабелите от управлението на ел. мотора и от самия мотор, на тази букса няма захранване...


Там захранване има само когато двигателя работи или си "на контакт". Ако няма захранване се сещам за две причини:

1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.

2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.

В тази връзка е възможно оригиналния ти регулатор да е бил наред, но ел. мотора да не е въртял поради липса на захранване.
Затова препоръчвам на всички решили да сменят оригиналът първо да премерят дали на 3-пиновата букса има 12 волта при работещ двигател и управляващо напрежение около 4-5 волта при автоматичен режим на климатроника! Ако всичко там е наред да продължават напред :) .
  • 0

#40 zeitgeist

zeitgeist

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 16 Posts:
  • Град:София
  • Автомобил:
    Е200 1995

Posted 11 September 2012 - 08:58

1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.

2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.


Много благодаря за насоките, особено за това къде се намира предпазителя. Ще проверя всичко и пак ще пиша. Но регулатора беше за смяна, защото си спомням, че доскоро вентилатора работеше, но само на най-слабия режим. А самия реулатор при мен се оказа малка (3 х 3 см) кутийка не е това триъгълното, радиатора му е правоъгълен ...
  • 0

#41 allagabal

allagabal

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 16 Posts:
  • Автомобил:
    Mercedes E200 Avantgarde 1998г.

Posted 11 September 2012 - 14:22

Здравейте,
и аз се мъча от известно време да си сглобя този регулатор. След няколко неуспешни опита, вчера регулатора ми тръгна, но тъй като охлаждането на транзистора не бе монтирано, последния изгоря след около десетина секунди работа. Днес подмених транзистора, но като пробвах регулатора отново се оказа, че и с новия транзистор вентилатора работи на максимални обороти, което ме навежда на мисълта, че е изгорял някой от другите елементи. Въпроса е че не мога да разбера кой е тъй като съм бос в електрониката. Не знам дали пък няма някаква последователност на свързване на кабелите към регулатора!? Ако някой знае моля за съвет.
  • 0

#42 ivos

ivos

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 99 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:Аудио, елекртоника, автомобили, бодибилдинг
  • Автомобил:
    W124 - 230TE

Posted 11 September 2012 - 14:32

Колега няма последователност при свързване на кабелите. Нещо си объркал при оживяванео на схемата.
  • 0

#43 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
Garage View Garage

Posted 11 September 2012 - 14:56

Към автора: предлагам автора ако иска и му е възможно да пусне резултати от симулация на PSpice или OrCad или LTSpice с възловите потенциали и по този начин всеки ще е сигурен в това което е направил.
Аз се опитах да пусна симулация но за съжаление в библиотеките нямам модел за TL494 ( или UTC494 ) въпреки че ИС е популярна.
  • 0

#44 ivos

ivos

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 99 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:Аудио, елекртоника, автомобили, бодибилдинг
  • Автомобил:
    W124 - 230TE

Posted 11 September 2012 - 15:29

Симулациите са на LTSpice. Потенциали няма как да се видят, защото устройството е импулсно. Измерването на напрежения в различни точки от схемата с мултицет не носи никаква реална информация. Трябва си осцилоскоп. По-нагоре съм дал информация за всички подводни камъни. Защо грее транзисторът, защо не тръгва от първия път, какви ТОЧНО елементи да се използват.....

Поначало идеята ми беше да представя един заместител от типа "ръг и тръг" на оригиналния регулатор, а не да навлизам в навътре в схемотехниката на импулсните схеми. Иначе мога да пусна осцилограми от възлови точки, но ми се струва че темата ще се разводни излишно. Все пак човек трябва да има някъкъв опит в електрониката, за да успее да дебъгва импулсна схема.
  • 0

#45 allagabal

allagabal

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 16 Posts:
  • Автомобил:
    Mercedes E200 Avantgarde 1998г.

Posted 11 September 2012 - 17:49

Колега Ивос, не знам какво съм объркал в схемата, но в резултат на безплодните ми опити да на си направя работещ регулатор, май изобретих устройство за крадене на мерцедеси :blush - когато свържа регулатора към четирите жици, колата ми сама се дава на контакт - чудна работа - Бенца ми е W210 Е200 97ма с инфраред ключ.
  • 0




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users