Градската ни кола е Е200 ЦДИ 136кс. 2010. Ползваме я от 3-4 години, купена е от Мерцедес Италия.
Балкан стар ни смениха безплатно 4-те дюзи на колата след като е изтекла гаранцията, а и даже колата има нарушено обслужване по време на гаранцията. Цената беше 4000 и нещо лева и сметката я плати Мерцедес Германия напълно. Дюзите не били според спецификацията, а колата беше на 110 000км. Единственото условие беше да не са превъртани километрите и да не е пипано по дюзите... Много приятна изненада от Балкан стар. За радост или съжаление, Балкан стар вече не представлява Мерцедес в България. Колите вече ще се продават и обслужват от Силвър стар, собственост на арабин милиардер.
Слабостите на тия коли са в мотора. Моторът ОМ651 няма общо с предните ОМ646 200 и 220 ЦДИ. Цялата му конструкция е коренно различна с управление на газоразпределението с едноредова верига, която се намира не отпред на мотора, а отзад, откъм пътниците. Това е направено най-вече за пазене на пешеходците при удар, за да слезе моторът по-ниско. Тази едноредова верига се разтегля. Нормалната подмяна изисква сваляне на мотора. В първите години на този мотор 2008 и 2009-а клиентите са изревали от това. Мерцедес, за да се справят с тази драма, са измислили смяна на веригата без да се сваля мотора, като се ползва скъпа прекъсната верига. Прекъсва се оригиналната, за нея се закача прекъсната нова и се превърта, докато не се изкара старата и не се навие новата. След това старата се откачва от новата и новата се занитва. Прекъсната оригинална верига е няколко стотин лева! Идва комплект с нитче. Обтегачът също се сменя трудно.
Другата му драма, както по-нагоре колегата добре описа, е в дюзите. Като купувате, проверявайте колата да е със сменени дюзи от последен парт номер електромеханични. Гледайте да има маркучета за обратна нафта, това е лесен признак, че колата вече не е с пиезо дюзи. Мерцедес гаранционно са подменили всички пиезо дюзи. Първите 2-3 години от производството на този мотор ОМ651 е била страшна драма. Твърди се, че само заради този мотор Мерцедес са загубили над 1 милиард евро само от гаранционните подмени на дюзите. Това е бил периода с най-голямо разочарование от марката - хората с Ц и Е класи са ходели до сервиза през седмица, не е имало налични дюзи за всички и са им сменяли частично, не всички дюзи. Съответно това е бил голям удар за Мерцедес, защото хората са връщали колите, искали са си по съдебен ред парите обратно (в Германия) и са купували Ауди и БМВ.
Аз естествено смених водна помпа, оригиналната протече и нова струва доста. Аз купих здрава използвана по-нов парт номер от Германия. За сега е здрава.
Третата масова трагедия (която важи за повечето Мерцедеси от тия години) е в ключа за запалване - счупени "гълтачи" и чупеща се система за заключване на волана. Цената за ремонт в дилъра е хиляди. На мен ми се счупи ключалката за заключване на волана - по-скоро моторчето. Имах късмет, че се счупи в отключено състояние и го демонтирах сам и смених само моторчето (около 30лв в ибей). Подмяната е зор - сваля се волана, откачва се кормилната колона. После кутията с ключалката се отваря трудно (гледайте клипчетата в интернет, не опитвайте само по интуиция).
На мен ми се повреди и семеринга между мотора и скоростната кутия. За това се сваля скоростната кутия с цена 500лв за труда, за да се смени семеринг, който оригинален струва 15лв...
Аз преди да купя колата знаех от немските и английските форуми за всички тия масови проблеми предварително. Както често се случва, аз се надявах, че тия простотии няма да се случат на мен, поне не всичките. Да, ама всичките ме удариха. За 20-30 000км дадох няколко хиляди лева в ремонти и спестих още толкова, защото си правих неща сам. Не включвам смяната на дюзите, които бяха платени от МБ Германия.
Като извод - приятна кола, но този мотор го взимайте само ако сте наясно в какво се забърквате. Ако ви предлагат такава кола "в движение" с вероятни проблеми по мотора, може да ви струва хиляди да я вкарате в час. По-добре вземете 350ЦДИ, ако не сте сигурни какво точно купувате. Разликата в разхода ще ви се стори нищо, в сравнение с ремонтите по мотора ОМ651. Не че 3 литровия Мерцедес дизел е идеален, но е доста по-безрисков и надежден. Между другото и този мотор отиде в историята. Мерцедес най-накрая се отказват от тия V6 самоделки и се връщат към редовите 6-цилиндрови и за дизел и за бензин.
Карам извънградско БМВ 730д с редови шестак - идеално балансиран мотор. Удоволствие е пълно - кола 2 тона, караш със 110км/час и разхода (по резервоар) е 5.8л/100км.