Така, без да се обяснявам излишно, в тази тема ще се опитам да опиша и систематизирам информация за интересни мерцедесови двигатели, в кои коли могат да се намерят, в кои могат да се сложат без преправяне, къде могат да се сложат с малко преправяне (опцията с много преправяне няма да я коментирам защото теоретично всичко е възможно), какви скорости могат да се сложат на тези двигатели, те пък в кои коли могат да се намерят, и така нататък, в общи линии информация интересна за хора които искат bolt-on или plug&play решение за повишаване на мощността, монтиране на по-модерен двигател в по-старата си кола, без да се налага да влагат творческа или инженерна мисъл, или да си правят свободни съчинения по колата, и така нататък.
Ще започна със кратко описание на двигателите, като ще се спра на по-интересните. Оказва се че мерцедес нямат чак толкова много двигатели, ако се абстрахираме от разновидностите, които в много голям процент са получени от увеличаване на диаметъра на цилиндрите и запазване на същия ход. Ще групирам двигателите по блокове и по захват на скоростите, поради обясними причини ще пропускам двигателите монтирани на моделите с предно предаване.
Бензинови:
От 4 цилиндровите двигатели интерес представляват M102 и M111.
M102 (80-93)- във версии от 1.8 SOHC до 2.5 DOHC може да бъде намерен във W123, W124, W201, както и във W460, началните версии са с карбуратор, след това със механична инжекция, двигателя представлява интерес тъй като е евтин, здрав, много разпространен, лесно може да бъде конвертиран към EFI със горивна рейка и инжектори от SAAB 900, както и че може да бъде куплиран със доста широк диапазон от ръчни скорости - от 4 до 6 степенни.
8 и 16 клапаново М102
M111 (92-04)- наследник на М102, двувалови глави във всички версии, от завода си е със EFI, блока е различен от този на М102, но може да бъде куплиран със същия набор от скорости. Предлага се със компресор от завода във 2.0 и 2.3 версиите. Може да бъде намерен във W202, W203, W124, W210, R170, W208. Поради сходствата между W124 и W201, M111 може да бъде поставен във W201 със стойки от W124 E200-16 или W124 E220. Въпреки че е често срещан двигател и доста "удобен" от към скорости и двигателни стойки, почти никой не се занимава с него със спортни цели във W201 и W124. Използват се двумасови(демферни) маховици, за които трябват скоростни кутии със къс първичен вал, могат да се използват едномасови маховици от М102 със скорости със дълъг първичен вал.
Атмосферно и компресорно М111
От 6 цилиндровите редови ще се спра на М110, М103, М104.
М110 (73-86)- предлага се единствено с обем 2.8, двувалова глава, два клапана на цилиндър. Предлага се или с карбуратор, или с механична инжекция. Може да бъде намерен във W114, W116, W126, R107, C107, W460. Оригинално се предлага със ръчни и автоматични скорости, които са със специфични за двигателя монтажни точки. Като цяло двигателя е достатъчно "уникален" и рядък, за да не може лесно да бъде конвертиран към EFI, или куплиран със по-модерна скоростна кутия, съответно не представлява интерес.
M103 (86-93)- наследник на М110, отново двуклапанен, но вече SOHC, предлага се във версии 2.6 и 3.0, като разликата между двата е в по-големия диаметър на буталата и по-големите смукателни портове на 3.0, и двата са със механичен инжекцион, всички компоненти по него са еднакви за двата обема на двигателя, с изключение на "компютъра". Може да се преправи към EFI със рейка и инжектори от М104, без каквито и да е модификации по рейката или смукателния колектор. Двете версии на двигателя могат да бъдат намерени във W201, W124, W126, R129, R107 (според уикипедия и във W463 но аз не съм убеден така че го оставям под въпрос за сега).
М104 (90-99)- наследник на М103 , разликата е в двуваловата глава и 4те клапана на цилиндър, предлага се във версии 2.8, 3.0, 3.2, 3.4, 3.6(последните 2 в изпълнение на AMG), всички от завода са със EFI, само 300-24 е със механична инжекция. Всички двигатели М103 и М104 (включително моделите на AMG, които си имат щампа AMG на блока) са със еднакви (от към монтажни точки на скоростите и на стойките) чугунени блокове и алуминиеви глави. М104 се слагат във W124, W202, W140, W210, R129, W463. Тези със ръчни скорости идват с двумасов маховик, но може да бъде използван едномасов от М103.
M104 с трите вида капаци на клапаните
V6:
M112 (98-06)- наследник на М104, първият мерцедесов V6. предлага се в обеми 2.6, 2.8, 3.2, 3.7 (моделни означения съответно 240, 280, 320, 350), едновалови глави със 3 клапана и 2 свещи на цилиндър, поради 90 градусовия ъгъл между двете банки цилиндри се използва балансиращ вал (намира се между двете банки) за компенсиране на дисбаланса. На практика е същия двигател като М113, но с 2 цилиндъра по-малко. Смукателния колектор е с променлива дължина за оптимизиране на разхода и показателите на двигателя. Може да бъде намерен във W202, W203, W208, W210, R170, W163, W220, R230, W209. W211, както и в Chrysler Crossfire. 3.2 литровия вариант се предлага със компресор в изпълнение на AMG. Интерес представлява и това, че към М112 се монтират заворски 6 степенни ръчни скорости, които могат да бъдат монтирани и на М113, поради приликите в блока.
М272 (04-)- наследник на М112, подобен на М273, използва същия блок, разликите са във двуваловите глави с 4 клапана на цилиндър, променлив тайминг и на смукателните и на изпускателните клапани, и 1 свещ на цилиндър, отново се използва балансиращ вал. За него също се предлагат ръчни скорости. Монтира се в W203, W211, R171, W221, W209, R230, W219, и други..
M276 (10-)- наследник на М272, с изцяло нов 60 градусов блок, което елиминира нуждата от балансиращ вал. Прекалено нов (съответно рядък и скъп) за целите на раздела.
V8:
М100 (63-81)- първият мерцедесов V8, ръчно изработен, със сух картер, чугунен блок, алуминиеви глави, хидравлични повдигачи, ковани бутала, биели и колянов вал, двигателя е проектиран за максимална издръжливост със минимална поддръжка. 6.3 литровата версия може да се намери във W109 300SEL, a 6.9 литровата във W116 450SEL. Поради малкото информация, слабите характеристики и като цяло рядкостта на двигателя, той не представлява интерес за целите на темата.
M116 - http://www.w116.org/...ary/autocar7202 Ето тук има адски много информация за двигателя, на който му е интересно да прочете. Само във вариант 3.5 литра, интересното е че се е предлагал със 4 скоростна ръчна кутия, и ако съм прочел правилно - с опционална 5 степенна кутия, но това по надолу ще се разнищва..
М117 (69-92) - като концепция същия като М116, предлага се в обеми 4.5, 5.0 и 5.6, като последните 2 са с алуминиеви блокове, 4.5 е със чугунен.
М119 (89-99) - използва блока на М117, но със двувалови глави с 4 клапана на цилиндър, предлага се в обеми 4.2, 5.0, и 6.0 и 6.3 изпълнения на AMG.
М113 (98-10) - изцяло нов блок, подобен на М112, поради двата допълнителни цилиндъра няма нужда от балансиращ вал, предлага се в обеми 4.3, 5.0, 5.4, използвани съответно във моделите с означения 430, 500 и 55AMG от този период. Изпълнението на AMG е във варианти със и без компресор, като вариантите с компресор варират като мощност в зависимост от това на кой модел са монтирани. Поради подобния на М112 блок може да се използва ръчната кутия която се монтира към него. 5.4 литровата версия се използва под код М155 във McLaren SLR
М273 (06-) - наследник на М113, използва същия блок, разликата е в главите, подобно на М272. Предлага се във версии 4.7 и 5.5, използвани съответно във моделите с означения 450 и 500/550.
M278 - следващият.. обем 4.7 литра и 2 турбо компресора на 0.9 бара за моделите 500/550, вариант М157 за моделите на AMG с обем 5.5 литра и налягане 1 бар, М152 (М157 в атмосферен режим) за SLK 55, няма да се спирам тъй като пак за целите на темата идва нов и скъп.
М156 - атмосферният двигател използван във моделите с означение 63 AMG, изцяло проектиран от AMG, когато "излиза" е най мощният атмосферен V8 в света, с мощност между 457 и 518 коня в зависимост от модела в който е монтиран
М159 - версията на М156 монтирана във SLS AMG, в зависимост от годината мощността варира между 571 и 631 коня.
V12:
M120 - 60 градусов V12, в обеми 6.0, 7.0 и 7.3, последният се ползва в неподправен вид във pagani zonda
M137 - слаган съвсем за кратко във W220 и W215, 5.8 литра обем
M275 - битурбо наследника на М137, използван от 2003та до ден днешен, във колите с означение 600 обема е 5.5 литра с мощност около 500 коня, във моделите с означение 65 AMG налягането е над 1.5 бара, обема е 6 литра, въртящият момент е електронно ограничен на 1000Nm още от 2000 оборота.
Така, това са да кажем 90% от бензиновите двигали, които мерцедес произвежда в последните 30тина години.. Всеки двигател е взаимнозаменяем със друг двигател със същото начално означение на блока, независимо от обема, и ако колата ви е с изпълнение с по-малък обем, или просто по-големият обем на същия двигател не се предлага за вашия модел - винаги можете да си сложите по-големия двигател, с уговорката че някои неща от периферната окомплектовка може да имат разлики в зависимост от модела на който се монтират (електрониката също в това число). Примерно - на W201, W124, W126, W202 със М103 двигател 2.6 или 3.0, или двигател М104 2.8, можете да монтирате 3.6 AMG, поради еднаквите блокове. Ако имате W210 E430 или W208 CLK430 може да и монтирате M113 5.5 компресорния вариант от W220 примерно.. На 450SEC можете да сложите М119 5.0 (или 6.0, ако успеете да си намерите такъв), C43, при който AMG даже ги е домързяло да барнат 4.3 литровия М113, директно може да си сложите 5.0, 5.5, 5.5 компресор двигатели със същото означение М113.. и тн и тн..
Няколко думи за дизелите - ОМ601, ОМ602, ОМ603, са едни и същи редови двигатели със съответно 4,5 и 6 цилиндъра, едновалови, последните 2 имат варианти със турбо. ОМ604, ОМ605, ОМ606 са съответно същите 3 двигателя като ОМ601/602/603, но със двувалови глави, пак ги има във варианти с турбо и без. Първото 320CDI е в общи линии същия ОМ606. От там нататък са V6, като ако мога да вярвам на това което чета по форумите - скоростите които се монтират към тях са същите като тези на М112, което ги прави доста привлекателни за такъв проект тъй като ръчните скорости от дизелите са по-здрави тъй като са оразмерявани за по-голям въртящ момент.
Малко снимки и на дизелите:
ОМ601
ОМ602
OM603 (на конкретната снимка е с турбо)
ОМ604
OM605
OM606
Така горе долу понаписах всъпителната реч за съвместимост на двигатели и купета, сега по-интересната част Със скоростните кутии. Повечето хора искаме ръчни скорости тъй като предразполагат към повече глупости, а и новите автоматици са много трудни за подкарване - само с оригиналната електроника, а тя пък колкото е по-нова колата толкова по-трудно се подкарва на по-старо купе.
От горе описаните двигатели почти всики могат да се разпределят горе-долу във 3 "семейства" спрямо bolt pattern-a на маховиците и скоростите които могат да им се монтират:
1)М102/М103/М104/М111/ОМ601/ОМ602/ОМ603/ОМ604/ОМ605/ОМ606 - еднакви захвати на скоростите и маховиците, маховиците са с еднакъв диаметър на зъбчатките, като в зависимост дали са със едномасов или двумасов се ползват съответно скорости с дълъг и къс първичен вал, и в зависимост дали сте със 4 или 6 цилиндров можете да сменяте маховика само с такъв от двигател със същия брой цилиндри (ако сте с оригиналната електроника). Захвата на скоростите е от този тип:
Ето една интересна тема със снимки и инфо на интересни кутии - http://www.superturb...thread-421.html
2)М116, М117, М119 - единственият заводски маховик който може да се монтира на дупките на коляновия вал и на 3те е този от М116 със ръчна кутия, същото важи и за ръчните скорости (със малка забележка, ще се спра на нея по-надолу). Захвата на скоростите е от този тип:
3)М112/М113/М272/М273 (говори се че и новите V6 дизели са към тях, а няма да се очудя ако и V8 битурбо дизела и той)- тъй като ако се абстрахираме от броя на цилиндрите и 4те са на практика с един и същи блок, всички могат да ползват ръчните скорости и маховиците които се слагат заводски на М112/М272. За повече инфо:
http://190rev.net/fo...box-from-a-m112
http://www.peachpart...74-post124.html
Захвата на скоростите е от този тип:
Снимка на М113 5.5 със монтирана към него ръчна скоростна кутия от М112
И така, както разбирате тия със двигатели от "семейство" 2 сме пр**бани от към скорости.
До колкото разбирам 4 скоростната кутия от М116 пасва само на най-първата генерация чугунени М117, тъй като после като стават алуминиеви имало разлика в горните монтажни дупки. Ето снимки на някакъв оригинален фланец за М117, като не е много ясно какво се монтира отзад на тоя фланец..
После, някакъв "фланец" за М119, който май всъщност е разглобяема камбана от автомата на W210 E420/500.. Пак не е много ясно какво може да се сложи отзаде му, парт номера е 210 271 02 01 в последствие заменен със 210 271 11 01, ето примерна "оферта"(най евтината която открих) и снимки:http://mymb.ru/pl/?pn=A2102711101
http://www.motorbasa...t-t3865289.html
Това е прословутата 4 скоростна кутия, до колкото разбрах със означение 716.100:
Ето и 2 правени, тази която е на М119-то до колкото знам е оригинална на Renntech или Carlsson
Отделно за да е пълен филма, не знам дали съм разбрал правилно но май има някаква турбо мега хипер рядка 5 степенна изцяло алуминиева кутия с означение 76/27- A5, която пак била за 3.5 литровия М116..
http://forum.mercede...-a5-ein-phatom/
Ето още малко четива, ако на някой не му е стигнало..
http://www.peachpart...mb-engines.html
http://www.peachpart...-questions.html
http://www.500eboard...-Tranny-on-M119
http://www.benzworld...113-mods-4.html
Това е от мен, съжалявам че не мога да напиша повече неща и по-подробно, но от 4 часа я пиша тая тема, а и без това последните няколко дни заспивам с тия четива, вече ще ми гръмне главата Даже няма да я проверявам сега за правописни и други такива грешки, че след малко трябва да излизам, но като се прибера ще пооправя оформлението и ако мога да прочета пак всичко от чуждестранните форуми наново и да го резюмирам под някаква форма тук. Всички да се чувстват свободни да обогатяват темата с каквото могат и каквото знаят, и ако съм допуснал някъде грешка във фактологията ме поправяйте смело, може да съм се объркал или някои източник да ме е заблудил..