DIY: Как да си оправим регулатора на вентилатора - "таралежа"
Started by ivos, 04 Oct 2011 - 17:51:56
93 replies to this topic
#61
Posted 18 September 2012 - 19:09
Колега allagabal ето как може да преработиш схемата, за да стане 1:1 с отигиналния ти регулатор:
Трябва да монтираш диодът D5 непосредствено до вентилатора. Електролитния кондензатор С2 не го монтираш. В кутииката на радиаторът остава само транзистора. Тази преработка позволява да си ползваш дебелата червена жица за захранване на моторчето. Тънката червена жица ще захранва само интегралната схема когато си на контакт. Когато не си на контакт, интегралната схема не работи и напрежението на гейта е 0 волта, транзисторът е запушен и вентилаторът не се върти. Между гейта и сорса ЗАДЪЛЖИТЕЛНО запояваш един резистор със стойност 1 килоом, за да е сигурно че транзисторът няма да се отпуши от някаква утечка. Недостатък при такова свързване е че ако транзисторът пробие вентилаторът ще се върти дори при излкючен двигател и ще разреди акумулаторът. Този недостатък съществува и при оригиналния ти регулатор и е обусловен от електрическата инсталация на колата. Като го направиш задължително измери дали протича ток през вентилаторът при спрян двигател! Ако протича дори и минимален ток, то ще ти разрежда акумулаторът. Схемата само съм я симулирал. Резисторът R5 може да опиташ да го направиш 470 ома и виж как ще работи на средни обороти.
Трябва да монтираш диодът D5 непосредствено до вентилатора. Електролитния кондензатор С2 не го монтираш. В кутииката на радиаторът остава само транзистора. Тази преработка позволява да си ползваш дебелата червена жица за захранване на моторчето. Тънката червена жица ще захранва само интегралната схема когато си на контакт. Когато не си на контакт, интегралната схема не работи и напрежението на гейта е 0 волта, транзисторът е запушен и вентилаторът не се върти. Между гейта и сорса ЗАДЪЛЖИТЕЛНО запояваш един резистор със стойност 1 килоом, за да е сигурно че транзисторът няма да се отпуши от някаква утечка. Недостатък при такова свързване е че ако транзисторът пробие вентилаторът ще се върти дори при излкючен двигател и ще разреди акумулаторът. Този недостатък съществува и при оригиналния ти регулатор и е обусловен от електрическата инсталация на колата. Като го направиш задължително измери дали протича ток през вентилаторът при спрян двигател! Ако протича дори и минимален ток, то ще ти разрежда акумулаторът. Схемата само съм я симулирал. Резисторът R5 може да опиташ да го направиш 470 ома и виж как ще работи на средни обороти.
#62
Posted 19 September 2012 - 20:15
Благодаря за схемата колега! Реших като за начало да изиграя монтажа с релето, но уви - отново ударих на камък. Монтирал съм релето и регулатора по начина описан в приложената схема. Днес монтирах всичко и рекох да пробвам как работи. Дадох на контакт и запалих колата.Релето пуска ток по дебелия червен кабел до вентилатора, пускам си вентилатора от климатроника и всичко е супер, степените си работят, вентилатора си спира като изключа климатроника. За нещастие радостта ми угасна в момента в който реших да загася колата - връткам ключа ама колата не гасне, стои си на контакт и двигателя си пее ли пее.Дори в момента в който врътна ключа да изгася колата, вентилатора тръгва да духа леко, сякаш е на първа степен и това при спрян климатроник. Като дам пак ключа в положение "контакт", вентилатора спира. Та се наложи да угася колата като измъкнах куплунга. На какво ли се дължи това странно явление?
Attached Files
#63
Posted 19 September 2012 - 20:22
Дали ако преправя схемата по този начин нещата няма да се оправят?
Attached Files
#64
Posted 20 September 2012 - 07:45
Дали ако преправя схемата по този начин нещата няма да се оправят?
Точно така трябва да е схемата. Сложи по-яко реле или две в паралел, защото релетата не "обичат" индуктивни товари (искрят) и може контактите му да залепнат след време. Също така е добре да ги разположиш на достъпно място, така, че ако възникне проблем лесно да прекъснеш веригата.
#65
Posted 03 October 2012 - 15:48
Поздрави на всички решили да си помогнат сами .
Там захранване има само когато двигателя работи или си "на контакт". Ако няма захранване се сещам за две причини:
1. Изгорял предпазител - малко вероятна причина. Намира се в една малка правоъгълна кутиика до левия ботуш. Представлява 3-4 см. метална лентичка затегната с два винта в краищата си.
2. Най-вероятната причина - силовата верига на вентилатора минава през контактния ключ. Затова на този куплунг има 12 волта само когато двигателят работи. От старост и употреба перата намиращи се в патрона на контактния ключ нагарят или се окисляват и съпротивлението им се увеличава.
В тази връзка е възможно оригиналния ти регулатор да е бил наред, но ел. мотора да не е въртял поради липса на захранване.
Затова препоръчвам на всички решили да сменят оригиналът първо да премерят дали на 3-пиновата букса има 12 волта при работещ двигател и управляващо напрежение около 4-5 волта при автоматичен режим на климатроника! Ако всичко там е наред да продължават напред .
Благодаря за съдействието още веднъж - оказа се, че е причината е първата - изгорял предпазител. Направихме му "ремонт" с няколко жички и работата тръгна.
Впечатленията ми са, че схемата работи добре в режим "ауто" и на максималната скорост на вентилатора, само в режим "слабо" едва се разбира, че духа, но Ivos го е коментирал това нещо мисля. Пробвах го с различни задания на температурата, в различни режими - бачка си добре, отваря-затваря клапи, скоростта на вентилатора си се променя. Забелязахме, че в режим на максимална сила на духане радиатора се нагрява, но не е нещо фрапантно, а и с монтажа извън двигателния отсек охлаждането на радиатора сигурно е достатъчно добро. Искрени благодарности на автора!
Разполагам с още 4 голи платки с пистите и разпробити, имам и 2-3 запитвания от колеги за тях. Хубавото е, че ми изработиха и фотошаблон на платката и сега с него като отида да поръчам, излизат 1,60лв. за брой, което е символична цена. Който има интерес и не му се занимава сам да си отпечатва платки или да ползва универсални - да пише 2 реда на лични, ще се радвам да бъда полезен. Елементите ми излезнаха малко над 16лв. от Комет Електроникс ...
#66
Posted 08 November 2012 - 23:44
http://www.mercedes-...hp?topic=1079.0
Поздрави, на тези които не разбират от електроника!!!
В евро 07 е 239лв БЕЗ ГАРАНЦИЯ__
150ЛВ 3 ГОД ГАРАНЦИЯ
Поздрави, на тези които не разбират от електроника!!!
В евро 07 е 239лв БЕЗ ГАРАНЦИЯ__
150ЛВ 3 ГОД ГАРАНЦИЯ
Edited by wanio, 08 November 2012 - 23:48 .
#67
Posted 09 November 2012 - 09:49
В такъв случай и да не разбирах от електроника щях да се науча
#68
Posted 15 January 2013 - 13:55
Здравейте и от мен.
След много мъки успях да си направя регулатор, понеже почти нищо не разбирам от електроника. За момента работи, но не съм го пробвал на по продължителна работа дали няма да загрява.
Първоначално купих детайлите от "Елимекс" и ги дадох на един ел, техник да го направи. Срещу 30 лева човека половин ден си игра и го направи. Пуснах го да работи, пробвах му степените, на ниските обороти не работеше, на автоматични работеше малко по слабо от нормално, на силните работеше нормално. След 10 мин. работа импулсния MOSFET транзистор IFR3205 изгоря. Смених го, пак изгоря, смених го с IFR3205 и интеграла смених, като този път пазарих от "Комет електроникс" - пак. Казах на ел. Техника, той вика донеси го с електромоторчето, ама мен не ми се заномаваше пак да разглобявам колата да вадя електромоторчето, което според мен беше добре, може би са малко стегнати втулките, но не смятам, че от там е проблема, при завъртане на ръка правеше още няколко оборота. Реших сам да пробвам - купих частите от "Комет електроникс", универсална платка, кутийка и клеми от "Елимекс", извадих картинките и схемите на големи цветни листи и след ден запояване вързах кабелите и взе, че тръгна - приятно се изнедах. Автоматичните работят много добре, силните съшо, само слабите едвам се усешат - трябва да сложа ръка на въздуховода че да се усети, но това да му е кусура. Много съм доволен. Специални благодарност на автора на темата!!! Щом аз успях, значи не е толкова трудно да се справи сам човек. Още веднъж - Благодаря.
След много мъки успях да си направя регулатор, понеже почти нищо не разбирам от електроника. За момента работи, но не съм го пробвал на по продължителна работа дали няма да загрява.
Първоначално купих детайлите от "Елимекс" и ги дадох на един ел, техник да го направи. Срещу 30 лева човека половин ден си игра и го направи. Пуснах го да работи, пробвах му степените, на ниските обороти не работеше, на автоматични работеше малко по слабо от нормално, на силните работеше нормално. След 10 мин. работа импулсния MOSFET транзистор IFR3205 изгоря. Смених го, пак изгоря, смених го с IFR3205 и интеграла смених, като този път пазарих от "Комет електроникс" - пак. Казах на ел. Техника, той вика донеси го с електромоторчето, ама мен не ми се заномаваше пак да разглобявам колата да вадя електромоторчето, което според мен беше добре, може би са малко стегнати втулките, но не смятам, че от там е проблема, при завъртане на ръка правеше още няколко оборота. Реших сам да пробвам - купих частите от "Комет електроникс", универсална платка, кутийка и клеми от "Елимекс", извадих картинките и схемите на големи цветни листи и след ден запояване вързах кабелите и взе, че тръгна - приятно се изнедах. Автоматичните работят много добре, силните съшо, само слабите едвам се усешат - трябва да сложа ръка на въздуховода че да се усети, но това да му е кусура. Много съм доволен. Специални благодарност на автора на темата!!! Щом аз успях, значи не е толкова трудно да се справи сам човек. Още веднъж - Благодаря.
#70
Posted 22 January 2014 - 14:47
Колеги ,здравейте .Направих същото като при колегата allagabal ,но на съм сменял интегралите с TL494 или UTC494.Ще оставя за сега така работите и ще наблюдавам да не стане беля Благодаря за чудесната и полезна информация
Вчера поработи както предния колега повече от 10 мин. и транзистора IRF1405 изгоря.....И аз ли да подменя интеграла за да не гори няколко пъти този транзистор ?
#71
Posted 23 January 2014 - 14:54
Здравейте колеги,
Преди повече от два месеца и половина сглобих регулатор за един от потребителите тук. С това разкарване по магазините купих части и за още 3-4 регулатора. След което му помогнах с няколко разговора по телефона да си смени бушона на вентилатора. Та този човек още не се е обадил да си получи регулатора, въпреки уверенията че много го искал, за да изпревари събитията ако неговия изгори. Сега се крие се когато му звъня и не отговаря на мейла си. Много внимавайте ако имате вземане даване с него. Регистрирал се е във форума, само за да ми пише на лично и няма никакви други мнения тук. Казва се Слави, а ника му е SLA4O. В нета се подвизава като zokivo. Донякъде и аз съм си виновен, че не попитах Google-то за тези две имена.
Та в тази връзка имам няколко регулатора, които не ми трябват. Ако някой е закъсал нека ми пише на лично за подробности.
#72
Posted 21 August 2014 - 12:09
Здравейте колеги. Преди седмица вентилатора в купето спря да работи след като смених режима от auto на най-ниския докато бях в движение. Понякога сутрин когато колата е студена вентилатора тръгва без никакъв проблем както на парно така и с включен компресор на климатика и сам си регулира оборотите съобразно температурата, която съм задал с врътката. Но ако реша да го изключа и после отново да го пусна не иска да тръгне повече. Така странно продължава да се държи и досега. Колата ми е W124 200 CE 1992 година с климатроника. Въпросът ми е знаете ли в София колега който разбира и се занимава с ремонт на климатроници за да отида да погледне за какво става въпрос защото аз, признавам си, не разбирам абсолютно нищо. Благодаря Ви за отговора.
#73
Posted 27 August 2014 - 15:28
Здравейте колеги. Благодарение на колегата ivos всичко вече работи срещу скромната сума от 1 лв Оказа се, че има една пластинка предпазител извън кутията с бушоните и точно тя се беше прекъснала. На моята кола се намира точно пред кутията с бушоните. Ето малко снимки за да се ориентирате ако някога и на вас ви се наложи да проверите целостта на предпазителя.
Attached Files
Edited by HERMES, 27 August 2014 - 15:29 .
#74
Posted 08 December 2014 - 08:48
направих регулатора няколко пъти и все върти леко на изключено само кондензатора го взех от старо захранване на компютър 3300mf дали това е причината може ли за савет монтирал съм го на оригиналния радиатор смених интегралата от няколко магазина даже и utc494 но няма ефект върти се много бавно вентилатора като е зглобено моторчето даже не се усеща че върти
#75
Posted 09 December 2014 - 13:40
Здравейте колеги,
Премахнах някои снимки, схеми и файловете за производство на регулатора за климатроника от тема. Причината за това е ето тази обява в OLX-a:
http://olx.bg/regula...obili-i61713040
Тези пичове са решили да изкарват пари от моят труд. Продават регулатора след като са свалили файловете. Дори не са си сложили тяхна реална снимка, а ползват моята с тяхното потребителско име на нея. Това заблуждава, че аз продавам този продукт. Продават го за 170лв начална цена за най-малките модели Мерцедеси, оттам нагоре цената расте и това е без монтаж! Освен това никъде не се споменава, че най-слабата степен на вентилатора не работи! Аз предлагам този регулатор за скромните 70лв, като винаги съм предупреждавал за това. Аз държа на репутацията си във форумите. Карам хората да си проверят предпазителят и често проблемът се оказва в него, а не в самия регулатор, поради което многократно съм отказвал продажба. До сега съм помагал безрезервно на всеки обърнал се за помощ към мен, но такава наглост най-малкото обижда и очерня репутацията ми по форумите за Мерцедес.
Поздрави,
Иво
3 user(s) are reading this topic
0 members, 3 guests, 0 anonymous users