Боби,
Всички нови бензинови инжекциони, че даже и механичните КЕ-Джетроник, имат така наречения принудителен празен ход.
При пускане педала на газта подаването на гориво се спира НАПЪЛНО до достигане на 1400 или 1200 оборота примерно.
Така че наистина е нула.
А това дали пестиш повече като освобождаваш от скорост е спорно, на празен ход не. А и после винаги даваш повече газ като включиш обратно на скорост.
За разхода на бензиновия мотор значение има абсолютното налягане в колектора. Колкото по-ниско, толкова по-малко гориво се вкарва, защото горивото е пропорционални на количествоти въздух. А то от своя страна е равно на обема на мотора по абсолютното налягане.
Колкото по стабилно си закрепил газта на едно място - толкова по-нисък разход. Не случайно използването на темпомат или авто-пилот дава известна икономия. Шофирането в стила "мутра отива на море" е пагубно за разхода - газ,газ, спирачки, газ, газ, спирачки.
Другото важно за разхода нещо е специфичния разход на конска сила на конкретния двигател. Той обикновено е най-нисък, т.е. моторът е най-ефективен в преобразуване на химичната енергия на горивото в механична, там където е максимумът на въртящия момент. За по-старите мотори това е около 3000 оборота, за по-новите около 4000 (става върпос за бензинов мотор). Но лошото е че на 5-та предавка, при тези обороти на мотора скоростта е доста височка.
Защо това е проблем - не на последно място идва коефициентът на челно съпротивление. При движение на равно с постоянна скорост, основното, с което трябва да се "бори" моторът, е съпротивлението на насрещния въздушен поток. Мощността която се изисква е пропорционална на скоростта на трета степен. Тоест ако увеличим скоростта 2 пъти, моторът трябва да дава 8 пъти по-голяма мощност.
Точната формула е:
P = 0.5*rho*V^3*Cx
rho e плътност на средата (въздух, вода, тиня

)
V e скоростта в м/с
Сх - е Cd x S - коефициентът на съпротивление по челната площ в кв.м.