Към съдържанието

  •  

Снимка
- - - - -

Компютър в колатазасега проект


  • Please log in to reply
66 мнения по тази тема

#1 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 23 януари 2009 - 23:46

От известно време ми се въртят еретични идеи в главата. Някои отпаднаха, други се развиха.
Тъй като съм програмист, през целия ден седя на компютър, трябва да имам един и в колата :)

Жаргонно се нарича CARPUTER от CAR + COMPUTER.

Всъщност запалих се, след като се регистрирах в този форум: mp3car.com.

Започнах проучването още преди да купя Мерцедеса, тъй като функционирането на компютър в колата слабо зависи от марката и модела.

Разбира се някои марки коли се интегрират с компютър по-лесно, други по-труно, трети изобщо не стават. Но тук въпросът опира до интеграция. А компютърът може да си работи самостоятелно навсякъде, където има ток. И понеже в колата ток има - речено сторено.

Трябва да се решат редица проблеми, като за голяма част от тях има списъци с различни стандартни решения, за други се налага намирането на специфично решение според всеки конкретен случай. Основни проблеми са
  • Каква ще бъде стойността на целия проект и дали си заслужава?
  • Къде и как да се монтира всичкото това нещо?
  • Какъв хардуер да се използва за компютъра?
  • Стабилно захранване на този хардуер?
  • Как да се включва и изключва автоматично при палене, без да се ръчкат копчета и така, че примерно ако запаля за 1 минута, колкото да паркирам, да не бърза да пали компютъра, ако ми изгасне колата и след минута запаля - да не бърза да гаси компютъра, но да не го забравя включен с часове?
  • Какъв екран да се използва в колата?
  • Какви входни устройства да има в колата? Очевидно клавиатура и мишка не са най-добрата алтернатива.
  • С какъв софтуер ще работи всичко?
  • Какви функции ще има?
  • До каква степен ще се интегрира с колата?
  • и много други въпросителни...
Първият въпрос го пропускаме, защото всичко се прави за хоби и удоволствие. Който има хоби, ама истинско хоби, с което да си запълва свободното време, знае, че хобито цена не знае и винаги си заслужава. Е, има по-евтини хобита и по-скъпи хобита, но... такъв е животът.

Къде да се монтира инсталацията? В колата разбира се. Къде е компютъра няма особено голямо значение. Важното е къде е екранът. И очевидно трябва да бъде на централната конзола на видно и достъпно място. При моята конфигурация, махам пепелника (в колата ми не се пуши!), махам джоба за дребни предмети под касетофона, местя касетофона най-долу и в остатъка от място на централната конзола се освобождава доволно място за екран. Остатъкът от хардуера може да се скрие на много места - в жабката, в централната конзола, в някой технологичен отвор, каквито в Мерцедеса се намират достатъчно, в багажника, под седалка, важното е мястото да е сухо и проветриво. Мисля, че под седалката е най-проветриво, та да не прегрее лятото.

Да започнем с хардуера - в Интернет се продава специализиран хардуер за компютри в автомобилите. Имат специално проектирани кутии от оребрен екструдиран алуминий, който разсейва топлината на процесора. Платките им са изработени от виброустойчиви материали и не се влияят от друсането. Не използват механични компоненти - CD-ROM, HDD и такива, което ги прави устойчиви на механично влияние, каквото в колата има доволно. Имат нисък разход на енергия. Имат много USB портове и задължително COM порт, което е изключително важно при свързването на периферни устройства. Да, но не знам, дали са повече подходящи, отколкото скъпи. Цената им е по-висока от асемблирана домашна работна станция.

Друг вариант за хардуера е използването на лаптоп. Разбира се, не се изключва възможността за използване на обикновен персонален компютър, но лаптопът има значителна преднина пред него. На първо място значително по-компакетн размер. Освен това, доста по-издръжлива на вибрациите сглобка, друго ако не, поне сокетите на процесора и RAM паметта издържат сътресение за разлика от тези при настолните машини. Доста по непретенциозни са към топлинния баланс - работят и на студено и на топло. Относително по-тихи са, особено когато в тях няма много механика. Аз лично се спрях на този вариант, не защото е най-добрия, а защото все пак е финансово най-обоснован. Хобито си е хоби, ама парите са си пари.

Захранване и автоматично палене и гасене. Тук вече нагазваме в дълбокото. Лаптопът попринцип се пали с копче, а не с ключ на стартера :) Освен това 90% от лаптопите работят на напрежение над 12 волта, при това стабилизирано. Тъй като не купувам лаптоп по случая, а използвам стар лаптоп, трябва да съобразя захранването и паленето с неговите особености. На първо място захранване 19 волта прав ток. В колата имаме 12. Понижаването на напрежение при произволен ток е тривиална задача, но повишаването на напрежение при прав ток не чак толкова. Затова избрах простото решение - импулсно зарядно за лаптоп за автомобил от ebay.com Струва около $10, има вход от 11 до 18 волта и стабилизиран изход до 80W мощност 19 волта. Дотук добре. Как палим лаптопа и как го гасим. Има специални PSU (захранвания) за автомобилни компютри, които се свързват към източник, който им казва кога моторът е включен и кога не. На захранването има ATX2 интерфейс, който може автоматично да го пали и гаси. Освен това повечето от тах са оборудвани със закъснители за паленето и гасенето. За съжаление, тези захранвания са доста скъпи и цената им започва от $80 за най-простите модели. Има варианти за палене на лаптоп чрез различни външни намеси - през COM порт, чрез телефонния модем, чрез релета и други. Тъй като лаптопът от моя избор ме поставя пред свършен факт, за мен вариантитепрез COM порт и телефон отпадат. Затова се връщам на моя по-евтин избор на захранващ блок и вариант с малко любителска електроника за два закъснителя за паленето и гасенето и не до там тривиална схема от релета. Засега не съм го измисли все още, но варианти и схеми могат да се намерят. Тук лаптопът има предимството, че е с батерия. Батерията в моя случай е стара и издухана, но 5 минути минимум даяни. Което означава, че при палене няма да се рестартира от пада в напрежението, както и че мога да си подсигуря акумулатора от драстично падане, когато системата не се е изключила, като сложа евно време-реле, което гаси захранването след определено време, дори и да не е изгасен компютъра. Така токът в батериата ще позволи на машината сама да си мине през процедура по гасене след прекъсването на захранването.

Какъв екран да използвам? Този въпрос е не по-малко сложен от останалите. Очевидно вариант с прожекционен или с кинескоп автоматично отпада. Остават LCD/TFT матриците. На първо място, те могат да се делят на групи в зависимост от някои техни параметри. Има матрици за телевизори и матрици за монитори. Тези за телевизори имат ниска резоляция и отпадат. Има transflective матрици и reflective матрици. Първият вид разчита на преминаването на светлината през матрицата, т.е. имат ярко задно осветяване. Проблемът е, че при ярко слънце, задното осветяване е недостатъчно и изображението не се вижда добре. Вторият вид - reflective отразяват околната светлина и не използват задно осветяване - те се виждат перфектно на дневна светлина. ТАкива бяха матриците на повечето стари телефони. Вероятно сте забелязали, че на старите телефони екраните се виждаха ясно дори и през деня, докато на новите когато е ярко срънцето нищо не се вижда. За съжаление reflective матриците имат по-малки цветни възможнотси и са около 5 - 6 пъти по-скъпи от transflective матриците.
След това трябва да се намери подходящ размер матрица. Не трябва да е прекалено малка, но трябва да е достатъчно малка, че да може да се монтира някъде в колата. Тлябва също както всичко останало да издържа на друсане, жега и студ. Първата ми мисъл беше за матрица от лаптоп. Лаптопът, който ползвам в проекта е без екран (пострадал е при нелеп инцидент със секретарка в офис), така че неговата матрица отпада. Търсим матрица от друг лаптоп. За съжаление повечето матрици са прекалено големи и няма къде да се монтират в кола. Отпадат. Преобърнах ebay.com и Интернет изобщо, да търся матрици. Изръшнах всички китайски производители на матрици. Нищо подходящо. Или 2.5 до 4.5 инчови, което е прекалено малко и с ниска резоляция и после започват от 12 инча нагоре, което вече е прекалено голямо и няма къде да влезе. И ето, че изведнъж просветление - намирам един търговец в ebay.com от Хонг Конг, който предлага всевъзможни размери матрици. Харесах си 8 инчова матрица с резолюция 800*600 и яркост 300 CD/m2 (не е много, но е достатъчно), която максимално изпълва свободното място, без да го надхвърля. Проведох с китаеца 10 дни преговори за качества, материали, размери и екстри и тъкмо да поръчам - трябва някак си да се пусне сигнал до тая матрица. Това е само TFT-то без електрониката. За щастие китаецът имаше готово решение на моя проблем - контролер за матрици, който има входове от нискочестотен сигнал и от VGA сигнал. Понеже китаецът ме запита за какво купувам матрицата (явно и той знае, че 8 инча е супер рядко използван размер), като му казах, че е за carputer и той веднага ми предложи (търговец) и Touch Panel с подходящ размер + контролер за Touch Panel-а на USB порт. Егаси кефа... Дотук - всичко: 8" TFT/LCD матрица + видео контролер + 8" TP + TP контролер + доставка до България с DHL + застраховка = $135. Доста добра цена бих казал. Между другото, само матрицата струваше $55 което е направо без пари. Поръчано и доставено.

На въпроса за входните устройства вече отговорих. Беше ми терсене, щото нито мишка да сложиш, нито клавиатура в колата. Мислех да сваля glidepoint мишката от лаптопа, който използвам и да я монтирам някъде в близост до подлакътника на централната конзола. Всъщност този вариант все още не е отпаднал, но при наличието на Touc Panel не е от първостепенна важност.

С какъв софтуер ще работи всичко? Ами тук ми е относително лесно - с какъвто си напиша аз. Може да не е връх на сладоледа, но пък ще бъде точно това, което искам. Случвало ли ви се е да си вземете касетофон за колата и да ми е яд, че някое меню е идиотски направено и няма как да го промените? Е - в този случай мога да си го местя, да си го сменям, да си го направя да изглежда както искам - пълна свобода. Е разбира се това е в пряка връзка с това, какви функции искам.

И така, какви функции ще има? Изреждам в непоследователен списък в реда, в който ми хрумват:
  • Възпроизвеждане на звук и видео и всевъзможен ентъртеймънт, включително връзка с i-POD;
  • GPS навигация и трасиране;
  • Часовник, календар, външна и вътрешна температура;
  • Bluetooth car kit за разговори по телефона със свободни ръце (не много тривиална задача, но не и невъзможна);
  • Върти ми се една идея, когато компота е включен, да има възможност да пали и гаси фаровете автоматично, макар че все още се колебая значително, защото подозирам, че управлението на фаровете не е толкова тривиално и блокът на ключа не е просто комбинация от релета, а много по-сложен компонент включващ и доза електроника;
  • Търсих възможности за връзка на радарен детектор, на парктроник и на други стандартни системи, но се оказа прекалено сложно (и скъпо), но не е невъзможно;
  • Не е сложно свързването на камери - отпред инфрачервена за нощно виждане - виждаш човек (и всичко живо) на 500 - 1000 метра, преди да го осветят фаровете. Както и обикновена задна камера за паркиране без да удряш нищо - значително по-прецизно от който и да било парктроник, дори и от теглица;
  • Евентуална интеграция с колата, която може да повлече след себе си още функции.
Как ще се интегрира с колата? Е, най-лесно е, да не се интегрира с колата. Обаче така не е гот. Преди време пусках една тема за връзка на компютър с CAN-BUS-а на Мерцедес. Темата беше обещаваща, докато LYNX не ме разубеди. Затова пък ми пусна друга муха - може да се следи OBD-то в реално време. А това е температура на мотора, обороти, скорост, разход, налягане на маслото и куп друга полезна и безполезна информация. В съчетание с GPS трасирането може да се направи егаси яката статистика - къде и кога ти гори най-много, кога къде и с каква скорост си се движил, кога си зареждал, колко си сипал и колко си имал преди това и ей такива неща. Не на последно място, с такава връзка може да се прави жива диагностика на колата. Може да се види защо свети chack engine по всяко време и включително да се угаси. Може да се види, че има проблем много по-рано. Изобщо - възможностите са ограничени само от въображението. За съжаление в тази част съм най-слабо запознат и нямам на практика никакъв опит. Освен това хардуерът за връзка с OBD също не е много евтин. Ако се намери някой помагач, може да се навия да купя накъкв хардуер и да вържа и диагностиката в софтуера, но засега има време.

Друг нетривиален проблем е звукът. Аз от доста време насам споделям проблема за вкарването на звук във фабричната система. Лаптопът няма проблем с изкарването на относително качествен звук. Особено след премахването на оптичното устройство, което ражда най-много шум в системата, остава само твърдия диск, но той е по-стабилен в това отношение. Обаче, не искам да махам фабричното радио, защото то е вързано с CAN-BUS-а на колата, командори се от волана, изписва разни интересни надписи на арматурното табло, пали се и се гаси от CAN-BUS-а, което си е грамадно предимство... изобщо - истинска работа си е. Но фабричното радио няма вход за аналогов звук. Има радио и касетофон + оптичен порт за връзка със CD changer. На оптичния порт няма начин да се излъже лесно - вариантите в Интернет гонят цени по-високи от стойността на целия ми проект - от 600 евро нагоре. Руснаците имат лечение за тая работа, но не желаят да ми го изпратят до България :( Вариантът с FM модулатор е гаден, защото ефирът е наситен, а качеството е ниско. Вариантът с преходник касета е също неприятен, защото постоянно от касетофона стърчи една жица. Днес ми дадоха една идея, но трябва да я консултирам с някой майстор по радиоелектроника, който да каже може ли да стане и евентуално да свърши работата с поялника, без да ми унищожи касетофона. Но ако стане, ще е супер!

До къде съм стигнал?
  • Имам дупка в колата;
  • Намерил съм стар лаптоп, който е обезкостен от всичко ненужно и е станал достатъчно лек;
  • Купил съм TFT/LCD матрица подходяща за нуждите;
  • Поръчал съм, но още не е пристигнало, захранване за лаптопа за колата (Пламене, две съм поръчал);
  • Купил съм специален термодатчик на USB порт, с който ще меря температурата навън и в купето;
  • Проучил съм въпроса със софтуера, който е много широк, но нямам крайни решения все още;
Какво не съм направил?
  • Не съм измислил монтирането на TFT/LCD матрицата. Имам познат, който прави брони, спойлери и тем подобни и може да ми направи пластмасова рамка, с която монтажът да се получи елегантно, но още не съм стигнал до него, сега е тъкмо на дневен ред;
  • Не съм измислил точно как да се реализира Bluetooth връзката с телефоните - има няколко варианта;
  • Не съм купил GPS антена за компютъра и не съм решил какъв софтуер да ползвам (iGo или Garmin за компютри);
  • Не съм купил камери;
  • Проблемът със паленето и гасенето все още не е решен;
  • Как ще стане връзката с колата... ама това е далечен план за светлото бъдеще.
Много съм луд. И имам много мерак. Не в мръсния смисъл на думата, но и такъв имам. Вече съм похарчил достатъчно пари и време, че да се отказвам.
Така че на когото му е интересно, има коментар, идея, предложение и/или желание да помага с акъл, с ръце, с гараж - добре сте дошли.

Ако пък не се намерят съмишленици, аз съм луд за двама, сам ще се оправям :)
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#2 shotgun600

shotgun600

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 3761 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    W140 600SEL

Публикувано 24 януари 2009 - 00:58

Това е интересно начинание,но много сложно ми се вижда.

Под седалката се събира адски много боклук,мъхове,прах.Знаеш,какво става с компютъра ти,ако не го почистваш на всеки 3 месеца от мъховете....

Не е зле друго място да измислиш.
  • 0

#3 top

top

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2112 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    MB 2010 SL350 316hp;2015 E350 BlueTEC 258hp.
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 24 януари 2009 - 01:04

Много се радвам на тая тема за carpc. Преди 2-3 години имах намерението да правя същото нещо, бях проучил всичко даже имаше няколко сайта от които можеше да се изтегли софтуер под Windows за carpc - интерфейс през който да е удобна употребата на такъм компютър, сигурно вече доста са се развили актуалните версии. Прочетох много материали, идеята ми беше да го направя в пурата ей така за спорта, исках да имам навигация, музика, телефон, двд, блутут, камера за задно виждане - по прости неща, но по лесни за правене защото пурата няма електроника, CAN шина, ODB и тн.. За целта материално се подготвих с един стар лаптоп IBM, купих TFT монитор който се прибира в дупката за радио и е с тъч скрийн за да няма нужда от мишка и клавиатура и GPS-модул+външна антена.

Ето това е монитора:

Публикувано изображение
Публикувано изображение
Публикувано изображение

Общо взето направих някои проби и стигнах до там до където са и някои от твоите неразрешени проблеми, пускането и спирането и др. незнам защо но го оставих проекта и от две години не съм се занимавал, нещата дето ги купих си седят нови и чакат някой ден да имам време да ги почна :)

С интерес ще следя темата ти !
  • 0

#4 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 24 януари 2009 - 01:48

:0_yahoo: :hooray:
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#5 SAMURAIJACK

SAMURAIJACK

    Член на МБКБ

  • Замразено членство
  • 3037 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Стара Загора
  • Интереси:Живота, Вселената и Всичко останало
  • Автомобил:
    C 140 CL 500 (weekend car)
    В историята:
    W124 260 E
    W124 E 300
    W126 S 500
    C140 CL500(US)

Публикувано 24 януари 2009 - 05:21

Такаааа......както е широкоизвестно(или ако не е -сега ще стане)аз съм пълен технически инвалид-или лаик-както Вие предпочитате,но пък които няма такива качества развива други....а моето е да ..наблюдавам
Обикалям много и гледам да видя още повече-най вече да срешам хора...та нека Ви разкажа какво ми се случи една нощ преди ....мммм....6(шест) години:
Тогава имах професионалния навик да спирам посреднощ всякакви МПСта и да проверявам кои и за кво се движи в тях и в каква насока се движи...та една нощ през 2003(ако не ме лъже паметта-а ако ме лъже-през 2004 )година забелязвам аз едно Типо (фиат)..такова едни неугледно ама с тъмни джамци и си кара лекичко-действиетео се развива около площад Македония в 3 часа през ноща...та както и да е-спирам аз колата да видя за кво иде реч..
Такаа...отваря се джамЪт..и виътре виждам двама младежи-на около 20-25 години..и един компютърен екран ...кат се позагледах си беше направо компютър,,и викам-кво е туй чудо-а пича почна да ми обяснява-ми вика инсталрих си комп в колата...аз си го направих...и викам=брееей-бравос-..ми кЪ го зареждаш-и пича ми обясни нещо за два алтернатора и отделен акумолатор но не помня много добре...но поомня че задна седалка колата нямаше-имаше един огромен сандък-като на бас туба -колкот цялата задна седалка и естествено колони в него(много),,,а аз почнах да оглеждам колата....ама съвсем неугледна ви казвам-с едни очукани тасове-няма огледало на шофьора...и викам абе как виждаш бе пич-оня цъкна нещо-и оп=картина зад колата-такава хубава панорамна.....камерка си сложил човека-каза че била по евтина от огледалото...и аз пак му викам...хубуу бе пич-ми как го прибираш цялото туи чудо да не ти крадат техниката...а тои вика=глей ся..и цък некво копче некъде-и опп....целото нещо се сгъна и се прибра в таблото=....ама се прибра арабийски-виждаше се само очертание на мясотто където се е прибрал-иначе си приличаше почти на табло....ако не знаех кво има върре никога нямаше да предположа.(всъщност не мога да си спомня дали беше в таблото или жабката...)....и аз му викам....абе ти си некъф луд генийй....колко време си игра с тва...а пича вика....ааа ти па-нема да ставам роб на колата я=занимавам се кога ми е кеф-иначе само си я карам.....и аз му съ усмихнах и го пуснах по живо по здраво...
Знам ,че в историята ми няма нищо с което да ви помогне ,но исках да Ви покажа ,че има и други луди ..и то преди доста време когато техниката със сигурност не е била толкоз напреднала и са видяли бая зор как да реализират идеите си...ама са се справили...та...
ДЕРЗАЙТЕ И ВИЕ:) :allhail: :flagMB new:
  • 0
MERCEDESBENZCLCoupe C140  1902 4 (1)

#6 Мишо

Мишо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2421 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:СОФИЯ
  • Автомобил:
    W210-E200

Публикувано 24 януари 2009 - 14:35

Колега Горанов,приветствам идеята ентусиазма и темата ти....... Прав си ,че това не е за всеки и повечето биха определили този тип инвестиция като неоправдана.....Аз както мн други изкарвам стотинките си на комп.,като прибавим факта ,че секав тип шукариики ме побъркват от кеф,ще следя темата
с интерес.Добра алтернатива видях тази седмица в бавареца на един приятел...

- 2.2GHz celeron 1GB RAM,180GB памет
- Монитор 10 инча (за съжаление грозно монтиран на таблото на БМВ Е34)
- адаптор 12=>220В
- ALPINE усилвател,ALPINE касетофон-всъщност не е нито касетофон,нито MP3,нито DVD-има USB port
- Говорител Dragster 15
- и съпътстващите кабеляци,чиято цена също не е за подценяване
Всичко това му стъпи около 2400-2500лв....
  • 0
Публикувано изображение
Проконтролирай деструктивността на стремежите си..да помислим заедно над крайността....и да отворим по бира....живеем заедно, умираме сами, нали?

#7 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 24 януари 2009 - 15:21

В BMW работата става ей така:
Публикувано изображение
:)

Майтапа настрана - BMW имат значително по-отворен стандарт от Мерцедес за връзка на колата с компютър и в Интернет е пълно както с относително евтин хардуер, така и с безплатен софтуер за тая задача. Ако карах BMW щях да съм турнал компота още преди 100 години.

А колкото до това, че има хора, дето ръгат компоти в колите - има и по-стари случаи!
Във форума на mp3car.com имаше снимки (не мога да ги открия в момента) на монтиран CRT монитор 15" в кола.

Иначе това с втория алтернатор ивтори акумулатор е дрън дрън. Един малък компютър не гори чак толкова много ток, все пак бачка 3 часа от 2АЧ батерия! Подгряването на седалките и задното стъкло ти горят 100 пъти повече ток в колата!

И вариантът с инвертор, дето от 12V DC да направи 220V AC, след което с импулсно захранване да го смъкнеш обратно на 12V DC, айде да не се изказвам. Има 100 пъти по-лесни начини :)

Обещавам снимки до 2 седмици, дано не ми мине черна котка път.
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#8 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 25 януари 2009 - 16:25

Ето първи снимки от тестването на TFT/LCD матрицата:

Гърба на матрицата:
Публикувано изображение

Матрицата свързана към лаптоп (Windows Vista)
Публикувано изображение

Матрицата свързана към телевизор (bTV)
Публикувано изображение
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#9 NEGRAMOTEN

NEGRAMOTEN

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 155 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Пловдив

Публикувано 25 януари 2009 - 23:05

:allhail: Илия.Идеята ми хареса.Мисля,че трябва да се добави и цифров TV тунер. А за влючването и изключването мога да ти помогна.Ако имаш някаква идея ,сподели да я обсъдим.Готов съм да влезна в това приключение.
  • 0

#10 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 26 януари 2009 - 00:25

Значи - в моя проект ползвам лаптоп. Лаптопът е HP Omnibook XE3 с PIII 500 Mhz и 256 RAM.

Подаването на напрежението не е проблем. PSU се връзва към реле, релето се затваря при даден контакт, шунтира се с три диода, за да не дава късо по колата (това за всеки случай, че бобините имат доста заряд и имат навика да правят поразии). Лаптопът си има издухана батерия, която може да обере толеранс от минимум 2 - 3 минути, което е повече от достатъчно за палене на мотора или някакви други дребни сакатлъци, при които компютърът да не се рестартира. Дори ще прекарам антирадара през дъното на лаптопа, щото в момента ме дразни ужасно - като пъхна ключа се включва, като запаля угасва от пада в напрежението и като запаля, пак се пуска. И понеже има един тест при всяко включване - чурулика теста по два пъти при всяко палене.

Така, вариантите за включване са следните:

1. Wake-up-on-LINK - ако мрежовата карта и BIOS на компютъра поддържат тази функция, има схеми как да се подаде сигнал през RJ45 буксата и ATX-а на дъното автоматично пали. Това е различно от Wake-up-on-LAN, където се изпраща специфичен TCP/IP пакет, който съдържа информация за включването. Това е една по-стара технология, при която е достатъчно да се даде контакт между два пина от RJ45 и да се подаде напрежение на други два. Схемата е елементарна, прави се с едно реле, три диода и един транзистор. Има нежда от 12V захранване.

При мен тази схема отпада, защото лаптопът няма LAN карта. LAN картите на PCI слот не вършат работа, защото не поддържат никакъв Wake-up

2. Wake-up-on-RING - вторият вариант за включване на лаптопа е да му се подаде телефонен сигнал в модема. Позвъняването на телефона е от 60V до 100V, но на практика, за събуждането е достатъчно да се пуснат 12V на модема и веднага пали. Тук схемата е подобна като горе - забожда се един RJ11 в модема, другия край в едно реле CONSTANT-TO-PULSE, в момента в който дадеш контакт и пуснеш ток на релето, то подава импулс като от позвъняване на телефона и лаптопът пали.

Моя лаптоп има модем, но все още не съм прегледал BIOS-а, дали има функцията Wake-up-on-RING. Ако я има - това е моята игра :)

3. Шунтиране на пусковия бутон - тази схема е доста сложна. На първо място изисква запояване по дъното на лаптопа или поне по платката, която управлява бутона за пускане и гасене на лаптопа. Да речем, че играчката с поялника се оправдае, тези бутони обикновено имат две котви и четири контактни пластини. Значи трябва да се замени със съответния еквивалент реле.

При тази схема основният проблем е, че за разлика от предишните две, този бутон служи както за палене, така и за гасене. Така че ако направим реле CONSTANT-TO-PULSE, ако лаптопът е включен, подаването на контакт от ключа ще пусне нов импулс на релето и ще изгаси лаптопа, а ние не искаме да става така. Това най-лесно се заобикаля, като на някое място, което е захранено с напрежение след включването на лаптопа се закачи още едно реле, което да шунтира цялата пускова схема, докато лаптопът е включен.

Същото реле може да играе ролята на пусков механизъм за захранването на TFT/LCD матрицата, защото тя си има самостоятелно захранване. Все пак и такова ще трябва :) Удачни места за тая работа са всички USB портове в които има по 5V когато е пусната машината, но на новите модели дъното може да гаси напрежението, когато няма активни устройства в порта, за да се пази от късо съединение (хората си държат металин предмени, ключове, швейцарски ножове и т.н. в чантите с лаптопите :) ) Друг вариант е напрежението в COM порта. За ваша изненада, моя лаптоп има не само 4 * USB + 1 * COM ами и още един LPT. ВЪв всичките се появява все по някакво напрежение, когато машината е пусната :) И накрая, но не на последно място - лаптопите все пак си имат и екрани, тъй като моят вече няма, бившето захранване на екрана е свободно да захрани всички прекрасни неща в колата, включителон и антирадара, който гасне при палене. Надали гори повече от една 14" TFT/LCD матрица.

Схемата не е лоша и е на трето място в списъка ми с начини за палене, като е резервен вариант, ако схема две не проработи, заради липса на Wake-up-on-RING в BIOS-а на лаптопа.

4. Някои лаптопи имат допълнителна функция на ATX-а да палят при включване на захранване. Т.е. ако са изключени и имат батерия, в момента в който им се подаде напрежение на куплунка за зареждане се включват автоматично. Това щеше да свърши работа, но такива лаптопи са рядкост. Иначе щеше да е най-готиния вариант :)

5. Цялостна подмяна на ATX-а на лаптопа. Схемата не е невъзможна, но изисква много запояване по дъното, модифициране на куп неща и не на последно място нов ATX, който ще струва достатъчно скъпо, че да е по-добре да купя друг лаптоп на старо :)

Изключването:

1. Най-простият - повечето операционни системи имат настройка (а аз ще ползвам Window и той има настройка) да се изключват автоматично при прекъсване на захранването. Тогава гасенето на системата става лесно - в момента в който изключа PSU, операционната система минава на батерия. КАто мине определено време - изключва цялата система автоматично. Изключително лесно е за реализиране.

Недостатък - при сдуханата батерия, по този начин ще я сдуха още повече. Лекува се лесно - купува се една нова батерия от ebay.com за без пари и готово. Не изисква нищо допълнително като хардуер, така че...

2. Вторият по сложност за реализиране вариант е, да се използва LID бутона на лаптопа. Тъй като повечето операционни системи могат да се настроят, какво да правят, когато се затвори капакът на лаптопа, може по аналогичен начин този бутон да се шунтира и едно реле да "затвори капака" когато искаме да изключим лаптопа :)

3. Ако не искаме системата да стои на батерия дори и цяла минута, има вариант през COM/LPT/USB порт да се подава импулс, който да се чака от някакъв софтуер и да гаси системата. Е, дребна подробност - да се напише програмата, която да чака сигнала и да гаси системата.

4. Селският вариант, но все пак съществуващ, е, да се жертва една стара USB клавиатура (или да се купи евтина от ebay.com), да се разглоби, да се върже на USB порт и цифрите да се използват като функционални бутони, които могат да се изнесат около екрана (стига да съм си запазил място и за бутони, а аз не съм). Запазваме един бутон за гасенето и готово. Едно реле, при необходимост дава импулс на тоя бутон и лека нощ операционна система.

Предимствата на тази схема са, че освен гасене реализираме и няколко функционални бутона. Но същото може да се постигне и чрез шунтиране на функционалните бутони от самия лаптоп (повечето, вкл. и моя имат), а те са лесно програмируеми какво да правят в операционната система. Примерно на всеки бутон може да се завърже някаква програма и после като натисна бутона за проверка на поща, да ми пуска GPS софтуера, като натисна бутона за браузване, да ми пуска музикалния player и т.н.

Недостатък на схемата е, че трябва пак да се напише софтуер, който да прави определени неща при натискането на бутоните и второ - ако се наложи да се свърже нормална клавиатура за някакъв ремонт по системата, трябва да се внимава да не се натисне съответния бутон, че ще угаси операционната система :)

PSU - Power Supply Unit

Както вече споменах, устройството е вече поръчано и представлява стабилизирано импулсно зарядно за лаптоп от кола. Горе стана ясно, че при даване на контакт му давам да яде 12V и после вече палим машината. Всичката тая процедура е добре да се забави с едно времереле. Може да е идиотско с кондензатор, може да е по-умничко, с една интегрална схема и да мери времето с точност до секунда. Примерно забавяне от 1 или 2 минути ще е напълно достатъчно за да не се включи компютъра при местене на колата на паркинга. А винаги може да се добави и един ключ за заобикаляне на цялата система, който да се превключва при такива ситуации, за да не се включва компютъра.

Другото важно е, второ време реле да гаси PSU, примерно 5 минути, след като се изключи от контакт. По този начин, дори и операционната система да забие, захранването ще се изключи след 5 минути и лаптопът ще остане на батерия. Ще изкара, колкото може, но няма да изсмуче акумулатора на колата!

Важно е, да се обмисли внимателно схема с релета, която да пали и гаси TFT/LCD монитора, така че да не остане той включен, дори след аварийното гасене на лаптопа.





Относно цифровата телевизия!

Не е като да не съм го мислил, но честно казано не виждам смисъл. По-добре да ловя ефирна телевизия. Все пак не съм таксиметров шофьор, няма да вися по стоянките с часове. Най-често, като съм в колата пътувам, а когато пътувам, гледането на телевизия ще ми е последната радост. По-скоро съм склонен да си купя един хубав FM+RDS receiver на USB и да ловя радиото с него. Но, и този вариант го мислих - вграденото радио, което ще си остане, защото може да се управлява от воляна и може да играе ролята на усилвател за звука от лаптопа, лови FM+RDS толкова добре, че никое китайско dongle устройство няма да го бие по качество и не си струва гъзарията. Единственото, в което виждам някакъв смисъл е да си взема едно USB сателитно радио, антенката му е малко по-едричка, но не е необходимо да стърчи на покрива. Ще върши поне някаква работа.

И като стана дума за оригиналното радио, намислил съм следната схема - на оригиналното радио се запояват три жици на предусилвателя и се изкарват от радиото, така че от там да влиза звука. Е не е най-елегантното решение, но на фона на FM модулаторите и адапторните касети е много по-добра алтернатива. Освен това има допълнителната екстра, че ще мога да чувам GPS навигацията и музиката от оригиналното радио едновременно. За целта трябва да намеря подходящ сервиз (мисля, че Avitel е подходящ), където да извършат интервенцията по най-внимателен начин.

И след това, ще демонтирам колонките от лаптопа (а те, при HP, са маркови) и ще ги скрия зад TFT/LCD матрицата. Вече имам изкаран сигнал с напрежение от радиото, кога е пуснато и кога не е. Ще сложа още едно реле (с поне три котви), което да пуска звука от лаптопа към касетофона, когато касетофонът е пуснат и към колонките зад екрана, когато лаптопът работи, но касетофонът е изключен, за да не оставаме без звук.

Както виждаш, ще ми се наложи в най-близко бъдеще, да посетя някой магазин и да напазарувам една торба релета. Добре, че всичко е слаботоково, та поне релетата няма да са като кибритени кутии, че може да стане така, че няма да имам място за всичките релета :)

Това са моите идеи - слушам те с какво можеш да помогнеш. Най-много помощ ще ми трябва при реализирането на схемите на CONSTANT-TO-PULSE релетата и времерелетата (особено ако са с интегрални схеми, как си требе). Наскоро разбрах, че във форума имаме човек, който се занимава с печатни платки, сега ще му драсна една бележка, да каже дали прави печатни платки в единични бройки и да даде оферта, че тия релета няма да висят във въздуха я!
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#11 NEGRAMOTEN

NEGRAMOTEN

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 155 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Пловдив

Публикувано 26 януари 2009 - 11:11

Според мен комра ще работи основно при запален двигател, но трябва да се предвиди възможност за работа и при загасен ?Включването и изключването ще се прави едновремено на компа и дисплея, така че няма опасност да отане включен/дисплея/. Дай да оточним някакви ясни параметри :
-колко време след палене да се запуска/мисля ,че 1 мин. е малко/
- -//- - // - - // - гасене да се спира / варинт 1. да е на време -мисля ,че 1 -1.5 мин . са добре ? Тук може да се ползва времето на плафона/при мен мисля че се задава и при теб е така/ със сигнал от генератора/когато работи колата има 12волта ,кото е загасена няма и при излизане от колата и гаснене на плафона /една проста схема " И "/ захранването се изключва.Техническата част не проблем/дали с ИС,релета а може и с PIC/
Но трябва да уточним оптимално тези времена защото после ще берем ядове/ да предвидим всякакви ситуации-загасване, преместване ит.н./
Сигурен съм ,че и други четат да дават предлжения-няколко глави мислят повече от една.
  • 0

#12 brpi

brpi

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1243 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Karlsruhe,Germany
  • Автомобил:
    W124 300D 603
    W124 230E 102

Публикувано 26 януари 2009 - 15:18

Ами и аз се бях запaлил по такава идея ...но се отказах след кат намерих евтино покет пц.

То си има нави, плеива всякакви филми и аудио формати ,има си основните функции на Вин бозата.
Камерата за обратно виждне е като екстра за мене нула - даже и на ЕС класата дет има такова аз не гледам а си гледам назад - въпрос на приоритети.

А цифрови тунери и незнамси какво ....тва на ЕС класата е недоизкусурено па камо ли са се самоделства.


Не исакм да ви чупя ентусиазма- всичко може да се скове но въпроса е има ли смисъл. ..за мене няма.
Мога да ви помагам с идеи или някои друг чаркалак - за това няма проблем но не ми се занимава иначе.
  • 0
W 124 - 300D
W 124 - 230E

#13 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 26 януари 2009 - 17:39

@brpi
Гледай сега, аз вече споменах - начинанието не е с цел да го направя, защото ми е жизнено необходимо, а за да си уплътнявам и без друго малкото свободно време с нещо, което ми е интересно. И като такова интересно нещо съм си избрал това. Така че доводите с покет ПеЦето отпадат :) не ме разубеждавай повече, вече съм започнал. Пък покрай мен ще се пръкнат и още хора, на които ако не им е интересно да го правят, то поне ще им бъде интересно да гледат.

Та така, смисъл има и той е занимавката, а не крайния резултат.

@negramoten
Това с плафона не го разбрах? Моя плафон светва от 1000 фактора и не виждам как може да ми бъде полезен? Светва като изключа алармата, след време изгасва. Пак светва, като отворя вратата, след време пак изгасва, светва и като извадя ключа от стартера и след време пак изгасва. И светването и гасненето са плавни. Освен това нямам опция да му настройвам колко време да свети. Поне в менюто на таблото не видях, пък и в книжката не съм срещал такава опция, търсих опция за автоматични фарове, но я нямам и доста четох за светлини и времена в книжката на колата - явно не става. Но и да ставаше - няма как да разбера от какво е светнал плафона - от отключване, от отваряне на врата или от вадене на ключа.

Иначе има едни кабели, дето подават сигнал, кога има ключ в стартера и кога е запален двигателя. Тоя за ключа в стартера е лесен - като има ключ в запалката има ток, като няма ключ - няма ток. И готиното е, че запалката е точно където ще бъде компа. Не на последно място има 10 амперов бушон, значи има достатъчно ток. Постоянно напрежение също не е проблем, защото заради касетофона в същото място има изведен постоянно напрежение. Трябва само да проверя, дали бушонът ще издържи едновременно пуснат лаптопа + екрана и касетофона надупен с музика. Все пак захранването само на лаптопа е 80W, значи 6,5А, което ще рече нова жица специално за тая работа и отделен бушон. Е, тя бушониерата не е далече :)

И пак в бушониерата имаше едно място, където има ток, само ако работи двигателя, т.е. не ако просто има ключ в стартера, а ако е запален моторът. Мисля на него да сложа автоматичното палене и гасене на компютъра.

Сега за времената за пускане и гасене. Мисля, че 1 - 2 минути след паленето на двигателя е ОК като време. Аз обикновено, ако не е зимата да чистя сняг, след 1 минута съм тръгнал. За гасенето е добре да има два таймера - единият да дава сигнал за гасене след 1 - 2 минути след гасенето на мотора, а втория след около 5 минути да изключи захранването. Второто е, за да не падне акумулатора, ако забие операционната система при процедурата по гасене.

Таймерите най-ми се връзва да са с по един потенциометър, та да може да се понастройма това време в някакъв толеранс. Тия интегрални схеми 555, дето са за таймери мисля, че времето им се определяше баш със съпротивление с определена стойност. Ако се подбере правилно може да се направи да варира от 30 сек до 2 минути и ще стане перфектно.

Чакам да ми пристигне захранващия блок и ще начертая схемата с релетата. А също дотогава трябва да проверя все пак какви функции за включване и гасене поддържа конкретния лаптоп, за да знам каква точно да бъде схемата. Малко е тъжно, че схемата е много замвисима от конкретния лаптоп и ако я направя и реша да сменя хардуера след 1 година - няма да стане толкова лесно. Но ще видим...

Сега също се чуда рамката на екрана от пластмаса ли да бъде или от алуминий... и за двете имам варианти - пластмасата един майстор на брони ще ми я направи, а алуминият една фирма, дето реже алуминиеви листове и ги нагъва. Предимствата на алуминия са много - тънък, здръв, лек и може да се направи цяла кутия, а не само рамка. Недостатък - скъпо е. Предимствата на пластмасата - гъвкава, лесна, евтина, недостатъци - май ще дойде по-дебела от допустимото и няма да може да се побере там, където съм я предвидил. Може да се ползва само за рамката и отзад ще трябва пак да се майстори нещо за контролера, кабелите, захранването и т.н.
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#14 NEGRAMOTEN

NEGRAMOTEN

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 155 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Пловдив

Публикувано 26 януари 2009 - 21:18

Щом при теб няма опция за регулиране на времето на гаснене на плафона -отпада./При мен от менюто на таблото може/ Иначе с един компаратор и една скхема " И " ще го излъжем.
С 555/556/ става.
Бушона на запалката ще издържи ,но другия мисля че е 1Аи няма да стане -ще се пуска кабел.
ПРи мен копчета ,бутони и др. са окантени с никел така че и рамката ще е с никел-много тънък пропорционален на останалия.При теб как е?Но мисля ,че с алумин ще е по-добре. Ти решаваш.
Свърза ли се с колегата с платките?Мисля, че той няма да се навие да ти я чертае.Ако не иска аз ще ти я начертая - той само да се навие на еденични бройки.
Сега видях това http://hobbykit.dir....bbyb/h1580.html
  • 0

#15 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7500 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 27 януари 2009 - 00:54

Е то платката и сам мога да си я начертая, ама от 4 години не съм си играл с киселина, откакто си изгорих ръцете :)
Иначе, предполагам знаеш, ама с фолиран гетинакс, лазерен принтер, кислол и перхидрол стават чудни платки, ама съм изхвърлил вече всичко...

А това време реле дето си го дал е ОК, ама то мери време на затворено чукче, а мен ми трябва едно обратно за закъснение на паленето...

Пък и мисля да направя цялата схема на една платка - по икономично е. Така 10 релета = 10 платки и стана мазало!

Бушона на касетофона е също 10А, но все пак на него е и касетофона :) така че жица си требе!
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле





1 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 1 гости, 0 анонимни