Тъй като съм програмист, през целия ден седя на компютър, трябва да имам един и в колата
Жаргонно се нарича CARPUTER от CAR + COMPUTER.
Всъщност запалих се, след като се регистрирах в този форум: mp3car.com.
Започнах проучването още преди да купя Мерцедеса, тъй като функционирането на компютър в колата слабо зависи от марката и модела.
Разбира се някои марки коли се интегрират с компютър по-лесно, други по-труно, трети изобщо не стават. Но тук въпросът опира до интеграция. А компютърът може да си работи самостоятелно навсякъде, където има ток. И понеже в колата ток има - речено сторено.
Трябва да се решат редица проблеми, като за голяма част от тях има списъци с различни стандартни решения, за други се налага намирането на специфично решение според всеки конкретен случай. Основни проблеми са
- Каква ще бъде стойността на целия проект и дали си заслужава?
- Къде и как да се монтира всичкото това нещо?
- Какъв хардуер да се използва за компютъра?
- Стабилно захранване на този хардуер?
- Как да се включва и изключва автоматично при палене, без да се ръчкат копчета и така, че примерно ако запаля за 1 минута, колкото да паркирам, да не бърза да пали компютъра, ако ми изгасне колата и след минута запаля - да не бърза да гаси компютъра, но да не го забравя включен с часове?
- Какъв екран да се използва в колата?
- Какви входни устройства да има в колата? Очевидно клавиатура и мишка не са най-добрата алтернатива.
- С какъв софтуер ще работи всичко?
- Какви функции ще има?
- До каква степен ще се интегрира с колата?
- и много други въпросителни...
Къде да се монтира инсталацията? В колата разбира се. Къде е компютъра няма особено голямо значение. Важното е къде е екранът. И очевидно трябва да бъде на централната конзола на видно и достъпно място. При моята конфигурация, махам пепелника (в колата ми не се пуши!), махам джоба за дребни предмети под касетофона, местя касетофона най-долу и в остатъка от място на централната конзола се освобождава доволно място за екран. Остатъкът от хардуера може да се скрие на много места - в жабката, в централната конзола, в някой технологичен отвор, каквито в Мерцедеса се намират достатъчно, в багажника, под седалка, важното е мястото да е сухо и проветриво. Мисля, че под седалката е най-проветриво, та да не прегрее лятото.
Да започнем с хардуера - в Интернет се продава специализиран хардуер за компютри в автомобилите. Имат специално проектирани кутии от оребрен екструдиран алуминий, който разсейва топлината на процесора. Платките им са изработени от виброустойчиви материали и не се влияят от друсането. Не използват механични компоненти - CD-ROM, HDD и такива, което ги прави устойчиви на механично влияние, каквото в колата има доволно. Имат нисък разход на енергия. Имат много USB портове и задължително COM порт, което е изключително важно при свързването на периферни устройства. Да, но не знам, дали са повече подходящи, отколкото скъпи. Цената им е по-висока от асемблирана домашна работна станция.
Друг вариант за хардуера е използването на лаптоп. Разбира се, не се изключва възможността за използване на обикновен персонален компютър, но лаптопът има значителна преднина пред него. На първо място значително по-компакетн размер. Освен това, доста по-издръжлива на вибрациите сглобка, друго ако не, поне сокетите на процесора и RAM паметта издържат сътресение за разлика от тези при настолните машини. Доста по непретенциозни са към топлинния баланс - работят и на студено и на топло. Относително по-тихи са, особено когато в тях няма много механика. Аз лично се спрях на този вариант, не защото е най-добрия, а защото все пак е финансово най-обоснован. Хобито си е хоби, ама парите са си пари.
Захранване и автоматично палене и гасене. Тук вече нагазваме в дълбокото. Лаптопът попринцип се пали с копче, а не с ключ на стартера
Какъв екран да използвам? Този въпрос е не по-малко сложен от останалите. Очевидно вариант с прожекционен или с кинескоп автоматично отпада. Остават LCD/TFT матриците. На първо място, те могат да се делят на групи в зависимост от някои техни параметри. Има матрици за телевизори и матрици за монитори. Тези за телевизори имат ниска резоляция и отпадат. Има transflective матрици и reflective матрици. Първият вид разчита на преминаването на светлината през матрицата, т.е. имат ярко задно осветяване. Проблемът е, че при ярко слънце, задното осветяване е недостатъчно и изображението не се вижда добре. Вторият вид - reflective отразяват околната светлина и не използват задно осветяване - те се виждат перфектно на дневна светлина. ТАкива бяха матриците на повечето стари телефони. Вероятно сте забелязали, че на старите телефони екраните се виждаха ясно дори и през деня, докато на новите когато е ярко срънцето нищо не се вижда. За съжаление reflective матриците имат по-малки цветни възможнотси и са около 5 - 6 пъти по-скъпи от transflective матриците.
След това трябва да се намери подходящ размер матрица. Не трябва да е прекалено малка, но трябва да е достатъчно малка, че да може да се монтира някъде в колата. Тлябва също както всичко останало да издържа на друсане, жега и студ. Първата ми мисъл беше за матрица от лаптоп. Лаптопът, който ползвам в проекта е без екран (пострадал е при нелеп инцидент със секретарка в офис), така че неговата матрица отпада. Търсим матрица от друг лаптоп. За съжаление повечето матрици са прекалено големи и няма къде да се монтират в кола. Отпадат. Преобърнах ebay.com и Интернет изобщо, да търся матрици. Изръшнах всички китайски производители на матрици. Нищо подходящо. Или 2.5 до 4.5 инчови, което е прекалено малко и с ниска резоляция и после започват от 12 инча нагоре, което вече е прекалено голямо и няма къде да влезе. И ето, че изведнъж просветление - намирам един търговец в ebay.com от Хонг Конг, който предлага всевъзможни размери матрици. Харесах си 8 инчова матрица с резолюция 800*600 и яркост 300 CD/m2 (не е много, но е достатъчно), която максимално изпълва свободното място, без да го надхвърля. Проведох с китаеца 10 дни преговори за качества, материали, размери и екстри и тъкмо да поръчам - трябва някак си да се пусне сигнал до тая матрица. Това е само TFT-то без електрониката. За щастие китаецът имаше готово решение на моя проблем - контролер за матрици, който има входове от нискочестотен сигнал и от VGA сигнал. Понеже китаецът ме запита за какво купувам матрицата (явно и той знае, че 8 инча е супер рядко използван размер), като му казах, че е за carputer и той веднага ми предложи (търговец) и Touch Panel с подходящ размер + контролер за Touch Panel-а на USB порт. Егаси кефа... Дотук - всичко: 8" TFT/LCD матрица + видео контролер + 8" TP + TP контролер + доставка до България с DHL + застраховка = $135. Доста добра цена бих казал. Между другото, само матрицата струваше $55 което е направо без пари. Поръчано и доставено.
На въпроса за входните устройства вече отговорих. Беше ми терсене, щото нито мишка да сложиш, нито клавиатура в колата. Мислех да сваля glidepoint мишката от лаптопа, който използвам и да я монтирам някъде в близост до подлакътника на централната конзола. Всъщност този вариант все още не е отпаднал, но при наличието на Touc Panel не е от първостепенна важност.
С какъв софтуер ще работи всичко? Ами тук ми е относително лесно - с какъвто си напиша аз. Може да не е връх на сладоледа, но пък ще бъде точно това, което искам. Случвало ли ви се е да си вземете касетофон за колата и да ми е яд, че някое меню е идиотски направено и няма как да го промените? Е - в този случай мога да си го местя, да си го сменям, да си го направя да изглежда както искам - пълна свобода. Е разбира се това е в пряка връзка с това, какви функции искам.
И така, какви функции ще има? Изреждам в непоследователен списък в реда, в който ми хрумват:
- Възпроизвеждане на звук и видео и всевъзможен ентъртеймънт, включително връзка с i-POD;
- GPS навигация и трасиране;
- Часовник, календар, външна и вътрешна температура;
- Bluetooth car kit за разговори по телефона със свободни ръце (не много тривиална задача, но не и невъзможна);
- Върти ми се една идея, когато компота е включен, да има възможност да пали и гаси фаровете автоматично, макар че все още се колебая значително, защото подозирам, че управлението на фаровете не е толкова тривиално и блокът на ключа не е просто комбинация от релета, а много по-сложен компонент включващ и доза електроника;
- Търсих възможности за връзка на радарен детектор, на парктроник и на други стандартни системи, но се оказа прекалено сложно (и скъпо), но не е невъзможно;
- Не е сложно свързването на камери - отпред инфрачервена за нощно виждане - виждаш човек (и всичко живо) на 500 - 1000 метра, преди да го осветят фаровете. Както и обикновена задна камера за паркиране без да удряш нищо - значително по-прецизно от който и да било парктроник, дори и от теглица;
- Евентуална интеграция с колата, която може да повлече след себе си още функции.
Друг нетривиален проблем е звукът. Аз от доста време насам споделям проблема за вкарването на звук във фабричната система. Лаптопът няма проблем с изкарването на относително качествен звук. Особено след премахването на оптичното устройство, което ражда най-много шум в системата, остава само твърдия диск, но той е по-стабилен в това отношение. Обаче, не искам да махам фабричното радио, защото то е вързано с CAN-BUS-а на колата, командори се от волана, изписва разни интересни надписи на арматурното табло, пали се и се гаси от CAN-BUS-а, което си е грамадно предимство... изобщо - истинска работа си е. Но фабричното радио няма вход за аналогов звук. Има радио и касетофон + оптичен порт за връзка със CD changer. На оптичния порт няма начин да се излъже лесно - вариантите в Интернет гонят цени по-високи от стойността на целия ми проект - от 600 евро нагоре. Руснаците имат лечение за тая работа, но не желаят да ми го изпратят до България
До къде съм стигнал?
- Имам дупка в колата;
- Намерил съм стар лаптоп, който е обезкостен от всичко ненужно и е станал достатъчно лек;
- Купил съм TFT/LCD матрица подходяща за нуждите;
- Поръчал съм, но още не е пристигнало, захранване за лаптопа за колата (Пламене, две съм поръчал);
- Купил съм специален термодатчик на USB порт, с който ще меря температурата навън и в купето;
- Проучил съм въпроса със софтуера, който е много широк, но нямам крайни решения все още;
- Не съм измислил монтирането на TFT/LCD матрицата. Имам познат, който прави брони, спойлери и тем подобни и може да ми направи пластмасова рамка, с която монтажът да се получи елегантно, но още не съм стигнал до него, сега е тъкмо на дневен ред;
- Не съм измислил точно как да се реализира Bluetooth връзката с телефоните - има няколко варианта;
- Не съм купил GPS антена за компютъра и не съм решил какъв софтуер да ползвам (iGo или Garmin за компютри);
- Не съм купил камери;
- Проблемът със паленето и гасенето все още не е решен;
- Как ще стане връзката с колата... ама това е далечен план за светлото бъдеще.
Така че на когото му е интересно, има коментар, идея, предложение и/или желание да помага с акъл, с ръце, с гараж - добре сте дошли.
Ако пък не се намерят съмишленици, аз съм луд за двама, сам ще се оправям




Виж ГАРАЖА

















