Причина за профилактика
Когато запаля автомобила не винаги работеше оборотомера, лампата на ABS и индикацията за изгоряла крушка от системата работеха постоянно. При по-лошо и мокро време оборотомера започваше да работи по "негово мнение", индикациите на таблото изгасваха. Това бе изключително дразнещо до момента, в който оборотомера не помръдваше от 0, а споменатите по горе индикации светнаха постоянно.
Установяване на проблема
Първото, което трябва да направим е да проверим предпазителя на релето.
Къде се намира релето?
Релето е зад акумулатора. За да стигнете до него трябва да извадите акумулатора и пластмасовата кора зад него. Релето е лесно различимо спрямо останалите. Само то има прозрачно капаче под което ще намерите и предпазителя - 10А.
DSCF0003.JPG 55K 17 Брой сваляния
DSCF0008.JPG 80,17K 28 Брой сваляния
Ако той е изгорял, просто го подменяме и тестваме.
При мен проблема остана, т.е. релето явно не работеше. Предположението е за лоша връзка или повреда в самото реле.
Второто нещо е проверка на съединителите и куплунгите на релето и оборотомера. Честа причина да не работи оборотомера е липсата на маса (минус). Този често срещан се отстранява, като се извади таблото с уредите и се добави хубав контакт между металната част на оборотомера и първия удобен болт. При мен го направих с кабелни уши и кабелна обувка, която при нужда ми позволява да извадя таблото. (Съжалявам, но за момента нямам снимка. Скоро ще кача.)
Какво има в релето?
При различните модели на мерцедес, това реле е с различна конфигурация на пиновете, но като цяло функцията му е една и съща.
В схемотехническо решение не е нещо особено. Има една бобинка (малко реле), два диода и съпротивление. Интересно е самото управление на релето, но това е тема на друг разговор.
DSCF0005.JPG 58,62K 18 Брой сваляния
Причина за отказа
Най-честата причина е появата на лоши спойки (студена спойка). Друг вариант е повреда на компонент. За хората с минимални умения проверката на елементите е елементарна:
* бубинка - проверка здравината на намотката;
* диоди - проверка на полупроводниковия преход;
* съпротивление - проверка стойността на съпротивлението по цветния код и дали е здраво;
*пинове на куплунга (основата) - при лош контакт е възможно протичането на голям ток и загряване на пластмасовата основа и разтопяването й. Това може да накара пина да се клати и да не осигурява добър контакт.
Всички описани дейности се извършват с мултицет или веригопроверител. Ако не сте запознати как става, това може да го свърши приятел с нужните умения.