Инструкции за експлоатация
Стартерни оловно-калциеви акумулаторни батерии с марката “FIAMM”.
Стартерните акумулаторни батерии “FIAMM” са предназначени за стартиране на двигатели с вътрешно горене и за захранване на електрическата инсталация на автомобилите.
С удоволствие Ви предлагам няколко препоръки преди началото експлоатацията им.
Монтаж на акумулаторната батерия
Смяната се извършва при изключен двигател и изключени консуматори като първо се демонтира клемата от отрицателния полюсен извод, а след това - от положителния полюсен извод.
Когато първо сваляте стария, а после монтирате новия акумулатор, не ги клатете, за да не се полеете с киселина от вентилационните отвори.
Когато свалите минусовата клема на акумулатора всички елктронни уреди във вашия автомобил ще загубят своите данни (бордови компютър, запаметен код на радиото и т.н.), ето защо тези данни трябва да се въведат след поставянето на акумулатора допълнително.
Извършва се проверка на клемите и полюсните изводи като в случай на замърсяване същите се почистват.
След монтирането й в автомобила, батерията трябва да се закрепи по начина, определен от производителя на автомобила.
Свързването на акумулаторната батерия се извършва като първо се свързва положителната клема към положителния полюсен извод, а след това – отрицателната клема към отрицателния полюсен извод.
Проверете правилно ли сте поставили акумулатора и добре ли сте го закрепили.
Ако в автомобила си разполагате със съответните вентилационни маркучи, поставете ги на вентилационните отвори. Ако имате само един вентилационен маркуч, то останалите трябва да бъдат затворени със запушалка. За акумулатори без вентилационни изводи запушалка не е необходима.
След приключване на монтажа клемите и полюсните изводи се намазват с технически вазелин.
При автомобили с два акумулатора: смяна на един акумулатор, двата винаги еднакви по тип, капацитет, пусков ток;
при допълнително изведено 12V захранване между двата акумулатора.
Експлоатация на акумулаторната батерия в автомобила
Номиналният капацитет на акумулаторната батерия, стартерния й ток, размерите и прилижението й трябва да съответстват на препоръките на производителя на автомобила.
За акумулаторни батерии заредени с електролит е необходимо да се контролира нивото и плътността на електролита. При ниво по-високо от маркиривката “min” акумулаторната батерия трябва да бъде допълнена с дестилирана вода и непременно трябва да бъде проверено напрежението, поддържано от зарядната система на автомобила.
Батерии “ Maintenance free” се проверяват само от оторизираните сервизи на “Косер” – АД.
В случаите на експлоатация в градски условия, при често използване на външните светлини на автомобила или при монтиране в автомобила на допълнителни консуматори на ток, трябва по-често да бъде контролирано състоянието на зареденост на акумулатора и напрежението, поддържано от зарядната система на автомобила. При необходимост акумулаторната батерия се зарежда съгласно точка 3.3.
Да не се стартира двигателят на автомобила при дълбоко разредена акумулаторна батерия чрез т.н. “бутане” или с помощта на друг автомобил. Стартирането на автомобил по този начин при присъединена акумулаторна батерия може да доведе до пълното й унищожаване (след включването на двигателя протича ток на зареждане със стойност, неколкократно по-висока от допустимата).
Ако настъпи дълбоко разреждане на акумулаторната батерия, тя трябва да бъде заредена в кратък период от време, съгласно т. 3.3. “Зареждане на акумулаторната батерия”. Съхраняването на акумулаторната батерия в разредено състояние предизвиква сулфатизация на плочите й, а при ниски температури води до замръзване на електролита.
Акумулаторната батерия трябва да се поддържа в чисто и сухо състояние: проходимостта на вентилите и каналите за вентилиране трябва да бъде контролирана.
свързващите елементи трябва да бъдат намазвани с технически вазелин.
Не използвайте каквито и да било добавки към електролита.
Поддържайте акумулаторната батерия винаги в заредено състояние.
В случайте, при които напрежението на акумулаторната батерия при отворена верига е по-ниско от 12,3V/6,15V за акумулаторни батерии с номинално напрежение 6V/ осигурете изравняващ заряд съгласно т. 3.3.
Зареждане на акумулаторната баретия със зарядно устройство
Зареждане извън автомобила се налага:
при голям саморазряд поради продължителен престой на автомобила;
продължителни и неуспешни опити за стартиране на автомобила, дължащо се на повреди в системата.
Зареждането на акумулаторната батерия с допълнително зарядно устройство да се извършва извън автомобила.
Зареждането на акумулаторната батерия трябва да става в помещение с добра циркулация на въздуха.
Акумулаторът се зарежда с постоянен ток със стойност не по-голяма от една десета от капацитета на батерията и с напрежение при зареждане 14,4 V.
При зареждането на акумулаторната батерия е необходимо: батерията да бъде демонтирана от автомобила.
да се провери нивото на електролита / в границите “min” – “max” или до нивопоказателя във вентилационните отвори/ и в случай на недостиг, да се долее само дестилирана вода.
Забележка: Допълването и изравняването на нивото на електролита не се отнася за херметично затворените акумулатори от типа “Maintenance free”.
положителният извод на зарядното устройство трябва да бъде включен към положителния полюсен извод на акумулаторната батерия, а отрицателния извод – към отрицателния полюсен извод. Неправилното свързване води до повреждане на батерията.
максималният ток на заряд не трябва да надвишава стойност равна на една десета от номиналния капацитет на акумулаторната батерия.
зареждането трябва да бъде извършвано до достигане на постоянна плътност на електролита 1,28 +/-0,01 г/см3.
Внимание! Температурата на електролита по време на зареждането не може да надвишава 55°С. При нужда трябва да се намали силата на тока на зареждане или то изцяло да се прекрати
Помощно стартиране при монтиран акумулатор
Свържете положителния полюс на акумулатора с положителния полюс на чуждия източник на електричеството.
Свържете отрицателния полюс на чуждия източник с метална повърхнсот (без лаково покритие) в автомобила (напр. двигателя) и се отдалечете най-малко на половин метър, за да се предпазите от образуващата се в близост до акумулатора искра.
След стартиране на двигателят да се остави да поработи около 3 минути. Преди да се отдели чуждия източник да се включат допълнителни конскуматори на ток в автомобила – нагревател на задното стъкло, вентилатор (но не фарове). Така се предпазва от евентуален пик на напрежението в момента на разединяване.
Указания за безопасност
Прочетете внимателно “Инструкциите за експлоатация” преди да започнете работа.
При работа по акумулатора се ползват защитни очила и ръкавици.
Изключете двигателя на автомобила, ако работите върху електрическата инсталация или акумулатора.
При поставяне и изваждане на акумулатора не го клатете за да не разлеете киселина през вентилационните отвори.
Съхранявайте и транспортирайте акумулатора в изправено положение.
При зареждане се отделя експлозивен газ, който е лесно възпламеним и избухлив. Препоръчва се в близост ди акумулатора да не се пуши, да няма открит огън, да се внимава при работа с инструменти, при работа с кабели да се внимава да не се предизвика късо съединение.
Не поставяйте върху акумулаторните батерии метални предмети и инструменти, които могат да предизвикат късо съединение.
Върху корпуса на всяка акумулаторна батерия е поставена маркировка, съдържаща знаци за безопасност, означаващи следното: Спазвайте инструкцията за експлоатация!
Киселинна батерия! Акумулаторната сярна киселина е силноразяждаща.
Пазете очите! – при попадане в очите да се изплаква обилно с вода и потърси спешно лекарска помощ; - при попадане върху кожата – измива се с вода, а след това с 5%-ен разтвор на сода бикарбонат и при нужда да се потърси лекарска помощ; - при неволно поемане и поглъщане трябва да се пие топла вода, мляко или белтък от яйце. Да не се предизвиква повръщане! Спешно да се потърси медицинска помощ.
Пазете от деца! - Киселината да не попада в ръцете на деца. Внимание! При приготвяне на електролит да се налива винаги сярна киселина във вода! Обратното е абсолютно забранено!
Експлозивен газ! Зарядните газове са експлозивни – при зареждане в затворени помещения да се обезпечи добра вентилация.
Не изхвърляйте стари акумулаторни батерии в контейнера за битови отпадъци. Акумулаторната батерия съсдържа олово и оловни съединения.
Поддръжка
Акумулаторът трябва да бъде чист и сух. Клемите трябва да се почистват със смазка, несъдържаща киселина и устойчива на киселина. При почистване на акумулаторната батерия трябва да се използва само влажен парцал и никога сух.
При спиране на автомобила за по-дълъг период от време акумулаторът трябва напълно да се зареди. Поради саморазряда на акумулатора да се контролира състоянието на зареденост всеки месец.
Внимание! Съхранението в незаредено състояние води до необратима сулфатизация и повреда на акумулатора.
Акумулатори със система за проверка на заредеността.
С цел да се наблюдава нивото на зареденост някои акумулатори са оборудвани с контролни системи монтирани върху капака им. Нивото на зареденост е показан с помощта на цветове, които се появяват на контролната система:
зелен – акумулаторът е достатъчно зареден;
тъмно кафяв – акумулаторът трябва да се дозареди, понеже не е достатъчно зареден;
чисто бял – акумулаторът трябва да бъде заменен, тъй като нивото на елктролита в него е преколена ниско. В никакъв случай такъв акумулатор не трябва да се зарежда! Трябва да се направи проверка на електрическата система и алтернатора на автомобила.
Този пост е редактиран от ALEXONE™: 11 ноември 2007 - 23:44