Публикувано 09 ноември 2007 - 11:48
Аз също споделям горните мнения – халогенната лампа няма никакви шансове пред газоразрядната и постепеннно ще бъде изместена. Напоследък всички виждате значително падане на цените на ксеноновите комплекти, вече има качествени произведени в Южна Корея за около 400-500 лв. (Н1, Н7). Китайските не мога да ги коментирам, гледам има ги и за под 200 лв., но там качеството варира в прекалено широки граници и се получава нищо като тото при купуване на такова нещо. Бракът при някои евтини китайски комплекти достига 50%, но пък някои светят доволно добре. Всичко това кара производителите на халогенни лампи да пускат нови модели, но според мен вече започнаха да се изхвърлят с обявеното светоотдаване. Какво искам да кажа. Взимаме една Осрам +50% (Н7) и четем, какво обявяват официално за нея – 1500 лумена при номинално напрежение. После виждаме, че и +90% има същия светлинен поток. При Н1 наистина има повишение 1720 срещу 1550. При Н4 прави впечатление че мощността е по висока 68/75 вата… Не отричам, че тези лампи наистина светят повече, но процентите с които с играе са направо абсурдни (Филипс също продават +80%). Аз на едната ми кола над година си светя с Осрам Силвърстар, като падът напрежение на лампата е почти равен на пада при генератора. Светят добре, бяло, с добра граница тъмно светло… Едната изкара 8 месеца, другата още работи (карам постоянно на къси), но като се преместя от автомобил с ксенонови лампи, после имам чувството, че карам на габарити. Така че за мен оптималното решение е ксенон на късите (ако са с отделна лампа), и добра халогенна на дългите, но просто трябва да се подбере качествен к-т. Какво имам предвид – добра лампа с прецизен фокус, отклонение тук води до паразитни лъчи които заслепяват насрещните автомобили и лошо осветяване на пътя. Трябва да се знае, че понякога проблема не е в лампата, а във фара – в България доста се купуват евтини фарове (ДЕПО, например) при които лампата не е на правилното място спрямо рефлектора или лещата. Самите лампи е най-добре да са с цветна температура 4300К, за да има максимален светлинен поток. Над 6000К се слагат повече за визия, отколкото за светлина. Другото - качествени баласт-трансформатори и стартери (ако са отделни). Знам, че доста ще ме контрират, че при монтаж на газоразрядни лампи е необходима и уредба за почистване на фаровете и уредба за автоматично управление на нивото… Така е. Но смятам, че при правилно регулирани фарове и съвестна работа с врътката за ниво в купето, можем да се радваме на много светлина без да заслепяваме.
Сега се сещам нещо, което ми направи впечатление преди време – замерване на светлинен поток на халогенна лампа Н7 (+50%, дали беше Осрам, Филипс или Хела, не помня) и газоразрядна Хела на 4500К. Резултата беше 870 лм за халогенната и 3170 лм за газоразрядната! Ксенона дава това което пишат, че дава, а халогена не е +50%, а -50%. Не претендирам, че теста е коректен…