Jump to content

  •  

Photo
- - - - -

Чиптунинг: повече мощност, по-голям риск за мотора,източник: autobild.bg


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#1 valyon

valyon

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 151 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Мерцедес бенц W124 АМГ 1992 4matic
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 17:22

Повече конски сили и повече нютонметри чрез препрограмиране на ECU-то – всичко това е лесно благодарение на чиптунинга. Той обаче може да ви създаде сериозни проблеми с мотора и трансмисията

30, 40, 50 к.с. отгоре плюс още нютонметри на цени от 300 лева: подобни оферти звучат примамливо. Но не и за хората, които разбират от двигатели. Защото по-голямата мощност е свързана и с по-голям риск за повреди.
 
В този момент разбирачите от интернет форумите веднага ще се включат с твърдения като: „Да, обаче моторът XYZ се продава и със 130 вместо със 100 к.с., т.е. по-слабият може без проблем да бъде тунингован“.
 
В 99 процента от случаите обаче подобни теории се оказват грешни. Да вземем за пример 1,9-литровия TDI на VW, един от любимите на тунерите дизелови мотори. В заводската си версия той е достъпен с 90, 100, 110, 115, 130 и 150 к.с. Т.е. агрегатът с 90 „коня“ трябва да издържи и на 150? Не точно. Защото при всяка по-висока степен на мощност VW поставя и дюзи, турбокомпресор и интеркулер с по-голям капацитет. Дори материалът, от който са направени коляновият вал и двигателният блок, се различава за модификациите от 115 к.с. нагоре. Блоковете изглеждат еднакви, но всъщност не са.
 
Как точно се постига по-високата мощност при чиптунинга? Отговорът – чрез повече въздух и повече гориво. По-голямото количество въздух идва благодарение на турбокомпресора, който трябва да създаде по-високо налягане посредством повече обороти. Ето къде се явява проблемът: още в серийния TDI турбото постига 1,05 бара с 205 000 об/мин. За да осигури повече мощност чрез налягане от 1,25 бара, той трябва да направи по 280 000 об/мин. Това кара турбинните колела скоро да издъхнат (за резултата – вижте по-долу).
 
Следващият проблем е свързан със серийните дюзи, през които трябва да премине повече гориво. А това става чрез удължаване на фазата за впръскване. В много случаи впръскването става върху буталото, което вече е тръгнало надолу. Така то се загрява прекомерно, а във филтъра за твърди частици остава неизгоряло гориво, което е много вредно. Задръстеният със сажди и гориво филтър може спокойно да се стопи при температури над 1000 градуса. Подобен е и случаят с бензиновите мотори, чийто катализатор също престава да функционира при много високи температури.
 
От чиптунинга страда и силовото предаване начело с двумасовия маховик, който е настроен към заводския въртящ момент. По-голямата теглителна мощ натоварва повече пружините и в най-лошия случай двумасовият маховик може да блокира. Съединителят и трансмисията също не са проектирани да издържат на по-високата мощност. И въпреки това има хора, които нямат проблеми с „чипосаните“ си автомобили. Как така? Много просто – те просто не използват добавената мощност – което означава, че спокойно е можело да си спестят парите за тунинга.
 
Извод
Който иска повече мощност, по-добре да се насочи към по-потентната серийна модификация, отколкото да подлага на чиптунинг по-слабата. Така двигателят няма да бъде подложен на допълнителен стрес. А като вземем предвид разходите за евентуални ремонти, подобно решение може да се окаже и по-рентабилно.
 


  • 5

#2 miro0

miro0

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 647 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Варна
  • Автомобил:
    Стартира с Мазда 121 75Hp '91,
    след това продължи с C220D 95Hp '96 classic
    и сега се вози на E230 150Hp '96 Avantgarde.
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 18:32

Имам един мой човек с А3 1.9 TDI с чип 130 к.с. Взема го и след няколко седмици съединителя забоксува, отделно колко работи още прави по него и не се отказва .. 


  • 0

The best or nothink.


#3 daimler1

daimler1

    Член на МБКБ

  • Замразено членство
  • 5,183 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Варна
  • Автомобил:
    в миналото W111 280E 62г.
    W123 230E 83г.
    W 124 220Е,
    W202Т 250 TD 97г.
    W210 E220CDI
    Сега:
    E500T 4-matik AMG
    SL500 R 230

User's Awards

43
2
2

Posted 01 October 2013 - 18:45

Дрън,дрън!Една кола като е скапана по принцип,че чипа и пречи!Има много писано по темата и вече много хора с много опит.


  • 1

#4 Алфонсо

Алфонсо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2,773 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes-Benz C124- 92г 200CE -продаден
    Mercedes-Benz W210-97г E200 Avantgarde- продаден
    Mercedes-Benz C208- 99г CLK200 Kompressor-продаден
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 19:18

АКО е могло дадения двигател  вместо 100 да е 150 коня, само с едните настройки на турбина и дюзи и това да не вреди на неговия ресурс, то  със сигурност производителят щеше да се сети и да го направи. В завода си знаят по-добре работата от гаражните "мапери" и "тунери".

Всякакви интервенции и вмешателства по моторната електроника са силно нежелателни и никога не бих подложил колата си на съмнителния "чип тунинг".


  • 1

#5 joreto

joreto

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 751 Posts:
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 20:08

хаааахахаха бахти статията, умрях от смех......тоя дето я е писал е явно голям "разбирач" и явно е виждал отворен мотор само на картинка :)

П.П. алфонсо, това да продаваш индентичен мотор като 3 и повече версии се казва маркетинг ;)

Edited by joreto, 01 October 2013 - 20:12 .

  • 5
Публикувано изображение
Mercedes-Benz 190E 3.0-24vT @ 0.8 bars ( 1/4 mile: 2.483 / 13.540 / 175.17 km/h )
VW Golf IV GTI 1.8 20v turbo

#6 Vlado190

Vlado190

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 617 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Samokov

Posted 01 October 2013 - 20:47

  Материала в статията е ...Пълни глупости...!!!  Написана от представител на автомобилните производители...


  • 0
1991 190E SportLine turbo 0.6bar ;)

#7 Наско

Наско

    Джантата

  • Потребители на форума
  • 4,931 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes Benz w202 C180
    Mercedes Benz w245 B150
    Mercedes Benz w164 AMG
    All Sold
    Now W163 M113

Posted 01 October 2013 - 20:52

отивам да свалям турбината ... олелелел скандал


  • 0
Градушка бие - слънце пече , аз съм си братче курназ момче

#8 Алфонсо

Алфонсо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2,773 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes-Benz C124- 92г 200CE -продаден
    Mercedes-Benz W210-97г E200 Avantgarde- продаден
    Mercedes-Benz C208- 99г CLK200 Kompressor-продаден
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 22:03

хаааахахаха бахти статията, умрях от смех......тоя дето я е писал е явно голям "разбирач" и явно е виждал отворен мотор само на картинка :)

П.П. алфонсо, това да продаваш индентичен мотор като 3 и повече версии се казва маркетинг ;)

ОК Жоре, дай да видим някоя гигантска доказала се супер-дупер мега тунинг фирма какво предлага за моя М111.944 ;)

Да се зарибя, да ме изкушат с нещо....

Отговор- или нищо не предлагат за тоя мотор, или вариант на цена 2034лв, с който ускорението от сегашното 8.4сек 0-100км ще стане 7.8сек 0-100... ами не мерси за тия мизерни резултати една шапка пари... това е в по-голямата си част чип тунинга... много пари за нищо.

Отделно колко познати имам с чипосани или с пауърбоксове коли... ми нито един не е полетял... все  същите гробници си карат. Огромен процент от чип тунинга е психическата настройка на собственикът колата му да литне.

Ако онова за което говоря се нарича "маркетинг" то чип тунинга до голяма степен може да бъде наречен "плацебо ефект".
Не ме разбирайте погрешно, нямам нищо против да си трошите парите и колите както намерите за добре, но лично аз не намирам никакъв смисъл да взимаш куц мотор и да се мъчиш да го съживиж, с някакви съмнителни чипчета, по-добре си вземи нещо заводски засилено и не се занимавай с глупости.


  • 3

#9 siriospepi

siriospepi

    Напреднал

  • Замразено членство
  • 489 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    w124 300CE Twin Turbo! - now with V8 m119 5.0
    Ford Mondeo 2010 1.8 TDCI

Posted 01 October 2013 - 22:06

ОК Жоре, дай да видим някоя гигантска доказала се супер-дупер мега тунинг фирма какво предлага за моя М111.944 ;)

Да се зарибя, да ме изкушат с нещо....

Отговор- или нищо не предлагат за тоя мотор, или вариант на цена 2034лв, с който ускорението от сегашното 8.4сек 0-100км ще стане 7.8сек 0-100... ами не мерси за тия мизерни резултати една шапка пари... това е в по-голямата си част чип тунинга... много пари за нищо.

Отделно колко познати имам с чипосани или с пауърбоксове коли... ми нито един не е полетял... все  същите гробници си карат. Огромен процент от чип тунинга е психическата настройка на собственикът колата му да литне.

Ако онова за което говоря се нарича "маркетинг" то чип тунинга до голяма степен може да бъде наречен "плацебо ефект".
Не ме разбирайте погрешно, нямам нищо против да си трошите парите и колите както намерите за добре, но лично аз не намирам никакъв смисъл да взимаш куц мотор и да се мъчиш да го съживиж, с някакви съмнителни чипчета, по-добре си вземи нещо заводски засилено и не се занимавай с глупости.

Важно е да се знае разликата между пауърбокс и истински чиптунинг! :) А това за 2000лв. някой нещо яко те метка :)


  • 0

#10 Алфонсо

Алфонсо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2,773 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes-Benz C124- 92г 200CE -продаден
    Mercedes-Benz W210-97г E200 Avantgarde- продаден
    Mercedes-Benz C208- 99г CLK200 Kompressor-продаден
Garage View Garage

Posted 01 October 2013 - 22:12

Важно е да се знае разликата между пауърбокс и истински чиптунинг! :) А това за 2000лв. някой нещо яко те метка :)

Чакай Пепи, ей сега ти го пращам сайта.

Ето го, едни от известните в България:

http://www.digitaltu...cv-kit-puleggia

 

Относно пауърбокса- мой познат с BMW 320D 2005г съвсем скоро го изхвърли в кофата неговия бокс, който е купуван от предишния собственик за малко над 600лв и единствения ефект който имаше е, че бмв-то пушеше като икарус като го настъпиш... баси фейка.


Edited by Алфонсо, 01 October 2013 - 22:15 .

  • 0

#11 Lambo_Rambo

Lambo_Rambo

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1,647 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Варна/София
  • Автомобил:
    W201 190 '88 3.2 daily
    W201 190 '88 5.0 project car

Posted 01 October 2013 - 23:54

но лично аз не намирам никакъв смисъл да взимаш куц мотор и да се мъчиш да го съживиж, с някакви съмнителни чипчета, по-добре си вземи нещо заводски засилено и не се занимавай с глупости.

 

 

Да прав си - 1во, най-добре е да си вземеш готова кола (ако имаш дебело кеш във джоба), 2ро като вземеш двигател мъртвец каквото и да му правиш няма да го съживиш, пак си прав.. Не веднъж съм казвал и писал - атмосферния тунинг има само едно смислено и финансово оправдано измерение - swap с по-голям двигател, не-атмосферния тунинг си има съвсем други измерения, а и не-малко двигатели в световен мащаб са скопени от завода, за да могат да преминат някакви екологични стандарти, а не защото не могат да предложат повече.. За дизеловите двигатели какво - като пушат значи са ташак работа така ли?..


  • 0
Follow your own star...

#12 Praetorian

Praetorian

    Salat Küchenchef

  • Потребители на форума
  • 1,682 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Europe
  • Интереси:Немски премиуми задължително с резервна гума.
  • Автомобил:
    W212, R56

Posted 02 October 2013 - 08:22

Чакай Пепи, ей сега ти го пращам сайта.

Ето го, едни от известните в България:

http://www.digitaltu...cv-kit-puleggia

 

Знаеш, че в този тунинг влиза и различна ролка за компресора, нали? Интервенцията не е само софтуерна.


  • 0

#13 IvoR1

IvoR1

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 434 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Велико Търново
  • Интереси:Bitches, Benzes, Bikes & Bball
  • Автомобил:
    '99 w208 CLK320
    '89 190E 2.0 8v - бялата смърт
    '92 190E 3.0 12v - черната перла << ех
Garage View Garage

Posted 02 October 2013 - 08:52

Статията е доста скептично настроена, има не един пример за технически еднакви двигатели с различна мощност (и понеже сме Мерцедес форум давам подходящ пример - 280 и 320 CDI) и както каза жорето това се прави с маркетингова цел, трябва да се плаща за всяко нещо, било то и проста настройка :) това обаче не означава, че двигателя ще си изповръща буталата след 1000 км, говоря от лични наблюдения на мои приятели с точно този любим ТДИ, които вече 40-50-60к км само сменят масло и наливат нафта. Просто трябва да се правят нещата с мярка :) например доколкото знам 110 к.с. и 136 к.с. версиите на въпросното тди са физически еднакви и там няма проблем да се бутне настройката само, но 90-те коня са с по-малка турбина мисля, и него да надуеш ще го скапеш, абе всичко е относително, но определено не е така, както се описва в статийката :) незнам защо но тази статия ми прилича на лека манипулацийка от рода на "не си тунинговайте старите коли, харчете пари за нови, за да върви търговията" :)))


Edited by IvoR1, 02 October 2013 - 08:52 .

  • 1

M112.940 inside

 

 


#14 joreto

joreto

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 751 Posts:
Garage View Garage

Posted 02 October 2013 - 12:29

Статията е абсолютна манипулация, написана от безхаберник  :) . Алфонсо, ако беше наясно какво е то чип тунинг и горе-долу как се прави, щеше да знаеш че powerbox-а няма нищо общо с чип тунинг. Аз знам доста коли които са чипвани на дино стенд и имат графики преди и след чипването и на тези графики се вижда че дадената кола реално има +хх коне. Тези коли също после са тествани на измервателна система и дава доста по-добри резултати. Също така да мериш чип само по-ускорение 0-100км/ч е много глупаво тъй като във въпросното мерене играят много фактори (гуми, шофьор, настилка и т.н.). За дизелите също не си прав, прост съотношението на въздух/горив за оптимална мощност е такава че в повечето случаи се получава изпушване. На времето един  с едно дизелово мб ~ 500 кс ми отговори следното на моя въпрос за пушека -  "no smoke no power ... ", естествено днешните дизели са доста по-добри и не пушат чак толкова много. 

 

П.П. са да не ме нападнеш, не съм в бизнеса с чип тунига, имам съвсем друга професия, колите са ми хоби  :cool


Edited by joreto, 02 October 2013 - 12:30 .

  • 1
Публикувано изображение
Mercedes-Benz 190E 3.0-24vT @ 0.8 bars ( 1/4 mile: 2.483 / 13.540 / 175.17 km/h )
VW Golf IV GTI 1.8 20v turbo

#15 KrumB

KrumB

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 82 Posts:
  • Град:София
  • Автомобил:
    W202 2.0K

Posted 02 October 2013 - 19:08

Такааа...и за да не сме голословни ето една дино графика на 3-литрово CDI, чипосано (което не е физическо понятие) от една от топ фирмите в БГ.

 

20131002-195948.jpg

 

 

Стойностите са от колелата :)


Edited by KrumB, 02 October 2013 - 19:09 .

  • 0




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users