Към съдържанието

  •  

Снимка
* * * * * 1 гласа

Как да си направим автоматично включване на фаровете


  • Please log in to reply
27 мнения по тази тема

#1 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 14 септември 2012 - 09:03

Устройство за автоматично запалване на фаровете:
Прикачен файл  DayLight.JPG   32,09K   226 Брой сваляния

Начин на действие – устройството сравнява напрежението на акумулатора и при определено условие включва фаровете. Компонента V1 имитира промяната на напрежението върху акумулатора в интервала 11.5V – 14.4V в рамките на 1 секунда (TR). През делителя R1 – R3 подаденото напрежение се разделя на половина и се подава на не инвертиращия вход на сравняващото устройство LM339, а на инвертиращия му вход се подава стабилизираното напрежение от ценеровия диод D2. ( което е 5.8V и се събира с пара върху обикновения силициев диод D3 и общо става около 6.5V, по този начин сравняващото устройство ще превключва когато акумулатора се зареди на 13V от динамото ). На изхода на сравняващото устройство се формира отпушващото напрежение за гейта на MOSFET транзистора IRF510 през който от своя страна протича тока който ще включи релето на фаровете ( релето на фаровете е имитирано с резистора R5 така че да протече през него около 150mA и напрежение близко до 12V за да щракне релето ). Кондензатора осигурява времеконстанта чрез която да се забави допълнително включването на фаровете с някоя и друга секунда. Транзистора IRF510 съм го избрал, защото му дават около 5 – 6А ток а ние пускаме през него около 140mA и по този начин не е необходим радиатор.
Прикачен файл  graph.JPG   117,7K   251 Брой сваляния

Зелен – напрежение на акумулатора
Сив – отпушващо напрежение за транзистора
Син – напрежение върху релето
Розов – стабилизирано напрежение
Жълт – напрежение на кондензатора
Прикачен файл  DSCI0007.JPG   92,47K   240 Брой сваляния Прикачен файл  DSCI0008.JPG   66,5K   208 Брой сваляния

Резистори – 5бр. * 0.01лв. = 0.05лв.
Кондензатор – 1бр. * 0.10лв. = 0.10лв.
Диоди – 2бр. * 0.30лв. = 0.60лв.
ИС – 1бр. * 0.30лв. = 0.30лв.
Транзистор – 1бр. * 0.80лв. = 0.80лв
Корпусна кутия – 1бр. * 0.50лв. = 0.50лв.
============================
ОБЩО = 2.35лв.

Ако има колеги които нещо не разбират, или не съм обяснил добре с радост ще отговоря на въпросите

Този пост е редактиран от dzuvko: 14 септември 2012 - 09:07

  • 0

#2 Алфонсо

Алфонсо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2773 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes-Benz C124- 92г 200CE -продаден
    Mercedes-Benz W210-97г E200 Avantgarde- продаден
    Mercedes-Benz C208- 99г CLK200 Kompressor-продаден
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 14 септември 2012 - 09:08

:allhail :allhail
Браво, нищо не разбирам от електронни компоненти и т.н. и не мога да хвана поялника и да си го направя сам, обаче съм виждал да се продават такива устройства на 10 пъти по-висока цена.
  • 0

#3 nnikolow_n

nnikolow_n

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 82 Мнения:

Публикувано 14 септември 2012 - 14:15

Само нарисувай и един диод паралелно на R5 за всеки случай .
  • 0

#4 polaris

polaris

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 239 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София

Публикувано 14 септември 2012 - 15:29

Супер ама аз лично не познавам човек това да го направи сам...поне в ежедневната ми среда...
а и не може да регулира мощността на крушката...
да не говорим, че с едно единствено нормално отворено реле ако се управлява от онази жица дето излиза от алтернатора дето гаси лампата в таблото нещата заспиват - пали късите на 100% мощност, като сработи генератора ...лаишки го обяснавам /не съм спец/, но съм го виждал в лада

Да не излезе реклама...може би за в друга тема е, но е адски полезно ...не ги мислиш повече пустите фарове през деня...сложих това 36лв е за монтаж искат още толкова /но си го монтирах сам/ ... оставих късите на 40% мощност тоест по 22вата на крушка...общо 44 вата
а на къси цялата консумация с габарити и лампи във W210 e не по малко от 150вата
http://drl.viewbg.net/cardrl.htm ама не съм поръчвал от производителя в един сервиз на Красно село ги продават...близо ми е

Този пост е редактиран от polaris: 14 септември 2012 - 15:40

  • 0

#5 Алфонсо

Алфонсо

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 2773 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes-Benz C124- 92г 200CE -продаден
    Mercedes-Benz W210-97г E200 Avantgarde- продаден
    Mercedes-Benz C208- 99г CLK200 Kompressor-продаден
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 16 септември 2012 - 17:00

Супер ама аз лично не познавам човек това да го направи сам...поне в ежедневната ми среда...
а и не може да регулира мощността на крушката...
да не говорим, че с едно единствено нормално отворено реле ако се управлява от онази жица дето излиза от алтернатора дето гаси лампата в таблото нещата заспиват - пали късите на 100% мощност, като сработи генератора ...лаишки го обяснавам /не съм спец/, но съм го виждал в лада

Да не излезе реклама...може би за в друга тема е, но е адски полезно ...не ги мислиш повече пустите фарове през деня...сложих това 36лв е за монтаж искат още толкова /но си го монтирах сам/ ... оставих късите на 40% мощност тоест по 22вата на крушка...общо 44 вата
а на къси цялата консумация с габарити и лампи във W210 e не по малко от 150вата
http://drl.viewbg.net/cardrl.htm ама не съм поръчвал от производителя в един сервиз на Красно село ги продават...близо ми е


Супер полезна информация, вече знам какво ще е следващото нещо монтирано в колата ми. Лесно ли се справи с монтажа и още няколко въпроса:
-има ли начин да се включат дългите като дневни светлини на 25-30% а късите да не светят???
- при използването на този модул само фаровете ли светят, през деня не ми трябва да светят никакви габарити на стоповете и осветление на номера.
- ползваш ли функцията "Изпрати ме до вкъщи" и работи ли коректно?

Този пост е редактиран от Алфонсо: 16 септември 2012 - 17:02

  • 0

#6 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 17 септември 2012 - 12:53

Само нарисувай и един диод паралелно на R5 за всеки случай .

+ + + бях го забравил
  • 0

#7 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 17 септември 2012 - 13:04

Както всяко нещо в този живот така и това си има плюсове и минуси, за сега това е само идеята как да станат нещата но има и още доста работа, като например как да се регулира в проценти светлината на фаровете, в кой момент да светят фаровете / къси, дълги, габарит и т.н /. За целта трябва да прочета още малко за кръглата врътка за фаровете и габарита, за да може когато се пуснат фаровете от врътката да се изключи устройството / в момента късите светлини си светят постоянно / и когато се запалят и дългите те светят едновременно. Също така трябва да видя конкретно на W124 индикацията за изгоряла крушка защото при включени така наречените дневни светлини индикацията свети. Както казах това е само изходната идея която работи коректно, но трябва да се направят подобрения когато остане малко свободно време

-има ли начин да се включат дългите като дневни светлини на 25-30% а късите да не светят???

Има начин, в процес на разработка е.


- при използването на този модул само фаровете ли светят, през деня не ми трябва да светят никакви габарити на стоповете и осветление на номера.

Само фаровете светят, но може да се направи и други работи да светят

- ползваш ли функцията "Изпрати ме до вкъщи" и работи ли коректно?

Честно казано незнам какво е "изпрати ме до вкъщи", но ще науча
  • 0

#8 valyon

valyon

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 151 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Мерцедес бенц W124 АМГ 1992 4matic
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 17 септември 2012 - 16:45

Честно казано незнам какво е "изпрати ме до вкъщи", но ще науча

Нищо сложно,това е екстра която като изключиш всичко фаровете продължават да светят още известно време колкото да стигнеш от колата до входната си врата.После гаснат. но като време не зная колко е ,предполагам около минута.
  • 0

#9 niknd

niknd

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1699 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Стара Загора
  • Интереси:Интернет Мерцедес и всичко останало
  • Автомобил:
    S400 CDI / 2001г.

Публикувано 17 септември 2012 - 17:19

просто за идеята малко разсъждения
1. какво става зимата при включени вентилатор на парното подгряване на стъклата
и сумати други консуматори - в много от случаите на празен ход генератора не успява
да поддържа 13 в. тогава би трябвало фаровете да гаснат
ако вместо транзистор сложиш тиристор той отпушва и стои отпушен до прекъсване на
захранването поне в този случай незнам защо слагаш такъв мощен транзистор и то
MOSFET
а напрежението на отпушване може да го получиш с един ценер и съпротивление
и не е необходимо да използваш компаратор

2. ако искаш да регулираш силата на светене то използвай генератор на ШИМ
примерно на NE555 с променлива запълняемост на импулсите
и тогава вече ще трябва да използваш въпросния транзистор даже два
за левия и десния фар или в паралел за двата заедно
  • 0

#10 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 18 септември 2012 - 09:08

просто за идеята малко разсъждения
1. какво става зимата при включени вентилатор на парното подгряване на стъклата
и сумати други консуматори - в много от случаите на празен ход генератора не успява
да поддържа 13 в. тогава би трябвало фаровете да гаснат
ако вместо транзистор сложиш тиристор той отпушва и стои отпушен до прекъсване на
захранването поне в този случай незнам защо слагаш такъв мощен транзистор и то
MOSFET
а напрежението на отпушване може да го получиш с един ценер и съпротивление
и не е необходимо да използваш компаратор

2. ако искаш да регулираш силата на светене то използвай генератор на ШИМ
примерно на NE555 с променлива запълняемост на импулсите
и тогава вече ще трябва да използваш въпросния транзистор даже два
за левия и десния фар или в паралел за двата заедно


Чудесно, само че това е моята идея, твоята идея изглежда по гениална особенно с тиристора и може да дадеш схема плюс някоя симулация.

Относно идеите: тази идея я бях чул от един човек и я реализирах по свой начин ( компаратор - транзистор и т.н. ), сега чух и друга идея по която не е зле да се помисли, а тя е цялата работа да минава през един контролер и освен всички останали екстри да има и плавно светване на фаровете и още какво ли не. Вкъщи имам един MSP430 + компилатор за ASM или С, едва ли е най - подходящия контролер ама за около 4-5$ с доставката от Texas Instruments става

Този пост е редактиран от dzuvko: 18 септември 2012 - 09:13

  • 0

#11 nnikolow_n

nnikolow_n

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 82 Мнения:

Публикувано 19 септември 2012 - 10:12

Ако силовият елемент е тиристор, няма нужда от ШИМ, просто ще се регулира тока през тиристора и от там ще намалим силата на светене на фаровете. Но има и един друг въпрос: при халогенните лампи има регенериране на спиралата на лампата при самото светене, та ако намалим силата на светене не се знае дали това регенериране няма да спре и вместо лампата да издържа повече време - да се случи обратното :) . Трябва да се прочете по въпроса .


За любознателните - малко на шльокавица, ама набързо толкова

http://statija.pp.ua...nnye-lampy.html


Синтезирано - трябва периодично лампата да работи за по няколко минути на пълна мощност / да речем веднъж дневно :) / .

Този пост е редактиран от nnikolow_n: 19 септември 2012 - 10:23

  • 0

#12 niknd

niknd

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1699 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Стара Загора
  • Интереси:Интернет Мерцедес и всичко останало
  • Автомобил:
    S400 CDI / 2001г.

Публикувано 19 септември 2012 - 18:49

от коли минахме на електроника
но с тиристор не можеш да регулираш
силата на светене защото при постоянен ток
той стои отпушен и на 100%
има инверторни схеми за тиристорно регулиране
при постоянен ток ама работата става сложна
  • 0

#13 nnikolow_n

nnikolow_n

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 82 Мнения:

Публикувано 20 септември 2012 - 08:11

от коли минахме на електроника
но с тиристор не можеш да регулираш
силата на светене защото при постоянен ток
той стои отпушен и на 100%
има инверторни схеми за тиристорно регулиране
при постоянен ток ама работата става сложна


Срамувам се ... :flag
  • 0

#14 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 20 септември 2012 - 08:48

Все пак трябва да гледаме и цената, но най -важното е желанието човек да си го направи сам, аз се спирам на тиристорния вариант, точно заради това че когато се пуснат повечко консуматори напрежението спада и фаровете гаснат. Днес ще мина до магазина пред ТУ за тиристор.
Прикачен файл  sheme.JPG   32,51K   65 Брой сваляния Прикачен файл  graph.JPG   101,42K   50 Брой сваляния
  • 0

#15 dzuvko

dzuvko

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 310 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Интереси:W124, W202, W201, Електроника, Програмиране, Шахмат, Забавления
  • Автомобил:
    W124 - 2.0 Coupe (М111.940)
    W201 - 2.0D 190D
    W202 - 2.0 136кс (М111.941)
    W220 - S500 306кс V8 M113
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 17 октомври 2012 - 10:26

Вече почти един месец си карам с устройството и съм много доволен, единствения недостатък е че късите светлини светят постоянно, няма да е зле да се помисли за някаква обратна връзка от втърката за фаровете за да се запуши тиристора когато се пуснат фаровете от копчето
  • 0




1 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 1 гости, 0 анонимни