И така, на втория ден, автобусът ни взе от хотела рано сутринта - в 8:00 часа. Отпътувахме за Малмсхейм, което е на около час път с автобус по аутобана от Щутгарт. В Малмсхейм имаше стара самолетна писта, която се използва от Даймлер за различни мероприятия. Като пристигнахме на пистата ни чакаха 24 мерцедеса от различни модели, но всичките бяха последната генерация на съответния модел. Горе, на шестата снимка на КРАНК се виждат всичките 24 коли на пистата.
В подборката бяха включили S класа 400 хибрид, новата Е класа с четири врати, купе и кабриолет версия, имаше и последната C класа. Имаше едно SLK, един SL500 - най-мощната, имаше един ML и един GL, но нямаше G класа. Също имаше B класа, R класа, GLK. Имаше и един CLS, на който така и не можах да се кача. Имаше и няколко А класи, но те бяха за инструкторите и тях не сме ги карали. Имаше и една B класа с водороден реактор - прототипна, и също така един Sprinter висока база 4х4, но той беше от обслужващите и също не беше за каране.
Първо ни приветстваха, разделиха ни на четири групи, представиха ни инструкторите (на нашата група се падна шефът на инструкторите)... обясниха как ще протече денят и т.н. После отвън инструкторите обясниха някои базови неща - как се намества седалка (не от кое копче, а каква е правилната поза на тялото) и др. такива работи. Мероприятието беше организирано в пет "упражнения" в рамките на деня, като 48 човека бяхме разделени в четири групи по 12 човека. Две от групите имаха инструктори на английски, другите две на немски. Всяка група имаше по шест автомобила, във всеки от автомобилите по двама. Инструкторът имаше радиостанция, по която говори, а хората от неговата група имат радиостанции в колити е слушат. Всяко "упражнение" се прави от всяка кола по един, два или три пъти (за различните - различен брой пъти) с всеки от шофьорите, като всеки от групата се качва на всяка от колите за всяко упражнение. Т.е. до края на деня всеки се качва на всяка от колите, които бяха на пистата.
Първото беше слалом между конуси, като не всеки следващ заход се увеличава скоростта, с която трябва да го минеш. Нищо особено, но доста забавно и приятно. Освен това свикваш с различните коли, свикваш с обясненията на инструктора. Бутнахме няколко конуса разбира се. Освен това колите бяха всичките с големи двигатели. Най-малки бяха Б класите с двулитрови, но големите класове бяха 350 CDI, 400 хибрид, SL-а беше 500 и все мощни коли. Всичките коли бяха с автоматични скорости - някои с лост, други с малко лостче на волана. Важното е, че като са автоматици - всичките имаха и кикдаун... е да казвам ли, че тоя кикдаян не го оставяхме намира през цялото време
Второто упражнение беше спиране със 90-100 км/ч върху мокра настилка. На едно място пистата беше боядисана с някакво покритие, което го намокриха с цистерна. Когато това покритие е мокро, обясниха, че е хлъзгаво като лед през зимата. Задачата беше да се засилиш със 90 пъривя път, 100 втория път и като стъпиш на мокрото трябва рязко да завиеш и след това да спреш. Трасето е очертано с конуси, а на влизане в трасето има радар, който показва с каква скорост си влязъл. След това обръщаш, връщаш се в мокрото трасе и трябва с изключени стабилизиращи системи на пълна газ да овладееш колата и да излезеш от трасето между два конуса в края. На това упражнение българската група бяхме доста добре, а инструкторът обясни, че хората от държави, където вали сняг се справят с тези задачи лесно, но хората от страни, където рядко или изобщо не вали сняг изобщо не могат да свикнат с хлъзгавото. На всичкото отгоре, в нашата група имаше и един финландец, който го направи както го пише в дебелите книги. После се оказа, че бил автомобилен състезател и карал предимно по заледени писти във финландия. Имал 3000 старта в зимни условия! А отделно имаше и двама от Кипър - единия от тях скочи с колата в тревата
Третото беше демострация на новите технологии - показваха една B класа F-CELL - с водороден реактор. Количката е доста странна - движи се като тролей - тихо и ускорява доста добре - съпоставимо с двулитров бензин. Реакторът прави 100 киловата ток, който се използва за задвижване с електромотори, като има и батерии, които се зареждат при спокойното шофиране и се използват при ускорение. На таблото няма оборотомер, но има един метър, който показва колко ток се произвежда от реактора, колко се консумира и ако има остатък - че зарежда батерията, а ако има недостиг - че черпи от батерията. Дадоха възможност всеки да покара едно кръгче с F-CELL-а. След това демонстрираха и Emergency Brakes - система, с която са оборудвани новите автомобили, които имат дистроник. Системата засича препятствия на пътя и 1 секунда преди сблъсака, ако шофьорът не реагира (не натисне спирачка, не завие с волана, не промени предавка или нещо друго), системата сама задейства 20% спирачно усилие, а някакви милисекунди преди сблъсъка, ако шофьорът все още не е реагирал, задейства още 40% спирачно усилие. За да пробваме системата, на пътя имаше монтирано едно устройство, което имитира препятствие и дадоха всеки да направи по един заход - ускоряваш до 60 км/ч по пистата и без да пипаш нищо - като наближи мястото, колата сама намалява, но не спира сама. Идеята е, че колата няма да спре, но ще намали скоростта и ще намали опасността при сблъсъка.
Между отделните упражнения имаше паузи с кетъринг - пасти, напитки, време за пушене и тоалетна. След третото упражнение имаше по-дълга пауза за обяд и малко време за приказки.
Следващото беше може би най-забавното упражнение. Качиха ни на най-мощните автомобили от армадата и отидохме на другия край на пистата. Там имаше очертани три кръга с конуси, може би около 50 метра диаметър. Задачата беше да се правят осморки с възможно най-високата скорост, която може да се набере, без да се бутат конусите. За тази задача беше предвиден GLK, R класа, една S класа, една E класа, SL500 и още един автомобил, но не помня вече какъв беше. Усещането на осморките с S класата е неописуемо - тази кола е като кораб, едвам се накланяше в завоите. В същото време 400 хибрид - с тия електромотори, като настъпиш на кикдауна ускоряваше като самолет. Всеки шофьор правеше по две осморки между трите кръга с всяка от колите. SL500 беше последната, на която се качих на това упражнение и не съжалявам, защото беше истински звяр... усещането в колата при ускорението е като при излитане на самолет. Карал съм коли, а преди този SL, същия ден на пистата карах още доста други не маломощни коли и очаквах, че ще е впечатляващо, но определено не очаквах такъв тласък на старта.
Последното упражнение беше - засилваш се с 90 - 110 км/ч и без да натискаш спирачка трябва да заобиколиш с резки завои ляво-дясно препятствие на пътя, което бяха няколко конуса. Когато го правех с B класата имах усещането, че ще се преобърне, но инструкторът обясняваше, че са правили тестове с тази кола до 140км/ч и не се е преобърнала. Другите коли на това задание се усещаха доста по-стабилни, дори и един ML не даваше дори и признаци, че може да има проблем при рязко завиване със 110 км/ч.
И така - до края на деня изтъркахме 100 гуми, защото колите постоянно бяха на кикдаун-спирачка-кикдаун... На края на деня на таблото на SL-а пишеше среден разход на гориво за деня - 48 л/100км. Броните на колите бяха покрити с черно - като сажди, но не бяха сажди, а прах от автомобилни гуми. Събраха ни в автобуса и ни откараха в хотела. Имаше два-три часа свободно време, след което първо се събрахме във фоайето на хотела. През целия ден на пистите имаше професионални фотографи, които снимаха. Всъщност горните снимки, които съм пуснал аз (49 броя) не са мои, а са от тези фотографи. Бяха пуснали снимките да се въртят на едни телевизори... малко по-късно имаше вечеря в ресторанта на хотела и свободно време за разговори. Аз лично се отдадох повече на разговори с хората от други клубове, като се надявам, че никой от българската група не се е обидил, но ние се виждаме в България буквално всяка седмиица, затова предпочетох да обменим опит и идеи с хората от други клубове. Запознахме се с двама англичани, един холандец, двамата от Кипър, които през цялото време се хвалеха, че кипър е 700'000 население и имали 100 члена в клуба, няколко англоговорящи немци, един датчанин, полаци, чехи и други...
На другия ден бяхме свободни... аз лично посетих още веднъж музея, този път с повече отделено време за разглеждане и снимки... след което продължих моето пътешествие назапад по Европата. От Щутгарт продължихме съм Страсбург, Бордо, от там влязохме в северна испания и по брега на океана, през Португалия, до Гибралтар. После по costa del sol - испанският средиземноморски бряг и по cote de azur - френския "лазурен бряг"... после Италия - Геноа, Венеция... и от там за България.
Още снимки в близко бъдеще...