Posted 23 May 2006 - 17:14
Не искам никой да се обижда, но ще си кажа и моето мнение. Забелязал съм, че доста хора, включително и мои познати претърпели ПТП впоследствие изтъкват умопомрачителни скорости в момента на удара и въпреки всичко благодарение на невероятният автомобил, едва ли не просто излизат от купчината ламарина, изтупват праха от себе си и се прибират вкъщи ни лук яли ни лук мирисали.
Вярно е, че нивото на пасивна и активна безопасност е различно за различните автомобили, но смятам , че към момента силите са почти изравнени. Съгласен съм, че МБ, БМВ, Волво, Сааб и т.н. са доста здрави автомобили, но да се говори за скорости на удар от порядъка на 150 км/ч е несериозно. При тези скорости спасителна сламка има само, ако до удара намалите скоростта до значително по-ниски стойности или ако колизията с околни предмети или автомобили е “облазваща”, т.е. не се трансформира цялата е кинетична енергия наведнъж и от един удар. Пример: загубвате контрол над автомобила си, както си карате с 200 и напускате пътя (отивате за гъби в близката ливада, ако е гора - лошо), закачате тук таме дървета, храсти, скоростта пада бързо в пръстта и накрая се бухвате челно в някой дъб, бук или каквото и да е подобно с остатъчна скорост 50 км/ч. И хоп – имаме новина – ударих се челно в дърво с двеста и нищо ми няма. ХХХХ са супер здрави автомобили.
За съжаление действителността е коренно различна – при скорости до 80-100 км/ч, вероятно ако срещнете стар бавно движещ се автомобил (най-общо ВАЗ, Москвич, стари френски или италиански модели) ще се измъкнете леко, но среща с дърво, стълб, товарен автомобил с голям процент вероятност е фатална за вас и спътниците ви. Директните страничните удари са с летален изход при доста по-смешни скорости – 50-60 км/ч.
Повярвайте ми, виждал снимки на Е34 (наистина здрав автомобил) след фронтален удар в стоманен стълб според разследващите с над 160 км/ч в момента на удара – стълба се намираше на мястото на задният подлакътник – всички за загинали. Страничен удар с подобна скорост в дърво – автомобилът се разполовява сякаш е от кашкавал – по-разпръснатите части от тела е трудно на пръв поглед да се прецени колко човека са били в автомобила. Колани и възглавници при такива удари не помагат. Сами можете да изчислите колосалните стойности на кинетична енергия, която трябва да се трансформира в деформация при тези скорости. Дори и да приемем, че имаме изключителен автомобил с дълго предно торпедо което да погълне голяма част от енергията и неподатлива структура на самия салон, при 150-180 км/ч акселерометрите на манекените отчитат ускорения над 120-150g при доста голяма продължителност. Човешкият мозък приниципно издържа без повреди около 72g, но за не повече от 10-15 мс. Резултатът е сериозно мозъчно увреждане въпреки сравнително здравото тяло (изключвам натъртените и счупени ребра от колана, както и спуканият далак)
Всеки може да погледне бюлетина на EuroNCAP, които правят краш-тестове на почти всички нови автомобили в деформируема преграда, с 40% покритие, с 64 км/ч. Обърнете внимание на деформациите при тази скорост (челен удар на два автомобила с 55 км/ч) и си направете изводите какво става ако вие и този срещу вас се ударите със сумарна скорост 200 (2 по 100).
За повече информация- EuroNCAP, всичики материали за проф. Лари Патрик и документалният филм “Car Crash”, както един от най-добрите експерти по разследване на ПТП в България – доц. Станимир Карапетков.