
Още когато купих колата, на панела на климатика, не работеха двата бутона AUTO отляво и отдясно.
Проблемът се задълбочава, когато добавим, че диагностиката на климатика също използва тия бутони като стрелки ляво/дясно.
Първоначално мислех, че проблемът е в бутоните "пуканки", дето са на платката и мислех, че са им заминали мембраните.
Ремонтът е пипкав, но определено е по-евтин от нов панел за климатик. Може да се разпоят пуканките и да се запоят нови
или могат, да се измъкнат мембраните им и да се подменят с мембрани от нови бутони. По-чиста работа - без поялник, но по-пипкава.
Пък и трябва да се намерят нови "пуканки" със същата форма и размер на мембраните.
Освен бутоните, не ми светеше и половината задно осветяване на панела, така че поводи да бъде изтръгнат от колата - много.
През изминалия уикенд най-накрая намерих време да свърша и тая задача. Поиграх си 15 минути докато го измъкна от дупката.
За целта трябват ключета за вадене на касетофон Becker, но аз ги имам, време, нерви и търпение.
След изваждането на панела, на него има два дебели куплунга с щипка. Щипката се откопчава като се изтегли, след което куплунгът е свободен.
Качих панела вкъщи и го разкостих. Е не успях да го разкостя максимално и така и не стигнах до LCD-то...
исках да оправя и проклетите изгорели елементи от екрана.
На снимката горе се вижда, че отдясно на 23 липсва долния сегмент на тройката. Е, остана си липсващ... може би някой друг път.
След като стигнах ду бутоните "пуканки" останах със смесени чувства.
От една страна бях супер разстроен, защото бутоните не бяха развалени, което означава,
че след близо час и половина играчка съм в изходна позиция и не знам защо не работят.
От друга страна - имах добра новина - бутоните си работят.
С разглобения панел слязох до колата, нахлузих куплунгите и пробвах бутоните AUTO като натискан направо върху платката.
Работят... Тогава къде е проблемът? Оказа се, че е счупена пластмасовата част, която предава натиска от лицевата страна
на панела към бутончето върху платката. Тук трябва да отбележа, че съм възмутен от германската мисъл,
защото тази пластмасова част представлява 2 мм. широка пластинка, която понася цялото напрежение.
При положение, че е могло да е доста по-здраво - направени са два надлъжни прореза, които охлабват цялата конструкция.
Предполагам, че основната причина е била, да има еластичност и да пружинира конструкцията.
Благодарение на тази конструктивна мисъл - бутоните бяха счупени. И двата!
Извадих ги целите, разглобих ги. Очевидно нямаше как просто да се подлепи с каквото и да е лепило.
Пластинката понася напрежение и трябва да е еластична. Просто няма лепило, което да понесе такова нещо.
Трябва си подсилване. Затова, с малка бормашинка, пробих две дупчици в стената на бутона, перпендикулярно на пластинката.
От стоманен кламер извих U образа скоба и я подкъсих до нужните размери. Подпъхнах скобата над пластинката, така че
извивката се промушваше в един прорез, а двата края на пластинката влизаха в пробитите дупчици.
По този начин стоманата ще поеме напрежението и ще го предаде към по-солидната част от детайла.
С малко шмиргелче изгладих стърчащите части от кламера, от външната страна на дупчиците, за да не задират в канала на детайла.
За да е по-сигурно, забърках прозрачна епоксидна смола и намазах и от двете страни, както и в дупчиците.
И като стегна смолата, още веднъж с шмиргела отвън, за да не стърчи нищо.
Върнах пластмасовите детайли в каналите им. Така звучи с две думи, ама се оказа голяма играчка, защото бутоните са доста широки
и имат едни метални скоби отзад, които не позволяват бутонът да се натисне накриво (както space бутона на клавиатурата, който е разглабял).
Както и да е - нагласих ги и слязох да видя резултата. А резултатът беше, че вече всичко по климата работи.
Днес сутринта купих и крушки - вече работи и задното осветяване.
Ето и малко снимки:
След като се свали капачката на бутона AUTO, вътре се вижда всичко.
В дъното на този бутон се вижда 2 мм. широката пластинка, двете парчета кламер перпендикулярно, както и смолата.

В прикачената миниатюра се вижда и увеличеното изображение, където се виждат прорезите, пластинката, кламерите и смолата.

Като гледам как е направена конструкцията - не бих се учудил, ако счупването на тези два бутона е доста често срещан проблем.
От клуба съм виждал такъв климатик да има само в колата на Mr. Chen, но неговите бутони работеха.
Въпреки това, този панел за климатик е доста разпространен. Ако имате проблем - не се отчайвайте - има лечение.
Успех...