Реших да монтирам темпомат. Обаче какъв?
Оригиналният темпомат за W124 отпада автоматично, защото е твърде скъп. Само за части биха отишло към 700 Евро. Разните китайски ментета (ако има такива, щото не съм и търсил) също отпадат, защото темпомата си е сериозно нещо, не ми се рискува с несигурни производители.
Затова, като единствен вариант отстана лидерът на пазара на такива системи – ф-ма Waeco. Още повече, че четох из Нета за успешно монтирани техни системи на различни Мерцедеси.
Waeco предлагат различни модели темпомати. Най-евтиният вариант е MS-50, който е пълен комплект със всичко необходимо за монтажа и е почти универсален. Аз обаче, като по-хитър, реших да взема MS-400, който е два пъти по-скъп и съдържа само контролера и вакуумно моторче. Няма допълнителни датчици, няма копчета за управление. Последните две така или иначе не ми трябваха, защото идеята ми беше темпомата да се контролира от оригинално Мерцедес лостче за темпомат и да взима сигнал за скоростта от вграденият в скоростомера на таблото датчик на Хол.
И така, планът беше готов, следваше поръчка на части. Ето как изглежда тя:
А. Необходими части и цените им
1. Оригинални Mercedes-Benz части (цени в Евро, по ценова листа, без ДДС):
A1245400444 Лост темпомат (42,81)
A1244623223 Бленда волан (6,69)
A126 462 04 96 Маншон за лоста (4,34)
N007985004158 Винтче (0,40)
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362246.jpg)
2. Waeco части (от Ebay, цена в Евро, с доставка)
Magic Speed MS-400 (175,00)
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362248.jpg)
Общо (с ДДС, с отстъпка): ~240 Евро
Блендата за волана е този черен, пластмасов кожух на кормилната колона. Необходим е нов, заради допълнителната дупка за новото лостче. Лостчето е с гумен маншон в долната си част, което закрива дупката. Винтчето е много важно, защото е доста дълго и особено и, ако не се поръча, може да е трудно да се намери. А трябва да е дълго, за да може да мине през лостчето и да го фиксира към колоната.
Лост за темпомат може да се потърси и на старо по моргите и тогава би трябвало да излезне доста по-евтино.
Б. Монтаж
1. Търсим място за вакуумното моторче в двигателният отсек.
Моторчето трябва да се монтира на сухо и хладно място, на поне 300 мм от източници на силно електромагнитно поле (бобини, генератори и пр.).
Аз му намерих място на стойката на ABS-a, където си имаше една дупка с резба в която точно пасна едно от винтчетата от комплекта на темпомата. Т.е. не съм пробивал дупки по тенекията. Е, в ABS-а има източници на ел-магнитно поле, но са слаби.
Жилото го фиксирах за щипката на спирачните тръбопроводи, прекарах го през дупка в преградната стена, мина около ботуша на амортисьора, и го вкарах обратно в двигателният отсек, през маншона на жилото на газта.
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362362.jpg)
2. Монтираме жилото за лостовата система на газта.
Пробвах три варианта. Първите два бяха с фиксиране на жилото на темпомата към жилото на газта. Не ми харесаха и затова измислих трети вариант, при който жилото е вързано директно към лостчето на газта. И при трите варианта се пробиват дупки, но само в планките и при грешка или желание за връщане към оригинала, лесно могат да се поръчат нови планки, едва ли са скъпи. Снимката нещо не излезна, ще го снимам пак.
3. Свързваме кабелите на контролера
Свързват се следните кабели: +12V, маса, сигнал за скоростта, сигнал от спирачката машинка, 4-жилен кабел към вакуумното моторче, 8-жилен кабел към контролното лостче. За точните цветове на кабелите и начин на свързване е най-добре да се чете внимателно ръководството и да се спазва абсолютно точно, без импровизации.
Сигнал за скоростта.
Взима се от оригиналния датчик на Хол. За целта се сваля таблото с уредите. Датчика е точно в основата на жилото на скоростомера. Сигнала се взима от жълта/зелената жица или буксата и. ВНИМАНИЕ! Снимката е малко подвеждаща. Към датчика се свързва СИН кабел, а не лилав, както е на снимката!!! Синият кабел е в черна изолация заедно с още един кабел и завършва с кабелна обувка. Лилавият кабел не се използва (изолира се)!!! Подчертавам това, защото подобно подвеждане по една снимка в нета ми коства няколко дена мъки, плюс няколко урока по електроника.
Някои модели нямат монтиран датчик на Хол. Това не е трагедия, има няколко решения – датчикът може да се купи и монтира (струва към 50 евро обаче), или може да се вземе темпомат модел MS-50, който пристига със собствен датчик, който се монтира на кардана или полуоската.
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362289.jpg)
Свързване на кабелите на моторчето.
Тука няма нищо особено, следва се ръководството. Споменавам го само за да кажа, че най-подходящият начин да се прекара кабела от таблото в двигателният отсек е през кутията с бушоните. Кутията се разкача с развиването на няколко винтчета, повдига се нагоре и имаме пряка връзка със салона. На кутията има подготвени отвори за кабели, само трябва да се изреже дупчица в гумата.
Свързване на оригиналният лост към контролера.
Това, което не пише в ръководството е как да свържем кабелите към оригиналното Мерцедес контролно лостче. Това става така:
MS-400: Пин номер, цвят (ФУНКЦИЯ) -> MB-лост: цвят (ФУНКЦИЯ)
(-x означава, че не се ползва)
1. Син (OE KEY) -x
2. Кафяв (ON/OFF) ->Червен (AUS)
3. Жълт (KEY/SET) -> Зелен+Син (BESCHLEUNIGEN+SPEICHER)
4. Черен (COM/GND) -x
5. Сив (RES) -> Жълт (VERZOEGERN)
6. Бял (ON LED) -x
7. Зелен (COAST) -x
8. Оранжев (ING) -> Сив (???)
9.
Вързано по този начин, функциите на лоста стават така:
Нагоре:
-едно бутване - фиксиране на скоростта
-следващи побутвания - увеличават фиксираната скорост с 1 км/ч
-задържане - увеличаване на скоростта, докато се пусне лоста и фиксиране на достигнатата скорост.
Надолу:
-едно побутване - възстановяване на фиксираната скорост преди прекъсване на работата на темпомата.
-едно побутване при работещ темпомат - намаляване на фиксираната скорост с 1 км/ч
-задържане - намаляване на скоростта, докато се пусне лоста и фиксиране на достигнатата скорост.
Напред: Изключване на темпомата.
Назад (към теб) без функция.
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362288.jpg)
4. Монтиране на лостчето.
Сваля се волана, развиват се болтчетата, който държат лоста за мигачите, сваля се лоста за мигачите, сваля се блендата на волана, слага се новата бленда с допълнителната дупка. Надяваме новото маншонче на лоста за темпомата. Новото лостче за темпомата се монтира в жлеб в основата на лоста за мигачите. Двата лоста се монтират обратно, само винтчето, което минава през лоста за темпомата, се заменя с новото, по-дълго винтче. Волана се монтира обратно. Готово.
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362287.jpg)
![Публикувано изображение](http://images18.snimka.bg/003362290.jpg)
Следва тестове, нагласяници (по желание) и се завършва с няколко студени бири за добре свършената работа
![:)](http://static.mbclub.bg/forums/public/style_emoticons/default/smile.gif)
А сега бързам да издам колегата Вени, който тези дни монтира успешно модела MS-50. Поради финансови причини, очаквам по-голям интерес към този модел, отколкото към MS-400.