БИОДИЗЕЛ+/- на алтернативното гориво
Started by Dezki, 04 May 2006 - 18:19:16
134 replies to this topic
#46 Гост_ТихомирГост_
Posted 31 August 2006 - 20:44
Абе недей да караш. Олиото не е толкова опасно, но в биодизела има и спирт и калиева(натриева) основа и комбинацията е ужасна за гумените уплатнения. Ще си прецакаш помпата, а на мотора му е по-добре заради смазването. Имам един колега вече година пробва 200Д 123ка само на биодизел и то без да знае какво качество му даваме но неможе да го прецака. Но аз неискам да си мислиш, че това е нормален пробег. Ако вече ти е за бракуване и най-вече цената на биодизела е добра пробвай. Но ако цената ти е 1.5 каде ти е сметката? В момента Ловеч го дава на 1.6 на тон. Значи на бензиностанция е към 1.7. Ако има по-малко цена незнаеш кой и как го джурка у гаража?!
#47 Гост_ТихомирГост_
Posted 31 August 2006 - 20:48
З какво слагаш добавки нашиат биодизел е с цетаново число 55? По мощно няма да стане все пак караш дизел. До зимата има много време за сега не трябва.
#48
Posted 31 August 2006 - 22:10
До зимата има много време за сега не трябва.
A ако зимата реша да карам на Биодизел - има ли на нашия пазар въпросните добавки??? Като се замисля да се кара на Биодизел зимата е безмислено защото дори да има тези добавки ще струват някой лев и ще ти излезе като да караш на класическия дизел.......
#49
Posted 31 August 2006 - 22:25
Аз ползвам биодизел от лицензирана рафинерия в село Димово, обл. Видин.Абе недей да караш. Олиото не е толкова опасно, но в биодизела има и спирт и калиева(натриева) основа и комбинацията е ужасна за гумените уплатнения. Ще си прецакаш помпата, а на мотора му е по-добре заради смазването. Имам един колега вече година пробва 200Д 123ка само на биодизел и то без да знае какво качество му даваме но неможе да го прецака. Но аз неискам да си мислиш, че това е нормален пробег. Ако вече ти е за бракуване и най-вече цената на биодизела е добра пробвай. Но ако цената ти е 1.5 каде ти е сметката? В момента Ловеч го дава на 1.6 на тон. Значи на бензиностанция е към 1.7. Ако има по-малко цена незнаеш кой и как го джурка у гаража?!
Впечатления:
-няма осезаема разлика в мощтността и разхода (бях забравил кога за последно зареждах на бензиностанция)
-двигателя заработи много по добре- стана по безшумен, отпуши всичко, което добавките уж трябвало да почистят
-НЕ Е АГРЕСИВЕН към гумените съединения и лаковото покритие на автомобила - за проба умишлено омазах капака на багажника от вътрешната страна - няма никакви последици вече 1 месец, маркучите са сухи и не промениха твърдостта си.
-миризмата на горивото е много по приятна от на нормалния дизел.
-миризмата на изгорелите газове е много по-поносима от колкото на нормалния дизел
-при стартиране на двигателя се усеща лек полъх на пържено
-ПО-ИСТИНСКА ДОБАВКА ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА ГОРИВНАТА СИСТЕМА НЯМА
ДОВОЛЕН СЪМ
Lancia Kappa TDS / Land-Rover 88 Series 3 FFR
#50
Posted 01 September 2006 - 09:00
Благодаря за мненията. Ясно, добавки няма да слагам /не говоря за зимната/. Решил съм да пробвам биодизела.
Само един последен въпрос към Dezki - биодизела от лицензираната рафинерия в с. Димово, обл. Видин само там на място ли може да се зареди? Че ми се искаше да сипя от него,
Само един последен въпрос към Dezki - биодизела от лицензираната рафинерия в с. Димово, обл. Видин само там на място ли може да се зареди? Че ми се искаше да сипя от него,
#51
Posted 01 September 2006 - 15:27
В провинцията биодиезла е на 1,60 лв. като му сложа и добавки на колко ще ми стане 1л. Май няма смисъл. Смяна на филтри, маркучи, ако пък и някои събира олио от фритюртици и джурка в някой гараж.Аз тая кола да не съм я намерил на пътя та да си прави някой занаятчия експерименти с нея. Кво слънчоггледово олио да слагм в нафтата, че то 1,80-2,00 лв. бе хора и тях ли да гуша.
Каквото и да ти говорят, става дума за пари.
#52
Posted 01 September 2006 - 15:33
Аз изгорих 2-3 резервоара с биодизел ( произведен е в Силистра), но не чист а от B30 до B50. Няма промяна на разхода и мощността, тея дни мислех да сменям филтъра да видя там как е положението. Колата е W202 '94
светещи желетки, що сте толко нервни?
bliznatsite написаха: mn ne mi haresvat za6toto emblemata na mecedesa e kato mernik i izglezda 4e 6a te zastrelq
#53 Гост_ТихомирГост_
Posted 01 September 2006 - 16:33
Дезки, на каква цена ти го продават в Димово? Заслужава ли си пътя от София до там за 200литра? Има ли постоянно или трябва предварително да се каже? Ваобще на дребно дават ли?
#54
Posted 01 September 2006 - 18:35
Преди около месец ми донесоха, като ми казаха цена 1.28 за литър. Това ми е най-актуалната цена(т.е. инфото е старо). Телефони и координати на рафинерията не знам, т.к. помолих един познат да ми донесе 30л. за проба.
Lancia Kappa TDS / Land-Rover 88 Series 3 FFR
#55 Гост_ТихомирГост_
Posted 02 September 2006 - 08:33
От рапица или слънчоглед? Кой е по-добър?
#56
Posted 02 September 2006 - 19:23
няма разлика, поне това което сипах аз миишеше на кюспе
Lancia Kappa TDS / Land-Rover 88 Series 3 FFR
#57
Posted 08 September 2006 - 23:06
Опаа още един риболовец :ok:няма разлика, поне това което сипах аз миишеше на кюспе
Та не разбрах каква е актуалната цена....... Щото ако е над 1.30 няма смисъл да се бие път до Димово......... (Освен ако разполагах с цистерна)
#58 Гост_Гост_viliГост_Гост_
Posted 09 October 2006 - 22:06
izvini me no obiasni zashto da se smenia filtyra 4e ne mi stava iasno
#59
Posted 11 October 2006 - 23:49
разтваря боклуците от филтъра и може да ги отмие на някъде, освен това е една идея по гъст и ако филтъра е посъбрал боклуци, може да представлява пречка за биодизела.izvini me no obiasni zashto da se smenia filtyra 4e ne mi stava iasno
Lancia Kappa TDS / Land-Rover 88 Series 3 FFR
#60
Posted 12 October 2006 - 17:04
Моля за извинение ако това вече е писано и коментирано. Също така моля за извинение за граматическите грешки, но те са на автора, така, че упреците - към него.
Списание „АВТОКЛАСИКА и МОТОЦИКЛЕТИ” бр. 36, м. Октомври 2006 г.
Автор: Борис Кършев
БИОДИЗЕЛЪТ
Алтернативно гориво от възобновяеми суровини. Проблеми у нас.
Алтернативните горива от възобновяеми суровини е световен проблем. Той се мотивира от непрекъснато изчерпващите се нефт и газ и непрекъснато растящите им цени.
Биодизелът, който се получава като естери на всякакви растителни и животински мазнини, е достъпен за производство, с безотпадна технология и по-ниска себестойност от нефтените горива. В световната практика той е познат и от десетина години промишлено реализиран и предлаган. Счита се, като един от вариантите, за намаляване зависимостта на страните бедни или без добив на нефт и газ.
Европейският съюз е оценил реално неговото значение и е приел Директива – 2003/30/ЕС, задължаваща всички страни членки към 31.12.2010 г. 5.75 % от продаваните дизелови горива да е биодизел. Качеството му по показатели, стойности и методи за изпитване са регламентирани в Европейски стандарти – EN 14214, който действува и е задължителен и у нас.
Изхождайки от потреблението на дизелово гориво у нас, към 2010 година, ние трябва да произвеждаме и употребяваме най-малко 145 хил. тона биодизел годишно. Това ще намали вноса на нефт най-малко с 300 хил. тона, на стойност минимум 160 милиона долара годишно. Какво по-добро за дефицита по „текущата сметка”? възможността да се произвежда от маслодайния бурен – рапица, пустеещите неособено плодородни земи, наличието на неквалифицирана работна ръка – са благоприятни условия за облекчаване на финансови и социално – етнически трудности.
Независимо от посочените благоприятни последствия, реализирането им, както винаги става в живота, среща и редица трудности. А те са:
- При употребата на чист биодизел, означаван като „В100”, в сравнение с употребата на чисто конвенциално дизелово гориво, се наблюдава намалена топлотворност /калоричност/ с около 8.5 – 9.1 на сто. Разпръсквателните дюзи запичат много по-често и изискват смяна. В горивната камера се натрупват по-интензивно, отложения и кокс. Горивния филтър по-често се запушва и се налага смяна. Горивния резервоар, при наличие на влага развива микроорганизми и биомаса. Ауспуха дими повече. Горивото е с ниска термична и антиокислителна стабилност. Времето за съхранение е намалено. Всичко това се дължи на високото съдържание на ненаситени въглеводороди и други съединения. Нискотемпературните му свойства са влошени. В екологично отношение има предимство, защото почти липсва сяра в него и отработените газове почти не съдържат серни окиси и ароматни въглеводороди, но съдържат алдехиди. При стриктно спазване при производството на стандартните изисквания, по всички показатели, вредните последствия могат да се ограничат. Не трябва да се забравя, че изброените недостатъци засягат най-много финансиите на потребителите. По принцип трябва да се знае, че употребата на чист биодизел /В100/ е допустима само в двигателите на транспортните средства и машини за които производителя е написал в инструкцията по експлоатация, че в резултат на конструктивно-технологични подобрения се разрешава работата с чист биодизел – „В100”.
В страната се произвеждат определени количества биодизел във Велинград, Ловеч, Силистра, Видин, Русе, а може би и на други места. Качествата обаче не се проверяват по всички показатели на EN 14214 и партидите не се придружават с анализно свидетелство – удостоверяващо съотведствието му с изискванията на Европейския стандарт. Главната дирекция за контрол на горивата към Държавната агенция по метрология и технически надзор също не контролира биодизела, тъй като не бил включен в нейната номенклатура. За това той се продава в някои бензиностанции в сравнително малки количества, без гаранции за необходимото качество. Големите дистрибуторни вериги – „Петрол”, „Шел” и „ОМВ”, не предлагат биодизел в своите бензиносатции поради изброените факти и липсата на стимул и интерес.
Ясно е, че при този подход няма да се реши проблема с масовото внедряване на биодизела и постигане изискванията на Европейската директива.
На база опита на другите европейски страни и условията у нас добре би било да се приложи следния подход.
„ Да се въведат още две марки дизелово гориво. „В5” и „В20”, съответно съдържащи пет и двадесет процента биодизел в конвекционално дизелово гориво.
Първото гориво ще отговаря изцяло на изискванията на европейският стандарт за дизелово гориво EN 590 и няма да създава никакви проблеми на потребителите при неговата употреба. За второто гориво е необходимо да се утвърди временна фирмена спесификация. То ще се предлага за двигатели на тежко-товарни автомобили, автобуси, селско-стопанска техника, пътностроителни и други машини.
Използуването на смеси с по-голямо съдържание на биодизел /50 – 70 на сто/, е много рисковано. Те може да са икономически изгодни за търговците – дистрибутори, но не и за потребителите. Такива смеси могат да се употребяват само в двигатели пригодени за работа с биодизел. Нормално те съдържат добавки за контрол на отложенията по дюзите.
„ За тези смесени горива акциза трябва да бъде намален, от МФ, с процентите съответствуващи на участието на безакцизния биодизел. Без това намаление, стимула за продажбата и употребата им – няма да съществува.
„ Смесването, хомогенизирането и окачествяването на тези горива да се извършва в „данъчни складове по „ЗА” в избрани бази. На производителите на биодизел не трябва да се разрешава това смесване, защото ще се създадът условия за употреба на нестандартен биодизел или даже направо мазнини.
Най-удобно и бързо това смесване може да се организира в базите на „Нафтекс – Петрол” поради факта, че по-голямите от тях имат контролни лаборатории с подготвени специалисти, които могат да организират най-бързо контрола на биодизела по EN 14214 и смесеното гориво по EN 590. Така качеството за потребителите ще бъде гарантирано. Трябва да се има предвид, че контрола върху качествата на биодизела и смесените горива и решаващ при организацията на производството на такива горива.
„ Най-бързото решаване на особено важния въпрос, за контрола на качеството на „В100”; „В5” и „В20”, което ще има изключително влияние върху времетраенето на съхранението и работата на двигателите би било Лабораторията за изпитване на горива към Държавната агенция по метрология и технически надзор, която практически не е независима, както го изисква Закна и Наредбата за контрол на горивата, а е подчинена на надзора и работи в условията на остър дефицит на адекватност, компетентност и професионализъм, да премине на подчинение на Министерството на икономиката и енергетиката. Да и се разреши да приема поръчки, срещу заплащане, от всички заинтересовани в страната. Дейността по контрола на качествата по EN 14214 и EN 590 изисква апаратура и високо подготвени специалисти. По този начин се създава възможност и други фирми, без да правят инвестиции в изграждането на лаборатории, да усвоят производството на „В5” и „В20”. Това би била реална помощ от Държавата в изпълнението на Директива 2003 /30/ на Е.С.
„ Като се има предвид специфичните свойства на биодизела, при продължително съхранение добре, би било да се създаде доброволно Сдружение или Асоциация на производителите на биодизел и дистрибуторите, което да Координира по време въпросите по производството и изкупуването на горивата за пазара.
„ За избягване на щетите у потребителите за аварийни ремонти на горивните уредби, в случаите на употреба на неподходящи смеси или чист биодизел, е необходимо търговците – дистрибутори да подготвят информационни листовки – за потребителите. В тях освен данните за горивото, трябва да се посочат и за кои марки и модели транспортни средства употребата на такъв вид гориво е допустимо и безопасно.
Помощта на Държавата и нейните регулиращи функции в решаването на този важен за икономиката въпрос ще се изрази в логичната корекция на Закона за акцизите за смесите на „В100” и дизелово гориво, както и в промяната в работата и подчинението на Лабораторията по горива към Държавната агенция по метрология и технически надзор.
Списание „АВТОКЛАСИКА и МОТОЦИКЛЕТИ” бр. 36, м. Октомври 2006 г.
Автор: Борис Кършев
БИОДИЗЕЛЪТ
Алтернативно гориво от възобновяеми суровини. Проблеми у нас.
Алтернативните горива от възобновяеми суровини е световен проблем. Той се мотивира от непрекъснато изчерпващите се нефт и газ и непрекъснато растящите им цени.
Биодизелът, който се получава като естери на всякакви растителни и животински мазнини, е достъпен за производство, с безотпадна технология и по-ниска себестойност от нефтените горива. В световната практика той е познат и от десетина години промишлено реализиран и предлаган. Счита се, като един от вариантите, за намаляване зависимостта на страните бедни или без добив на нефт и газ.
Европейският съюз е оценил реално неговото значение и е приел Директива – 2003/30/ЕС, задължаваща всички страни членки към 31.12.2010 г. 5.75 % от продаваните дизелови горива да е биодизел. Качеството му по показатели, стойности и методи за изпитване са регламентирани в Европейски стандарти – EN 14214, който действува и е задължителен и у нас.
Изхождайки от потреблението на дизелово гориво у нас, към 2010 година, ние трябва да произвеждаме и употребяваме най-малко 145 хил. тона биодизел годишно. Това ще намали вноса на нефт най-малко с 300 хил. тона, на стойност минимум 160 милиона долара годишно. Какво по-добро за дефицита по „текущата сметка”? възможността да се произвежда от маслодайния бурен – рапица, пустеещите неособено плодородни земи, наличието на неквалифицирана работна ръка – са благоприятни условия за облекчаване на финансови и социално – етнически трудности.
Независимо от посочените благоприятни последствия, реализирането им, както винаги става в живота, среща и редица трудности. А те са:
- При употребата на чист биодизел, означаван като „В100”, в сравнение с употребата на чисто конвенциално дизелово гориво, се наблюдава намалена топлотворност /калоричност/ с около 8.5 – 9.1 на сто. Разпръсквателните дюзи запичат много по-често и изискват смяна. В горивната камера се натрупват по-интензивно, отложения и кокс. Горивния филтър по-често се запушва и се налага смяна. Горивния резервоар, при наличие на влага развива микроорганизми и биомаса. Ауспуха дими повече. Горивото е с ниска термична и антиокислителна стабилност. Времето за съхранение е намалено. Всичко това се дължи на високото съдържание на ненаситени въглеводороди и други съединения. Нискотемпературните му свойства са влошени. В екологично отношение има предимство, защото почти липсва сяра в него и отработените газове почти не съдържат серни окиси и ароматни въглеводороди, но съдържат алдехиди. При стриктно спазване при производството на стандартните изисквания, по всички показатели, вредните последствия могат да се ограничат. Не трябва да се забравя, че изброените недостатъци засягат най-много финансиите на потребителите. По принцип трябва да се знае, че употребата на чист биодизел /В100/ е допустима само в двигателите на транспортните средства и машини за които производителя е написал в инструкцията по експлоатация, че в резултат на конструктивно-технологични подобрения се разрешава работата с чист биодизел – „В100”.
В страната се произвеждат определени количества биодизел във Велинград, Ловеч, Силистра, Видин, Русе, а може би и на други места. Качествата обаче не се проверяват по всички показатели на EN 14214 и партидите не се придружават с анализно свидетелство – удостоверяващо съотведствието му с изискванията на Европейския стандарт. Главната дирекция за контрол на горивата към Държавната агенция по метрология и технически надзор също не контролира биодизела, тъй като не бил включен в нейната номенклатура. За това той се продава в някои бензиностанции в сравнително малки количества, без гаранции за необходимото качество. Големите дистрибуторни вериги – „Петрол”, „Шел” и „ОМВ”, не предлагат биодизел в своите бензиносатции поради изброените факти и липсата на стимул и интерес.
Ясно е, че при този подход няма да се реши проблема с масовото внедряване на биодизела и постигане изискванията на Европейската директива.
На база опита на другите европейски страни и условията у нас добре би било да се приложи следния подход.
„ Да се въведат още две марки дизелово гориво. „В5” и „В20”, съответно съдържащи пет и двадесет процента биодизел в конвекционално дизелово гориво.
Първото гориво ще отговаря изцяло на изискванията на европейският стандарт за дизелово гориво EN 590 и няма да създава никакви проблеми на потребителите при неговата употреба. За второто гориво е необходимо да се утвърди временна фирмена спесификация. То ще се предлага за двигатели на тежко-товарни автомобили, автобуси, селско-стопанска техника, пътностроителни и други машини.
Използуването на смеси с по-голямо съдържание на биодизел /50 – 70 на сто/, е много рисковано. Те може да са икономически изгодни за търговците – дистрибутори, но не и за потребителите. Такива смеси могат да се употребяват само в двигатели пригодени за работа с биодизел. Нормално те съдържат добавки за контрол на отложенията по дюзите.
„ За тези смесени горива акциза трябва да бъде намален, от МФ, с процентите съответствуващи на участието на безакцизния биодизел. Без това намаление, стимула за продажбата и употребата им – няма да съществува.
„ Смесването, хомогенизирането и окачествяването на тези горива да се извършва в „данъчни складове по „ЗА” в избрани бази. На производителите на биодизел не трябва да се разрешава това смесване, защото ще се създадът условия за употреба на нестандартен биодизел или даже направо мазнини.
Най-удобно и бързо това смесване може да се организира в базите на „Нафтекс – Петрол” поради факта, че по-голямите от тях имат контролни лаборатории с подготвени специалисти, които могат да организират най-бързо контрола на биодизела по EN 14214 и смесеното гориво по EN 590. Така качеството за потребителите ще бъде гарантирано. Трябва да се има предвид, че контрола върху качествата на биодизела и смесените горива и решаващ при организацията на производството на такива горива.
„ Най-бързото решаване на особено важния въпрос, за контрола на качеството на „В100”; „В5” и „В20”, което ще има изключително влияние върху времетраенето на съхранението и работата на двигателите би било Лабораторията за изпитване на горива към Държавната агенция по метрология и технически надзор, която практически не е независима, както го изисква Закна и Наредбата за контрол на горивата, а е подчинена на надзора и работи в условията на остър дефицит на адекватност, компетентност и професионализъм, да премине на подчинение на Министерството на икономиката и енергетиката. Да и се разреши да приема поръчки, срещу заплащане, от всички заинтересовани в страната. Дейността по контрола на качествата по EN 14214 и EN 590 изисква апаратура и високо подготвени специалисти. По този начин се създава възможност и други фирми, без да правят инвестиции в изграждането на лаборатории, да усвоят производството на „В5” и „В20”. Това би била реална помощ от Държавата в изпълнението на Директива 2003 /30/ на Е.С.
„ Като се има предвид специфичните свойства на биодизела, при продължително съхранение добре, би било да се създаде доброволно Сдружение или Асоциация на производителите на биодизел и дистрибуторите, което да Координира по време въпросите по производството и изкупуването на горивата за пазара.
„ За избягване на щетите у потребителите за аварийни ремонти на горивните уредби, в случаите на употреба на неподходящи смеси или чист биодизел, е необходимо търговците – дистрибутори да подготвят информационни листовки – за потребителите. В тях освен данните за горивото, трябва да се посочат и за кои марки и модели транспортни средства употребата на такъв вид гориво е допустимо и безопасно.
Помощта на Държавата и нейните регулиращи функции в решаването на този важен за икономиката въпрос ще се изрази в логичната корекция на Закона за акцизите за смесите на „В100” и дизелово гориво, както и в промяната в работата и подчинението на Лабораторията по горива към Държавната агенция по метрология и технически надзор.
6 user(s) are reading this topic
0 members, 6 guests, 0 anonymous users