Публикувано 08 февруари 2008 - 21:18
Добре е да се обърне внимание на някои теореми във Формула !
" Много често се случва талантлив пилот да не може по някаква причина да покаже способностите си. Затова през последните години основна роля в процеса на формиране на големи шампиони, ключова роля играеха спортните мениджъри. Това са хора, които имат комерсиална нагласа, добри са в безкрайните игри, интриги и други аспекти в постоянните преговори. Освен това не са лично въвлечени в спорта. Затова няма пилоти, които сами са си мениджъри.
През последните години обаче нещата се променят и професията “личен мениджър” може скоро да изчезне!
Защо?
Защото мениджърите са неудобни на големите спонсори и отбори във Формула 1! Класическата схема в развитието на шампионите досега беше следната:
Талантлив пилот е забелязан от прозорлив мениджър, който го обвързва с договор от типа: “Аз намирам спонсори и преговарям за пилотски позиции срещу процент (примерно 30%)”. Сега обаче големите отбори и спонсорите с които се асоциират, полагат доста усилия да затворят кръга на участието си в спорта. За победи освен бързи коли, стройно работещи организирани екипи са необходими и ... пилоти!
До сега условията на пилотите се определяха от мениджърите им. Защо обаче глобални компании с МЕГА бюджети да се поставят в зависимост от хора със специфични професионални умения? Тенденцията е в близко бъдеще големите отбори да откриват и създават шампиони и да ги обвързват на възможно най-ранен етап и па този начин ще се намали зависимостта им от външни и непредвидими субекти-мениджърите на звездите. Може би най-добре илюстрира тази тенденция Люис Хамилтън. През 13-те години от първите му стъпки в картинг спорта до титулярната му пилотска позиция в отбора на Макларън на всеки етап той е подпомаган от екипа и е подготвян точно за това – да печели състезания във Формула 1 с Макларън. По този начин срещу усилията и инвестициите си големите отбори си гарантират, че даденият пилот ще се бори за тях. Ако реши да отиде при конкуренцията ще дължи дебела неустойка, която адвокатите на потърпевшата страна определят.
Наближава времето, в което големите отбори ще притежават и контролират ВСИЧКИ канали за влизане в спорта. Това е съвсем логично развитие на нещата, необходимите инвестиции за участие в съвременната Формула 1 станаха толкова високи, че е абсолютно задължително всеки отбор и спонсор да се погрижи да защити интересите си. С цел откриване и ангажиране на най-добрите, към всеки голям отбор във Формула 1 вече има “Програма за подготовка на пилоти”.
Единствено Ферари работят само с мениджърска агенция.
Как работят тези Програми?
Обикновено се обявяват ясни критерии за допускане. Вкарва се много скъпo ноу хау (специфични знания), който е значително по-скъп от цената за участие и е собственост на отбора. Разликата между реалната стойност и таксата за участие се инвестира в пилотите, като интереса се защитава чрез декларации за мениджърски права, които включват доста дебели неустойки.
Всичко изглежда прекрасно, но дали наистина е така? Стават ли грешки?
Разбира се!
Например Роберт Кубица. След хиляди перипети стана част от “Програмата за подготовка на пилоти” на Ре Бул и нещата започнаха добре. След това обаче, той беше освободен поради........ некадърност! Сега виждаме, че от Ред Бул леко са се объркали в преценката си!
Големите програми за млади пилоти са на: “Renault Driver Development (DDP)”, “Toyota Driver Development”, “Honda Young Driver Development”, “McLaren Young Driver Program”, “BMW Driver Development” и естествено “Red Bull”. Останалите ползват техния модел и в чувствително по-малък мащаб се опитват да си гарантират услугите на перспективни пилоти.
Ако някой все още се пита какво е значението на пилотите в съвременната Формула 1, добре е да се замисли защо се полагат толкова усилия в търсене на най-добрите! "
със съкращения от Момчил Манчев: