Баси яката тема
Като работи компресорът в колите, определено успява да създаде въздушен поток през питата си, който е много под 9 градуса. Най-малкото всички са виждали някакви показания от типа на 3-4 градуса на термометър в духалката. При питата е по-студено, понеже все пак минава по-топъл въздух при нея и вдига малко температурата на въздушния поток, преди да стигне до духалката.
Дали е ОК, е спорно. Зависи от влажността на въздуха и това дали обледява питата.
Как се контролира температурата в колата:
С датчици за температура и влажност на питата, в купето, слънчевия датчик в средата на таблото и още колкото датчика са набили в колата (заден независим климатроник и т.н., датчици на температура на тавана при някои извратени коли и т.н.) Почне ли да се обледява питата си таблото, компресорът спира, изчаква да се вдигне температурата и след малко се включва пак.
Т.е. автоматичните климатици (тези на които регулираш градусите) в различните марки автомобили, работят сходно.
През матрица от комбинации на различни параметри пуска и спира компресора, както играе и с вентилите на парното към купето, да поддържа оптимална температура на климатичната пита и да поддържа оптимална температура на фреона в предния радиатор, съобразявайки се със зададените данни в купето.
Колкото по-смислено е направена системата, толкова по-малко мирише на мокро куче след употреба и толкова по-ефективно работи.
Някои коли си имат и последващо премахване на влагата от питата, след като е спряна колата. Бенцовете от скромния ми опит имат много сериозни алгоритми, но не им се получава.
Е90ката, Мини-то и А4ката от колите ми, са се справяли доста по-добре от Мерцедесите, с които съм се сблъсквал (202,203,208,209,170,171,168.169).
Другите VAG-ове, до които имам достъп (Голф и Ибиза) не толкова добре. Но Ибизата е с просто копче On/Off.
В този ред на мисли, колите с обикновен климатик: копче и врътка топло/студено без градуси... вие им регулирате температурата. Климатроникът прави същото, но много по-често прави прецизни настройки и гледа датчиците си. Като вие регулирате врътката на топло, го карате на усещане: топло ми е/студено ми е.
Зимата можете да си изсушите влагата в купето, като пуснете пак компресора, няма да умрете от студ нали? Парното ще компенсира. Аз лично не го правя, но имам приятели, които целогодишно си карат с включен компресор и им е все тая... Преживяват си няколко секунди смрад в купето след палене и животът върви.
Напълно съгласен съм за външната температура и настройката на климатика. Лятото никога не пускам 21 на дълъг път, при висока външна, щото като излезеш е кошмар. При 35-36 навън, карам на не по-малко от 25.
Статията за домашните климатици не е релевантна по темата, и казва общо-валидни истини.
Не е нужно да се дърлите
======================
По темата... това пиукане ми светва някаква лампичка, но нямам идея какво беше точно.