Jump to content

  •  

Photo
- - - - -

Монтаж и легализиране на АГУ в ГерманияНаръчник - кое, как и защо...


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 11 June 2019 - 16:26

Привет, една интересна и актуална за мен тема, предполагам ще е полезна и за други, дори и не само собственици на Мерцедес. - Монтаж и легализиране на АГУ в Германия.

На този свят има коли, които по скоро бих продал отколкото да газифицирам, и такива, които с удоволствие бих ги карал всеки ден на газ.

Доста рових из нета по темата и като цяло има доста оскъдна и остаряла информация по темата От една страна малко чуждененци се нагърбват със задачата да се сблъскат с ТЮФ машината. От друга тук има доста силен форум, в който се обсъждат подобни теми, но като цяло са единици хората, които се нагърбват да монтират АГУ извън специализиран сервиз. Тук в общи линии модифицирането на автомобилите е строго регламентирано, но пък ако изпълниш законовите изисквания има ясна пътека и можеш да легализираш всичко. Като начало опорните точки, които ме мотивираха да се захвана с тази задача.

  1. Монтаж на АГУ за W211 200 Компресор варира от 2000 до 2600 Евро и отнема от 4 до 5 дни
  2. Разликата в цената между най-евтиния бензин 95 Е10 и LPG варира от 0,9 до 1,20 Евро на литър.
  3. Цената на LPG е константна последните 7 години (по лични наблюдения), като немското правителство толерира карането на газ, освобождавайки горивото от данък и акциз до 2022ра година.
  4. Искам да се уверя, е ли възможно и лесно в една уж уредена държава, да се легализира АГУ, ако отговаря на всички описани стандарти.

Сега към двата основни въпроса:

  1. Мога ли да легализирам монтирана вече в България АГУ?
  2. Мога ли да си купя нова газова уредба и да я монтирам сам или в сервиз извън Германия?

Отговорът на първият въпрос е: След 2017 в 99,99% от случаите това е невъзможно, поради факта, че е приет закон, който задължава призводителите на АГУ да хомологират поотделно китове са всеки един модел автомобил, в това число и за различните модификации на двигателите. Има едно изключение и то е, в случаите когато автомобила е бил внос от страна извън ЕС и газовата е била монтирана извън ЕС. Тогава е възможно да бъдат единично одобрени и вписани всички компоненти на АГУ в талона на колата. За всячка част (от изпарител до скобите) се плаща поотделно...

Втория въпрос се припокрива с това, щом не мога да легализирам колата, какво да направя.

След доста четене из немските форуми и едно събеседване с проверяващ АГУ към ТЮФ получх следната информация:

  1. Закона не забранява на физически лица да монтират сами АГУ – тоест всеки сам може да избере сервиз или сам да си я монтира.
  2. Кита за монтаж тябва да е хомологиран от производителя на АГУ за съответната марка, модел и двигател, като същият трябва да издаде сертификат и два стикера съдържащи информация за автомобила (ВИН номер) и списък с всички компоненти и техните номера по ЕСЕ R115 класификацията. Единият стикер се лепи в моторния отсег, другия на дясната В колонка.
  3. Непосредствено след монтажа, трябва да се премине провекра от типа GSP в ТЮФ или друга организация с лиценз – (ДЕКРА). Проверяващия оглежда монтажа (трябва да отговаря на нормативната уредба и на препоръките на производителя), прави анализа за течове със сонда и издава документ за теста. ОК или Не ОК със съответните забележки и препоръки. Цената на теста е между 80 и 130 Евро. Възможно е организацията да откаже да направи проверката или да спре автомобила от движение, ако сметне, че е опасен.

Като цяло в живота си съм монтирал 2 газови инжекциона, като първия беше вече монтиран в моя кола, но предвид качеството на изработката се наложи да извадя всичко и да го поставя на ново.

Още преди да купя колата изчетох цялата документация свързана с ЕСЕ R115. След като купих колата си направих среща с проверяващ АГУ в ТЮФ. Като цяло бяха доста иненадани, че искам консултация по темата, но по никакъв начин не са ме разубеждавали. Специалистът беше доста обран като емоции, общо взето затвърди това, което бях чел и изясни точно, какви документи ми трябват. Не сме изпадали в подробности относно монтажа, но беше така добър да ми поакаже как изглеждат стикерите и сертификата, и да ми наблегене, че серификата за съответния ВИН номер се издава от производителя и ще ми е трудо,като физическо лице да получа такъв. Накрая ми даде контакт на един известен газаджийски сервиз, но аз вече имах оферта от тях за... 2600 евро. Тук е момента да вметна че до преди 2017, производителя на АГУ е издавал сертификат, че конкретните компоненти – изпарител, дюзи и компютър вградени в конкретен модел не променят евро стандарата на колата. Общо взето това е тласнало немците да си монтират АГУ в Полша.

Свързах се с Принс и КМЕ двете най – разпространени марки тук. Принс ми казаха че не продават на крайни клиенти в Германия. От КМЕ пък се оказаха по сговоричви и ме насочиха към местен дилър, който ми даде спсиък с одобрените компоненти за моя модел и двигател, заедно с оферта за хомологация – документ и стикери. Разбира се ми предложиха да ми продадат целия кит, като тогава хомологацията беше на преференциална цена -50%. Реших, че това е най смислено от гледна точка на гаранция, цена... всякакви други еквилибристики, като пазаруване на части от БГ с голяма отсътпка, щяха да спестят не повече от 80-100 евро.

И така преди няколко дни пристигна кита, скоро очаквам и документите от КМЕ.

Както виждате не мога да варирам в избора на частите, но при монтажа имам известна свобода, така че ако някой има съвети за М271, може спокойно да ги сподели.

Ще каквам и снимки на монтажа, който ще ми отнеме време, тъй като не всеки ден имам свободно време, а когато имам такова е по няколко часа

 


  • 2

#2 prokopi69

prokopi69

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 826 Posts:
  • Град:с. Бъта
  • Автомобил:
    С220 CDI

Posted 11 June 2019 - 22:33

За W211 с M271 си има оригинален ретрофит - от Мерцедес. Ретрофита естествено е съобразен с безопасноста и законите.
Уредбата е на Тартарини.
В датен картата ще ти излиза код за LPG.
Има си определени места където се слага изпарител, дюзи, бутилка " поничка" и т.н.
От това по оригинално няма. Едно време ( като са били гаранционни ), даже и гаранцията на колата се е запазвала - официално.
Имат в Германия представителство - звъни им и ги разпитай.

Edited by prokopi69, 11 June 2019 - 22:36 .

  • 1

#3 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 12 June 2019 - 14:16

Благодаря Прокопи, 

аз също срещнах информация за това че Мерцедес са имали общ проект с тартарини.

Някой твърдят че кода е 923, но според каталога на МБ няма нищо общо с LPG. Други че Тартарини системата в горещо време не работела на на газ и имало много сервизни акции без резултат. Като цяло всички много хулеха решението на МБ да прекрати работа с BRC и да започне с Тартарини. 

Единствената официална информация от Мерцедес, е че офертата на Тартарини важи само за М266 (А и В класа) *Gilt nur für Fahrzeuge der A und B-Klasse mit 4 Zylinder Motor M266.

 

А и по немските форуми никой с 211 не споменава за Тартарини, масово се слага Принс и тук там КМЕ и BRC. (като чета теми от 2007 - 2012)

 

Ако имаш някакво повече инфо сподели. Вероятно на италианския пазар се е продавала доста по успешно.


  • 0

#4 prokopi69

prokopi69

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 826 Posts:
  • Град:с. Бъта
  • Автомобил:
    С220 CDI

Posted 12 June 2019 - 20:39

Ретрофита е за W211 с мотор М271.941/956
Ретрофита е само за Германия. Със съответните законодателни изисквания.
Кода е 63o
Няма как официалната информация от Мерцедес да е такава, тъй като ретрофита си е техен. Има си обозначени места къде се слага ел. блок, копчето, индикатора за ниво, изпарителя и бутилката.

Друг е въпроса дали е добро решение Тартарини.
  • 0

#5 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 14 June 2019 - 10:26

Ретрофита е за W211 с мотор М271.941/956
Ретрофита е само за Германия. Със съответните законодателни изисквания.
Кода е 63o
Няма как официалната информация от Мерцедес да е такава, тъй като ретрофита си е техен. Има си обозначени места къде се слага ел. блок, копчето, индикатора за ниво, изпарителя и бутилката.

Друг е въпроса дали е добро решение Тартарини.

Аз вече получих КМЕ кит одобрен от Мерцедес, Чакам да ми пристигнат само хомологационните лепенки.

Копчето за превключване, мисля да ползвам това за въджушното окачване, моята е без и мога да преустроя едно.

 

Относно кода 630, къде го гледаш, на мен под него ми излиза, авариения триъгълник.


  • 0

#6 prokopi69

prokopi69

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 826 Posts:
  • Град:с. Бъта
  • Автомобил:
    С220 CDI

Posted 14 June 2019 - 12:29

Шесдесет "О" е кода, с буква накрая, не нула.
  • 1

#7 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 01 July 2019 - 14:52

Днес ще споделя малко снимки от монтажа на дюзите. Сложността на изработката е ниво труд и техника 7ми, клас - елементарна шлосерска работа, рязане с ножовка, разпробиване с бормашина...

Реших, че ще е доббре да ги сложа под декоративния капак на двигателя. за целта използвах следните допълнителни материали.

1. Метър алуминиева шина.

2. Пластмасови подложни шайби 2мм дебелина

3. Болт с вътр. шестостен М6Х60мм (А2 -неръждавейка)

4. Г образен шестостен 5мм (ключ)

6. Термосвиваем шлаух

7. 2бр. болтове М5Х15 със сферична глава и вътр. шестостен 4мм

 

Държах да изолирам електрически рейла от запалването на колата. 

Пластмасовите шайби, ги ползвах да попълня леглата на болтовете в бобините. Идеята е шината да легне на тях, за да може след стягане на болтовете, силата да се упражнява въргу металното лего, а не изолационната обвивка на бобината.

Attached File  IMG_1893.JPG   120.66K   15 downloads

 

Носещата планка на рейката е със следната форма

Attached File  IMG_1888.JPG   112.8K   13 downloads

Attached File  IMG_1889.JPG   119.07K   12 downloads

Както по горе написах държа на изолирането на рейката. Сметнах че термосвиваемия шлаух ще поеме и част от механичните вибрации на дюзите.

Attached File  IMG_1890.JPG   108.42K   13 downloads

Attached File  IMG_1891.JPG   129.5K   13 downloads

Attached File  IMG_1892.JPG   109.89K   13 downloads

Завъртането на 2 от дюзите на 180градуса се наложи предвид геометрията под капака. Не мисля че има значение за работата. 

Както даймлерци обичат специалните инструменти, така и аз  направих един, за затягане на единия болт на бобината и болта на изпарителя (ще е в следващият пост)

Ето и това велико инженерно постижение

Attached File  IMG_1894.JPG   109.08K   13 downloads

 

Ето и крайният резултат. Не твърдя че е най-добрият или най-правилинят начин, но на мен ми изглежда добре.

Attached File  IMG_1816.JPG   122.24K   14 downloads

Attached File  IMG_1817.JPG   95.84K   13 downloads

Attached File  IMG_1818.JPG   125.89K   12 downloads


  • 5

#8 mitkofitnes

mitkofitnes

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1,134 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Благоевград
  • Автомобил:
    CLK230TURBO/LPG

Posted 04 July 2019 - 19:23

Браво за начинанието и добрия опит който си направил.Ако позволиш да добавя нещо само като започна с това че се извинявам че чак сега пиша на свършен факт,но не е породено от лоши чувства.Първото нещо е че за момента наистина КМЕ са водещи в газовите системи за момента и на семинара миналия месец ни обясниха и последните новости.Монтажа ти е станал много добре,разбирасе по-добрият вариант остава монтирането на единични прецизни инжектори НАNA които се скриват под филтърната кутия и маркучите от инжекторите до всмукателя са само 2-3см.,но и така става.Единствено не ми харесва че тези инжектори имат къс живот и прецизността на впръскване намаля още след само 20-25 000км,но ще си позволя да ти дам жокер:Системата КМЕ има софтуерно калибриране на инжекторите което се намира като опция в програмата и съветвам да я използваш на всеки 10000км да направи корекции на всеки инжектор по впръскване.Другото което е че понеже наблюденията минса че този двигател е малко с по-нежни клапани от М111-ката е добра опция да се довпръска бензин над 3000об и то много малко само колкото работи на празен ход,по спомен 2.5-2.6мс но само по твое желание,няма да изкара малко и без но за перфекно състояние на клапаните така се прави.Ако имаш някакви трудности или въпроси с които мога да помогна с въпросния казус можеш да се обадиш или да пишеш ще се радвам да помогна и още веднъж се извинявам за закъснелия коментар.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 5

#9 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 05 July 2019 - 11:31

Браво за начинанието и добрия опит който си направил.Ако позволиш да добавя нещо само като започна с това че се извинявам че чак сега пиша на свършен факт,но не е породено от лоши чувства.Първото нещо е че за момента наистина КМЕ са водещи в газовите системи за момента и на семинара миналия месец ни обясниха и последните новости.Монтажа ти е станал много добре,разбирасе по-добрият вариант остава монтирането на единични прецизни инжектори НАNA които се скриват под филтърната кутия и маркучите от инжекторите до всмукателя са само 2-3см.,но и така става.Единствено не ми харесва че тези инжектори имат къс живот и прецизността на впръскване намаля още след само 20-25 000км,но ще си позволя да ти дам жокер:Системата КМЕ има софтуерно калибриране на инжекторите което се намира като опция в програмата и съветвам да я използваш на всеки 10000км да направи корекции на всеки инжектор по впръскване.Другото което е че понеже наблюденията минса че този двигател е малко с по-нежни клапани от М111-ката е добра опция да се довпръска бензин над 3000об и то много малко само колкото работи на празен ход,по спомен 2.5-2.6мс но само по твое желание,няма да изкара малко и без но за перфекно състояние на клапаните така се прави.Ако имаш някакви трудности или въпроси с които мога да помогна с въпросния казус можеш да се обадиш или да пишеш ще се радвам да помогна и още веднъж се извинявам за закъснелия коментар.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Привет, благодаря първо за коментара! Не се притеснявай да даваш мнения, дори и да са критични към написаното. Това е идеята на темата, да покажа моята гледна точка и ако някой има по добра идея да я взаимстваме всички!

Много съм за единичните дюзи, на 140ката М119 бях с такива Романо.. 100 000 на газ - никаква драма. Исках да сложа на меджик, които са доста компактни, но не позволяват за модела и мотора, Хомологираният сет е с тази рейка  :flag .

 

снощи завърших монтажа на изпарителя и газовия маркуч с всички компоненти до рейката. Сега сортирам снимки и ще кача, за да обсъдим.

 

Още ведъж благодаря за коментара и за отделеното време. Ще използвам опцияата!


  • 0

#10 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 05 July 2019 - 12:14

Монтаж на изпарителя KME Silver S8.

 

Много се чудих къде да го позиционирам, имам лек страх от това да е под фара, предвид риска при леко птп да се получи теч на газ.

 

Та така, комплексен проблем, предвид факта, че в него влизат или излизат, маркучи за газ, антифриз, вакуум и положението му е решаващо за целия монтаж в двигателния отсег.

Относно клапана, реших да го навия директно към изпарителя, имаше място и  спестих търсене на подходящо мпясто за закрепване и удобно за обслужване на филтъра.

 

Единодушно и еднолично  :yeah реших да е межу ESP помпата и хиравличната помпа защото е достатъчно навътре, дстъпен и защитен от вода и сол и не напоследно мпясто, наблизо минава маркуч с антифриз от малкия кръг.

Attached File  IMG_1494.JPG   151.8K   10 downloadsAttached File  IMG_1498.JPG   150.38K   10 downloads

За сега използвам планката в комплекта, но мисля да я заменпя със стоманена шина, боядиана в цвета на купето (разбира се изряазна, огъната и разпробита точно за модела). Към купето за захват ползвам болта на горния носач, за да избегна излищно дупчене на подкалника.

 

В началото си мислех да вържа подгрева на изпарителя паралелно на малкия кръг, посредством маркучи и тремоизлоирани медни тръби и колена... Тръбите да са откъм изпускателния колектор за да не се виаят от температурата...

Attached File  IMG_1570.JPG   140.6K   12 downloadsAttached File  IMG_1571.JPG   140.04K   11 downloads

 

След акто инвестирах около 100тина евро в тръби фитинги, монтажни части и сет за запояване, разбрах че мога да вържа изпарителя последователно в малкия кръг, между дуеовентила и рестпомпата, без да загубя парното на колата. (описано е в друга тема във форума)

При последователното свързване се пести от подмятащи се допълнителни водни пътища, тройници и... Общо взето позицията на изпарителя за такова свързване беше оптимална. Използвал съм около 60 см маркуч и съм премахнал около 30см от оригиналния.

Ето и резултата нагледно“

Attached File  IMG_1819.JPG   153.84K   11 downloadsAttached File  IMG_1820.JPG   149.04K   10 downloadsAttached File  IMG_1821.JPG   126.31K   10 downloads

На последната снимка се вжда следващото проблемче. Захвата на изпарителя към планката е посредством къса шпилка и гайка, но е доста близо до спирачните тръби и при вибрации може да започне да опира в тях, коете няма да е приятно.

Решението е с болт М8 със сверична глава и лепило за резби. Стягането става със същия специален иснтрумент от поста за рейката  :yeah

Attached File  IMG_1899.JPG   78.54K   11 downloads

Свързването на антифриза стана, като маркуч 250 от схемата влиза в изпарителя посредством преход от 19 към 16мм и няколко сантиметров маркуч 16мм. Вторият извод от редуктора се свързва със 110 посредством преход 19мм към 16мм.

Attached File  022.jpg   127.59K   13 downloads

Използвал съм медни преходи.

Attached File  749343_4.jpg   76.25K   13 downloads

 

Така изглеждат маркучите след интервенцията

Attached File  IMG_1900.JPG   134.35K   13 downloadsAttached File  IMG_1901.JPG   132.39K   15 downloadsAttached File  IMG_1902.JPG   151.57K   16 downloads

 


  • 5

#11 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 08 July 2019 - 09:08

След монтажа на изпарителя дойде време и за свързването му с мап сензора и рейката.

 

След като изместих пътя на антифриза, остана свободен отвор за прокарване на маркуч зад щита,

Attached File  004.jpg   138.2K   11 downloads

а непосредствено до блока на мотора има гумена тапа на подходяща височина, от която да излезне маркуча

Attached File  005.jpg   172.93K   11 downloads

 

Основната идея да прекарам маркуча зад щита е да го заяитя от температурата на колектора, и за да изглежда монтажа малко по добре естетически.

Дължина на мракуча за изпарената газ излезе около 80 см, кеото е доста приемливо.

Маркуча минаваше много близо до стърчаштите болтове на тампона на макферсона, и реших да се възползвам.

Взех две халки от неръждавейка с резба М8 и федершайба и ги навих над два от болтовете.

Attached File  IMG_2291.JPG   106.29K   10 downloadsAttached File  IMG_2348.JPG   108.88K   10 downloads

 

Над судчето за течността за чистачките. има две метални планки, със заварени гайки на тях. за дясната планка захванах филтъра на газовата фаза, на лявата компютъра на газовата.

Ето как изглежда планката за филтъра (от алуминиева шина)

Attached File  IMG_2279.JPG   117.19K   8 downloadsAttached File  IMG_2281.JPG   104.43K   8 downloadsAttached File  IMG_2287.JPG   117.49K   9 downloads

Attached File  IMG_2290.JPG   151.19K   9 downloadsAttached File  IMG_2293.JPG   110.33K   9 downloads

 

За мап сензора отделих място под декоративния капак на мотора. За крепеж преработих една Г образна планка и пробих два отвора 5мм в ребрата на капака на клапаните. (до момента това са единствените пробито допълнително два отвора)

Attached File  IMG_2282.JPG   102.53K   11 downloadsAttached File  IMG_2307.JPG   156.63K   11 downloadsAttached File  IMG_2319.JPG   140.57K   14 downloads

 

Ето и крайния резултат:Attached File  IMG_2338.JPG   136.88K   11 downloads

Attached File  IMG_2319.JPG   140.57K   14 downloadsAttached File  IMG_2339.JPG   144.96K   11 downloadsAttached File  IMG_2336.JPG   159.86K   11 downloads

 

 

 


  • 0

#12 bat_Vite

bat_Vite

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 198 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:София

Posted 08 July 2019 - 18:39

Нямам представа за монтажа как се е получил, но за мерака и най-вече за снимането -  :thumbup !


  • 0

#13 Bat Andi

Bat Andi

    Председател на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 1,006 Posts:
  • Пол:Мъж
  • Град:Ловеч
  • Автомобил:
    W201 2.0E
    W201 2.6E (Automatik)
    W140 500SE
    C215 CL55AMG (Kompressor)

User's Awards

4
5
2
2
Garage View Garage

Posted 09 July 2019 - 08:58

Нямам представа за монтажа как се е получил, но за мерака и най-вече за снимането -  :thumbup !

Благодаря...

Мерака си го има, а снимането не е драма, така или иначе монтирам на етапи заради малкото време, което имам след работа.

Лошото е, че от 02.06 до днес имам изминати 5200км, които ако бяха на LPG, щяха да изплатят 30% от инвестицията. :yeah

И не на последно място ми се иска да добавя малко добавена стойност, като техническа информация, във форума.


  • 3




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users