Привет, една интересна и актуална за мен тема, предполагам ще е полезна и за други, дори и не само собственици на Мерцедес. - Монтаж и легализиране на АГУ в Германия.
На този свят има коли, които по скоро бих продал отколкото да газифицирам, и такива, които с удоволствие бих ги карал всеки ден на газ.
Доста рових из нета по темата и като цяло има доста оскъдна и остаряла информация по темата От една страна малко чуждененци се нагърбват със задачата да се сблъскат с ТЮФ машината. От друга тук има доста силен форум, в който се обсъждат подобни теми, но като цяло са единици хората, които се нагърбват да монтират АГУ извън специализиран сервиз. Тук в общи линии модифицирането на автомобилите е строго регламентирано, но пък ако изпълниш законовите изисквания има ясна пътека и можеш да легализираш всичко. Като начало опорните точки, които ме мотивираха да се захвана с тази задача.
- Монтаж на АГУ за W211 200 Компресор варира от 2000 до 2600 Евро и отнема от 4 до 5 дни
- Разликата в цената между най-евтиния бензин 95 Е10 и LPG варира от 0,9 до 1,20 Евро на литър.
- Цената на LPG е константна последните 7 години (по лични наблюдения), като немското правителство толерира карането на газ, освобождавайки горивото от данък и акциз до 2022ра година.
- Искам да се уверя, е ли възможно и лесно в една уж уредена държава, да се легализира АГУ, ако отговаря на всички описани стандарти.
Сега към двата основни въпроса:
- Мога ли да легализирам монтирана вече в България АГУ?
- Мога ли да си купя нова газова уредба и да я монтирам сам или в сервиз извън Германия?
Отговорът на първият въпрос е: След 2017 в 99,99% от случаите това е невъзможно, поради факта, че е приет закон, който задължава призводителите на АГУ да хомологират поотделно китове са всеки един модел автомобил, в това число и за различните модификации на двигателите. Има едно изключение и то е, в случаите когато автомобила е бил внос от страна извън ЕС и газовата е била монтирана извън ЕС. Тогава е възможно да бъдат единично одобрени и вписани всички компоненти на АГУ в талона на колата. За всячка част (от изпарител до скобите) се плаща поотделно...
Втория въпрос се припокрива с това, щом не мога да легализирам колата, какво да направя.
След доста четене из немските форуми и едно събеседване с проверяващ АГУ към ТЮФ получх следната информация:
- Закона не забранява на физически лица да монтират сами АГУ – тоест всеки сам може да избере сервиз или сам да си я монтира.
- Кита за монтаж тябва да е хомологиран от производителя на АГУ за съответната марка, модел и двигател, като същият трябва да издаде сертификат и два стикера съдържащи информация за автомобила (ВИН номер) и списък с всички компоненти и техните номера по ЕСЕ R115 класификацията. Единият стикер се лепи в моторния отсег, другия на дясната В колонка.
- Непосредствено след монтажа, трябва да се премине провекра от типа GSP в ТЮФ или друга организация с лиценз – (ДЕКРА). Проверяващия оглежда монтажа (трябва да отговаря на нормативната уредба и на препоръките на производителя), прави анализа за течове със сонда и издава документ за теста. ОК или Не ОК със съответните забележки и препоръки. Цената на теста е между 80 и 130 Евро. Възможно е организацията да откаже да направи проверката или да спре автомобила от движение, ако сметне, че е опасен.
Като цяло в живота си съм монтирал 2 газови инжекциона, като първия беше вече монтиран в моя кола, но предвид качеството на изработката се наложи да извадя всичко и да го поставя на ново.
Още преди да купя колата изчетох цялата документация свързана с ЕСЕ R115. След като купих колата си направих среща с проверяващ АГУ в ТЮФ. Като цяло бяха доста иненадани, че искам консултация по темата, но по никакъв начин не са ме разубеждавали. Специалистът беше доста обран като емоции, общо взето затвърди това, което бях чел и изясни точно, какви документи ми трябват. Не сме изпадали в подробности относно монтажа, но беше така добър да ми поакаже как изглеждат стикерите и сертификата, и да ми наблегене, че серификата за съответния ВИН номер се издава от производителя и ще ми е трудо,като физическо лице да получа такъв. Накрая ми даде контакт на един известен газаджийски сервиз, но аз вече имах оферта от тях за... 2600 евро. Тук е момента да вметна че до преди 2017, производителя на АГУ е издавал сертификат, че конкретните компоненти – изпарител, дюзи и компютър вградени в конкретен модел не променят евро стандарата на колата. Общо взето това е тласнало немците да си монтират АГУ в Полша.
Свързах се с Принс и КМЕ двете най – разпространени марки тук. Принс ми казаха че не продават на крайни клиенти в Германия. От КМЕ пък се оказаха по сговоричви и ме насочиха към местен дилър, който ми даде спсиък с одобрените компоненти за моя модел и двигател, заедно с оферта за хомологация – документ и стикери. Разбира се ми предложиха да ми продадат целия кит, като тогава хомологацията беше на преференциална цена -50%. Реших, че това е най смислено от гледна точка на гаранция, цена... всякакви други еквилибристики, като пазаруване на части от БГ с голяма отсътпка, щяха да спестят не повече от 80-100 евро.
И така преди няколко дни пристигна кита, скоро очаквам и документите от КМЕ.
Както виждате не мога да варирам в избора на частите, но при монтажа имам известна свобода, така че ако някой има съвети за М271, може спокойно да ги сподели.
Ще каквам и снимки на монтажа, който ще ми отнеме време, тъй като не всеки ден имам свободно време, а когато имам такова е по няколко часа