Към съдържанието

  •  

Снимка
- - - - -

F-CELL Hydrogen Mercedes BenzГоривна клетка, двигател и автомобил задвижван с водород


  • Please log in to reply
Няма други мнения в тази тема

#1 Marukian

Marukian

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 609 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    W126 - 260SE 1989
    S210 - E320T 4MATIC 2001
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 24 март 2019 - 18:57

   Здравейте приятели, в началото на март 2019 присъствах на среща на Редакторите на Европейските Клубове на Мерцедес, където беше включено посещение и презентация в Daimler F-Cell Gmbh. Това е 100% предриятие на Даймлер, за разработката на горивни клетки, водороден двигател за задвижване на автомобили, както и за други индустриални проекти на водород.

 

   Компанията има около 200 служители, основана е през 1996 г, а разработките започват още през 80-те години. До момента компанията майка е инвестирала около 1,2 - 1,3 милиарда евро, което всъщност е по-малко от сумата необходима за разработката на нов двигател с вътрешно горене. Екипът работещ там е изключително отдаден и професионален и наистина са напреднали много, вероятно имат година, две, до комерсиалното производство и пускане на пазара на водороден автомобил. Да спомена вече, показаха ни няколко екземпляра от актуалното поколение на GLC, което е в движение, с нормална регистрация за движение по пътищата и е издържал Euro NCAP краш теста с 5 звезди. Автомобилът е точно толкова сигурен, колкото конвенционален автомобил с ДВГ. Има и около 20-25 автомобила, предадени на специални клиенти, които се движат в Германия и също така се използват за тест в ежедневни условия. Презентацията се водеше от директора на компанията и главният инженер.

 

   Актуалният модел, на компактният СУВ е аналогичен на този с конвенционално задвижване (ДВГ), с няколко малки разлики - с по-голям клиренс е, с около 200кг е по-тежък и е със задвижване само на задния мост, върху който е монтиран и електрическия двигател. В близко бъдеще ще има готов и хибриден автомобил на водородно задвижване с 4Х4 предаване.

 

   F-CELL е горивна клетка, използва технологията и химическа реакция, обратна на електролизата и произвежда електричество, при смесването на водород, от резервоар и кислород от атмосферата. F-CELL двигателя е голям колкото ДВГ и се захваща на същите опори като него. Мощността или произведеното електричество е 147Kw, ел. мотора има 365Nm. Резервоара е изработен от карбон и кевлар, като в него се зарежда компресиран водород, под 700 бара налягане и побира 4,4л. Това количество е достатъчно за изминаването на около 430км пробег, като автомобилът има и конвенционални литиево-йонни батерии, с които може да измине още около 50км, но те по-скоро за за периферните системи и за рекуперация на енергията при спиране. Батериите компенсират и при пикове и спадове на енергията, за да има и константно задвижване. Отпадният продукт е просто вода. На мой въпрос, има ли обслужване двигателя, отговорът бе, че има ойнизатор, който се подменя на около 20-25 000 км. До момента ни казаха, че са навъртени над 3 милиона тестови км, на всички водородни автомобили, разработвани от Даймлер и те са лидери в развитието на водородните технологии в света. Решили са някои основни проблеми, като преди не са можели да стартират двигателя/реакцията при температури на външния въздух под 0 градуса. Освен това са имали клиент от Калифорния, закупил В-класа на водород, която е имала пробег от 1000 км за няколко години, но е била с тотално повреден двигател/горивна клетка. Заменили са го на клиента и са изследвали неговия, което им е позволило да разберат и решат няколко основни проблема. Към този момент, автомобилът задвижван от водородна клетка е в състояние да измине 200 000 км пробег, като имат за цел, до 1-2 години да удължат пробега на 300 000км. Както и да може да изминава до 600-650 км с едно зареждане. На теория, горивната клетка е вечна и няма износване, понеже няма въртящи се части. В голяма час възлите и компонентите се доставят от Германски прозводители, около 80%, имат и доста добро сътрудничество и с производители от Япония - 20%. Нямат общи разработки или компоненти с Тесла. Голямото предимство на Даймлер не е в горивната клетка, понеже това е отдавна позната технология и има доста фирми разработващи я, но силата на Даймлер е в контролирането на процеса/реакцията, като нейния старт и спиране.

 

   За момента има малко зарядни станции за водород в Германия, но е създаден консорциум от водещи фирми, заедно с Даймлер, които ще получат и сериозна субсидия от Федералното правителство, за да бъдат изградени над 400 станции в Германия. Целта е да има на всеки 80-90 км по основните магистрали и направления и по няколко в големите градове. Цената на един литър водород сега е 9,5 евро, но очакват като започне масова консумация и производство, цената да намалее поне наполовина. Зареждането на резервоарите, скрити в пода на автомобила и под задната седалка, отнема около 3-4 минути. За момента водорода се прозвежда от метан, така че задвижването не е с нулеви емисии, но специалистите от Даймлер, са правили проучване, че химическата индустрия в Германия произвежда водород, като дериват при различни синтези и производства, който сега се изгаря в атмосферата, но е в обеми достатъчни за зареждането на 5 милиона водородни автомобила годишно!

 

   Засега закупуване на F-CELL GLC не се предлага, предоставя се под наем от 799 евро на месец от Premium Car Rental service from Mercedes-Benz и то само на избрани клиенти, с маркетингови цели. Но се очаква, проекта да бъде одобрен и да стартира скоро! Аз останах изключително впечатлен и вярвам, че това е технология, способна да замени конвенционалния автомобил с ДВГ и да бъде щадящ природата и екологично съобразен!

 

Прикачени файлове


  • 4




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни