Притежавам най-изгодния автомобил на света
Олдтаймер, градска играчка, автомобил за удоволствие: по-евтино от шофирането на този Fiat 126 от 1978 година е само карането на велосипед. Сътрудникът на AUTO BILD Роланд Контни се движи с него във всекидневието
С тази малка помпичка се пръска течността за почистване на предното стъкло
ЛЕЛЕ! Цената на лимоненожълтия Fiat, който си харесах миналото лято, бе 2000 лева. В движение, с TÜV и цял кашон резервни части на задната седалка. Екземплярите в сходно (добро) състояние от 80-те струват доста по-малко. Но са разположени близо до полската граница и нямат германски документи. Затова с удоволствие плащам надценката. И ето: собственик съм на най-изгодния автомобил на света! Дадох тази титла на Fiat 126. Да, факт, Ford Escort от 1996 година също може да се купи за 300 лева. Но ако се замислите и за съпътстващите разходи, едва ли има по-изгодна възможност да карате неподражаем, практичен и „исторически“ автомобил.
А цените на резервните части са още по-ниски. Счупихте стопа при паркиране на заден ход? Няколко лева. Подобни са сумите и за сходни ремонти. И обърнете внимание: говорим за нови резервни части! И примерите продължават: нова гума струва 60 лева! Дори и работещите употребявани двигатели струват 200-300 лева.
Тази необичайна ситуация се дължи на няколко фактора.
Двуцилиндровият мотор с въздушно охлаждане не може да изпълни моторния отсек: 24 к.с. са достатъчни за скорост 105 км/ч
Първо, произведени са около 4,6 милиона екземпляра – в Италия и Полша.
И второ – това се случи не толкова отдавна. Производството в Полша продължи до 2000 година.
И трето – цените на резервните части, произведени в Полша, са много ниски.
И четвърто – техническият предшественик е изключително популярният Fiat 500, много от частите под ламарините са идентични.
Пета (и най-тъжна) точка: почти никой не обича този автомобил, особено когато е бил произведен в Полша. Което е непонятно. Как може да имате нещо против кола с диаметър на завой 8 метра? Или срещу евтината, здрава машина, която не се нуждае нито от диагностичен компютър, нито от специална техника? Срещу широчина от 1,38 метра, благодарение на което се чувствате комфортно и в най-тесните улици? Срещу радостните погледи на децата, когато автомобилът преминава покрай тях? В тези случаи произходът му няма никакво значение!
Задната седалка е само за акробати. Там винаги е багажът ми
Окей, водачът трудно може да намери удобна позиция на седене. И оглушава при скорост над 70 км/ч. Барабанните спирачки изискват силни прасци. И всъщност няма истински багажник. А когато двигателят работи, всичко вибрира.
Поради това 126 не е абсолютна препоръка. Но ми напомня колко проста може да бъде автомобилната мобилност. И колко достъпна. Този автомобил ме успокоява – и ме прави щастлив.
Технически данни:
• Двигател 2 цилиндъра, редови, отзад надлъжно
• Работен обем 652 куб. см
• Мощност 18 кВт (24 к.с.) при 4700 об./мин
• Максимална скорост 105 км/ч
• Задно задвижване/4-степенна скоростна кутия
• Резервоар 21 л
• Д/Ш/В 3115/1380/1335 мм
• Вместимост на багажника около 100 литра
• Размер на гумите 135/80 R 12 68Q
• Собствено тегло 600 кг
• Разход 5 до 8 литра А95Н/100 км
• Цена като нов в Германия (1978 г.) 6435 марки
• Цена в момента 2000 лева