Винаги ми е било чудно как реално работи компресора при двигателите. За турбината е ясно че тя се включва на дадени обороти или при определено налягане, поне аз това разбрах от това което четох. Стори ми се интересно как стоят точно нещата при компресора и прочетох това онова из нета, като попаднах на доста мнения из българските и английските форуми и сайтове. Някои мнения бяха абсурдни като на пример че с компресор можеш да си на помпиш само гумите на колата (може би объркването тук идва от това че термина на немски е kompressor а на английски supercharger). Някои мнения бяха полезни, като една статия във форум на Алфа където беше обяснено за двата типа компресори: центрофугни и винтови (roots). Изясниха ми се доста неща от това което четох наляво надясно, но останаха и някои отворени въпроси за които намерих различни мнения. Главно ми е интересно кога точно работи компресора. Винаги ли напомпва въздух или пък при някакви обстоятелства се завърта. На някои места пишеше че винаги върти, на други че се включва на дадени обороти, на трети че се включва при по интензивно подаване на газ с цел пестене на гориво. Аз лично смятам че е по вероятно да е или първият или третият вариант, защото не мога да усетя на определени обороти kick като при турбо,то пък и все пак при нормалното турбо това изчакване се налага за да се достигне скорост на изгорелите газове. За това кой компресор се използва при нормалните двигатели(200, 230 kompressor) предполагам е центрофугния, но все пак кажете вашето мнение. Също така ми е интересно дали се използват все още компресори в накои модели на мерцедес или вече са тотално отпаднали и заместени от би турбото.
Това е което се сещам аз и ми е интересно да науча. Надявам се темата да е интересна и полезна за хората във форума.
Цитирам част от темата която прочетох във форма на Алфа защото, тя е една от малкото който ми се сториха читави и достоверни.
компресори:
тука ще бъда по-кратък защото повечето неща вече ги написах. компресора пак помпа въздух, но налягането зависи само от оборотите на двигателя (не и от товара му). компресорите най-общо са 2 вида- центрофугни и винтови (roots). центрофугните се използват при високо оборотни мотори и правят налягане само при по-високи обороти- при това покачването на налягането е плавно- заедно със оборотите. центрофугния компресор ще го познаеш по това че седи пред двигателя или отпред вдясно или ляво и прилича на голям алтернатор със тръби. те са общо взето тихи и свирят само при високи обороти. устроиството им е просто- перка (като студената на турбото), но от другата страна вместо малка перка има колело със жлеб през които е прекаран един от ремъците на двигателя.
другия тип е винтов. винтовия прави налягане със 2 огромни винта със едра резба които са зацепени един за друг. ще го познаеш по това че една голяма кутия седи на двигателя отгоре.. драгстерите които сте виждали със изрязани капаци за да се побере това отгоре и стърчи 2-3 педи.. това е. те се характеризират със това че правят налягане от много ниски обороти. затова и са приложими при големи двигатели които не обичат да се въртят бързо. характеризират се със Х/У числа- примерно 7/32 - това значи че за всеки 7 оборота на коляновия вал, компресора прави 32 оборота. така че като прочетете някъде "7/32 blower".. това е.. разбира се има разни съотношения...
прието е че центрофугните са за коне а винтовите - за въртящ момент. разбира се това е много генерализирано, но идеята е че едните прават налягане при високи обороти (коне), другите при ниски (въртящ момент).
налягането се определя от това колко бързо се върти коляновия вал, типа на компресора и диаметъра на ролката през която е прекаран ремъка на двигателя. от там и един от популярните начини да вдигаш налягането на компресорите е със инсталиране на по-малка ролка която се върти по-бързо. супер просто и ефикасно/ евтино. начи компресорите са мания? нямат лаг (нали винаги се въртят), не се занимават със горещи газове че да се нагряват, не запушват изходящите тръби.. всичко е перфектно? ... тз
те също имат своите термални проблеми. всичко във компресора е голямо и се върти бавно. от там загряването е голямо. ползват се радиатори (интеркоолер) точно както при турбото. те също имат blowoff valves. друг проблем е сцеплението на ремъка- при по-големи налягания компресора е значителен товар на двигателя и ремъка може да почне да скача или да приплъзва. затова при такива апликации се използват широки (по 5-10см.) ремъци със ребра (огромните ремъци дето ги виждате да се въртят отпред на драгстерите са точно това също така очевадно е че компресорите крадат коне от двигателя точно както климатика...
Поздрави,
Димитър