Конските сили(h.p) - стандарти:
Едно широко използвано понятие е т.нар. “wheel horsepower” (whp) или конски сили на колелата. “Wheel horsepower”(whp) не е = hp. Ако например мощността на един двигател е 130 к.с., то whp ще бъдe друго по-малко число. На практика има загуба на мощност. Това е така, защото двигателя задвижва не само колелата, а и други компоненти като динамото, бензиновата помпа, климатика и др.
Това е причината и много тунинг любители да правят т.нар. дино-тест (идва от името на апарата за измерване – динамометър). Това е анализ чрез специална апаратура, която замерва мощността и въртящия момент на автомобила при колелата.
Ето някои по-разпространени стандарти:
- Bhp = “Brake Horse Power”
1. В повечето книги Bhp. се припокрива с понятието whp., за което се споменава по-горе (това е може би и по-често използваното значение). Абревиацията идва от “Brake Horse Power” и измерва мощността нето.
2. На няколко места обаче има и друго тълкувание: Bhp. = “British horsepower”, т.е. “Британски конски сили”.
Формула за преобразуване:
1 bhp. = 1,013872 hp DIN
- SAE = “Society of Atumotive Engineers”.
Това е американския стандарт – при него замерванията се правят без прикачени динамо, маслен и въздушен въздушен филтър и.т.н. Тук мощността се мери по-скоро бруто. Относителната разлика между DIN и SAE варира между 10-15%.
Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = SAE - 10%
Коефициентът за превръщане от DIN в SAE е 0,97.
- DIN = “Deutsches Institut fur Normung” (известно още като Dourche Industrie Normen) или с други думи това е Германски стандарт.
Той е най-често ползван от производителите. Тук измерените показатели са най-близки до реалните (т.е. до whp). Анализът се прави с прикачени динамо, маслена и водна помпа + допълнителни товари, развняващи се на създаваните от бензиновата помпа, инжекционната система, въздушния и масления филтър.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar. и 200 по Целзий.
Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 293)^0,5
k = DIN коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar.
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
-EWG – Това е европейския стандарт.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar, но при 250 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 298)^0,5
k = EWG коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar.
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
-JIS – “Japanese Industrial Standard”.
Японския стнадарт е най-нереален. Може би той до най-висока степен изразявава мощността Нето. Тук всички допълнителни към мотора агрeгати се задвижват от външни източници.
От списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = JIS - 15%
-ISO – “International Standard Organization”.
Този стандарт до голяма степен се припокрива с DIN. Разликата се състои в това, че тук липсват допълнително прикачени товари към динамото.
-ГОСТ – “Государствений Стандарт”.
Това е руския държавен стандарт. ГОСТ е най-близък по показатели до DIN. Пример с Москвич измерен по ГОСТ и по SAE:
”Москвич 2140 измерен по ГОСТ е 75 hp./55kW, 108Nm. Измерен по SAE 80 hp./59kW, 113.8Nm. При двете изследвания - двигател/ауспух/трансмисия/компресия - всичко е същото.”
Ето няколко по-важни преобразувания:
1 кг. = 9,81 Nm.
1 кг. = 7,23 Lbft.
1 км. = 0,6214 мили
1 галон (Американски) = 3,78533 литра
1 галон (Английски) = 4,54596 литра
Стандартите като DIN и EWG са много важни, тъй като позволяват да се направи сравнение независимо от атмосферната температура и налягане. От формулите ясно се вижда, че по-високата температура и налягане ще ни дадът и по-голям к-коефициент и обратно. Най-важното обаче е да се разбере какво означава това на практика. Един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч. на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне. За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент. Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко “коне под капака” да ускори по-бързо, ако и двата автомобила са на една и съща предавка.
п.с. Не помня от къде съм го взел, за това не пиша източника!
Конските сили(h.p) - стандарти
Started by Karl Benz, 04 Mar 2010 - 12:06:06
4 replies to this topic
#1
Posted 04 March 2010 - 12:06
“Да създадем най-доброто сред най-добрите – автомобил, който да задоволи всяко едно желание и да въплъщава в най-висша степен елегантност и сила.”
#2
Posted 04 March 2010 - 13:20
Колега,
Само няколко уточнения.
Пише се "Brake", не "Break horse power", и идва от начина на мерене - с водна спичрачка, или т.нар. "water brake" - поне в миналото.
Немският стандарт по DIN e PS (Pferde Starke)
1 PS = 0.98632 HP (SAE)
Мощността, измерена на колелата, е по-ниска от номиналната ,измерена на динамометър, тъй като номиналната мощност (SAE) се мери на маховика.
WHP, се измерва на "rolling road dynamometer", което е по-известно сред масовите среди като "Dyno". Тук вече имаме загуби в скоростна кутия, диференциал и прочие.
Взаимовръзката между конски сили и въртящ момент е следната
Мощноста в KW = RPMxNm/9550.
Важно е да се отбележи че въртящият момент не е еднакъв в различните обороти, т.е. той също има максимум в определени обороти. Въртящият момент не е еднакъв и при различно положение на дросела, тъй като се променя пълненето на цилиндрите с гориво-въздушна смес. Производителите дават стойности за максималния въртящ момент при максимално отворен дросел. Винаги е добре да гледаме и кривите на мощността и въртящия момент защото те ни дават по-добра представа за способнстите на мотора във всеки един момент, отколкото просто максималните им стойности. Може да имаме два мотора с еднакви максимална мощност и максимален въртящ момент, но при единия въртящия момент да е по-стръмна графика, а при другия по-полегата. Излишно е да казвам че този с по-полегата графика би бил по-удобен и приятен за шофиране.
Предвид горната формула е ясно че моторите които развиват по-високи обороти, или максимумът на въртящият момент е при по-високи обороти дават по-висока максимална мощност. Ето как атмосферен 1.4 мотор дава 150 коня, примерно. Но такива "оси" не са много подходящи за ежедневни автомобили, защото в средните и особено ниските обороти "няма никой".
Важно е и да се подбере подходяща скоростна кутия за да се изполват най-ефективно характеристиките на мотора. Предавателното число на конретната предавка и крайното предавателно число на диференциала дават общото предавателно число.
Затова, колко бързо даден автомобил стига от 0-100км/ч, или от 80-120км/ч, зависи не само от мотора, но и от трансмисията и правилния избор на предавателни числа.
Само няколко уточнения.
Пише се "Brake", не "Break horse power", и идва от начина на мерене - с водна спичрачка, или т.нар. "water brake" - поне в миналото.
Немският стандарт по DIN e PS (Pferde Starke)
1 PS = 0.98632 HP (SAE)
Мощността, измерена на колелата, е по-ниска от номиналната ,измерена на динамометър, тъй като номиналната мощност (SAE) се мери на маховика.
WHP, се измерва на "rolling road dynamometer", което е по-известно сред масовите среди като "Dyno". Тук вече имаме загуби в скоростна кутия, диференциал и прочие.
Взаимовръзката между конски сили и въртящ момент е следната
Мощноста в KW = RPMxNm/9550.
Важно е да се отбележи че въртящият момент не е еднакъв в различните обороти, т.е. той също има максимум в определени обороти. Въртящият момент не е еднакъв и при различно положение на дросела, тъй като се променя пълненето на цилиндрите с гориво-въздушна смес. Производителите дават стойности за максималния въртящ момент при максимално отворен дросел. Винаги е добре да гледаме и кривите на мощността и въртящия момент защото те ни дават по-добра представа за способнстите на мотора във всеки един момент, отколкото просто максималните им стойности. Може да имаме два мотора с еднакви максимална мощност и максимален въртящ момент, но при единия въртящия момент да е по-стръмна графика, а при другия по-полегата. Излишно е да казвам че този с по-полегата графика би бил по-удобен и приятен за шофиране.
Предвид горната формула е ясно че моторите които развиват по-високи обороти, или максимумът на въртящият момент е при по-високи обороти дават по-висока максимална мощност. Ето как атмосферен 1.4 мотор дава 150 коня, примерно. Но такива "оси" не са много подходящи за ежедневни автомобили, защото в средните и особено ниските обороти "няма никой".
Важно е и да се подбере подходяща скоростна кутия за да се изполват най-ефективно характеристиките на мотора. Предавателното число на конретната предавка и крайното предавателно число на диференциала дават общото предавателно число.
Затова, колко бързо даден автомобил стига от 0-100км/ч, или от 80-120км/ч, зависи не само от мотора, но и от трансмисията и правилния избор на предавателни числа.
#3
Posted 04 March 2010 - 21:58
Тази величина изразява реалната сила, която завърта колелата.
Статията е прекрасана, само ако може да махнеш/коригираш цитираното изречение от нея, защото силата не е мощност и не се мери с конски сили, киловати и прочие а с N(нютони). Мощността е функция на силата.
Mercedes-Benz - Unlike any other!
#4
Posted 04 March 2010 - 22:10
Съжелявам за допуснатите грешки, не съм ги забелязал. Сега ще бъдат коригирани.
“Да създадем най-доброто сред най-добрите – автомобил, който да задоволи всяко едно желание и да въплъщава в най-висша степен елегантност и сила.”
#5
Posted 05 March 2010 - 15:58
Прекрасна статия.
От един Мерцедес по добър може да бъде само друг Бенц.
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users