Публикувано 22 юли 2007 - 18:22
Ако се върнем назад във времето на динамичните спортни автомобили от началото на 30-те години, в паметта ни изниква образът на елегантните роудстъри и кабриолети с капаци на моторите си, губещи се в далечината, под които са скрити мощни шест- или осем цилиндрови мотори, нетърпеливи да "изяждат" километрите пред тях. Тези носталгични спомени дължим най-вече на моделната серия Мерцедес-Бенц 540К, (К означава наличие на компресор), която със своята ексклузивност и дръзко поведение на пътя каза последното сбогом на Огромните модели на Даймлер-Бенц от 20-те години. А сега да опресним спомените си, като виртуално е пренесем в залите на Парижкото изложение от 1936 г., където сред множеството експонати с неотразимия си блясък и аристократизъм моделът 540К събира погледите и овациите на публиката. Пред нас е върховият спортен модел на Мерцедес-Бенц от последните "златни" предвоенни години. Със своя 5,4 -литров компресорен двигател той превзема автомобилния пазар с щурм, най-вече благодарение на предпазното разнообразие на каросерията си, за която се намерили хора, които я считали за твърде вулгарна. На всеки от произведените автомобили каросерийните специалисти от Зинделфинген давали собствен външен облик и решение на интериора съобразно личния вкус и предпочитания на бъдещия му притежател. Предлагали се дву, три, четири и пет местни кабриолети, класически дву и четириместни купета, с което разнообразието съвсем не се изчерпвало. Последвала появата на купета със спортен аеродинамичен дизайн, модели с комбиниран сменяващ се покрив, лимузини с две и четири врати, както и редица спортни варианти, снабдени за първи път във фирмената история със закръглени странични стъкла. Ако трябва да се ограничим до един представителен екземпляр от това уникално дизайнерско разнообразие, следва да признаем, че двуместният специален роудстър със своя облик и техническо решение и до сега остава блестящ пример за съвършен синтез на демонстративна мощност и неповторима елегантност. Мощният 8-цилиндров двигател на модела 540К в атмосферно изпълнение развивал 115 к.с., а при наличието на турбокомпресор тази мощност нараствала до 180 к.с. при обороти от 3400/ мин. Генерираната мощност се подавала на задната ос посредством 4-степенна механична предавка (заменена с 5-степенна през 1938 г.) и гарантирала макскимална скорост от 171 км/час. При тази конфигурация на задвижващия тракт не бива да ни учудва разточителността на консумацията на гориво, достигаща 29 л/100 км. За постигането на споменатото по-горе каросерии-но разнообразие на модела се изработвали две шасита, съответно с дължини 3290 и 2980 мм. Първото било използвано за четириместните решения с фронтална радиаторна решетка, разположена директно върху предната ос. При двуместните решения решетката, моторът и компонентите зад тях се изтегляли 185 мм назад, като с този конструктивен трик се запазвала дължината на предния капак, която в духа на времето била най-внушителния символ на мощност и бързина. Когато говорим за този модел, си струва да кажем няколко думи за историята на турбокомпресорните мотори на Мерцедес-Бенц. Ще останете изненадани от факта, тя датира от времето на Първата световна война и е свързана с името на сина на Готлиб Даймлер - Пол, който работел в областта на самолетните двигатели. От 1907 г. той станал технически директор на бащината си фирма "Даймлер-Моторен Гезелшафт". Пол се посветил на проблема, свързан със загубата на мощност на самолетните двигатели при набиране на голяма височина, като за тази цел използвал специалните вентилатори тип Роо1з. По този начин той успял да компенсира загубите И да стабилизира мощността на моторите, при големи височини. Първият луксозен автомобил, снабден с турбокомпресорен двигател, е бил показан на Берлинския авто-салон през 1921 г. и по ирония на съдбата бил поставен между моторни велосипеди и мини автомобили. Веднага след това събитие турбокомпресорът станал основен фактор, "катапултирал" фирмата на качествено ново ниво в областта на гражданските, спортните и състезателните автомобили. Една година след сливането на Даймлер и Бенц в обща фирма светът на автомобилния спорт се обогатил с уникалната серия от свръх мощни модели S(Sport), SS(Super Sport), SSK(Super Sport Kurz) и SSKL(Super Sport Kurz Light).