Към съдържанието

  •  

Снимка
- - - - -

Монтаж на темпомат, тип “Кат’ истински”Ръководство за монтаж.


  • Please log in to reply
16 мнения по тази тема

#1 Само Дизел

Само Дизел

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 929 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Германия

Публикувано 17 юли 2007 - 14:56

Такаа. Поръчал си значи немеца Мерцедес на времето, турбо-дизел, комби, автоматик, климатик и т.н. ама забравил нещо. И то к’во? Темпомат, разбира се! Днес аз, 16 год. по-късно се заех да поправя това недоразумение.
Реших да монтирам темпомат. Обаче какъв?
Оригиналният темпомат за W124 отпада автоматично, защото е твърде скъп. Само за части биха отишло към 700 Евро. Разните китайски ментета (ако има такива, щото не съм и търсил) също отпадат, защото темпомата си е сериозно нещо, не ми се рискува с несигурни производители.
Затова, като единствен вариант отстана лидерът на пазара на такива системи – ф-ма Waeco. Още повече, че четох из Нета за успешно монтирани техни системи на различни Мерцедеси.
Waeco предлагат различни модели темпомати. Най-евтиният вариант е MS-50, който е пълен комплект със всичко необходимо за монтажа и е почти универсален. Аз обаче, като по-хитър, реших да взема MS-400, който е два пъти по-скъп и съдържа само контролера и вакуумно моторче. Няма допълнителни датчици, няма копчета за управление. Последните две така или иначе не ми трябваха, защото идеята ми беше темпомата да се контролира от оригинално Мерцедес лостче за темпомат и да взима сигнал за скоростта от вграденият в скоростомера на таблото датчик на Хол.
И така, планът беше готов, следваше поръчка на части. Ето как изглежда тя:

А. Необходими части и цените им
1. Оригинални Mercedes-Benz части (цени в Евро, по ценова листа, без ДДС):

A1245400444 Лост темпомат (42,81)
A1244623223 Бленда волан (6,69)
A126 462 04 96 Маншон за лоста (4,34)
N007985004158 Винтче (0,40)
Публикувано изображение


2. Waeco части (от Ebay, цена в Евро, с доставка)

Magic Speed MS-400 (175,00)

Публикувано изображение

Общо (с ДДС, с отстъпка): ~240 Евро

Блендата за волана е този черен, пластмасов кожух на кормилната колона. Необходим е нов, заради допълнителната дупка за новото лостче. Лостчето е с гумен маншон в долната си част, което закрива дупката. Винтчето е много важно, защото е доста дълго и особено и, ако не се поръча, може да е трудно да се намери. А трябва да е дълго, за да може да мине през лостчето и да го фиксира към колоната.
Лост за темпомат може да се потърси и на старо по моргите и тогава би трябвало да излезне доста по-евтино.

Б. Монтаж

1. Търсим място за вакуумното моторче в двигателният отсек.
Моторчето трябва да се монтира на сухо и хладно място, на поне 300 мм от източници на силно електромагнитно поле (бобини, генератори и пр.).
Аз му намерих място на стойката на ABS-a, където си имаше една дупка с резба в която точно пасна едно от винтчетата от комплекта на темпомата. Т.е. не съм пробивал дупки по тенекията. Е, в ABS-а има източници на ел-магнитно поле, но са слаби.
Жилото го фиксирах за щипката на спирачните тръбопроводи, прекарах го през дупка в преградната стена, мина около ботуша на амортисьора, и го вкарах обратно в двигателният отсек, през маншона на жилото на газта.

Публикувано изображение


2. Монтираме жилото за лостовата система на газта.

Пробвах три варианта. Първите два бяха с фиксиране на жилото на темпомата към жилото на газта. Не ми харесаха и затова измислих трети вариант, при който жилото е вързано директно към лостчето на газта. И при трите варианта се пробиват дупки, но само в планките и при грешка или желание за връщане към оригинала, лесно могат да се поръчат нови планки, едва ли са скъпи. Снимката нещо не излезна, ще го снимам пак.

3. Свързваме кабелите на контролера
Свързват се следните кабели: +12V, маса, сигнал за скоростта, сигнал от спирачката машинка, 4-жилен кабел към вакуумното моторче, 8-жилен кабел към контролното лостче. За точните цветове на кабелите и начин на свързване е най-добре да се чете внимателно ръководството и да се спазва абсолютно точно, без импровизации.

Сигнал за скоростта.
Взима се от оригиналния датчик на Хол. За целта се сваля таблото с уредите. Датчика е точно в основата на жилото на скоростомера. Сигнала се взима от жълта/зелената жица или буксата и. ВНИМАНИЕ! Снимката е малко подвеждаща. Към датчика се свързва СИН кабел, а не лилав, както е на снимката!!! Синият кабел е в черна изолация заедно с още един кабел и завършва с кабелна обувка. Лилавият кабел не се използва (изолира се)!!! Подчертавам това, защото подобно подвеждане по една снимка в нета ми коства няколко дена мъки, плюс няколко урока по електроника.
Някои модели нямат монтиран датчик на Хол. Това не е трагедия, има няколко решения – датчикът може да се купи и монтира (струва към 50 евро обаче), или може да се вземе темпомат модел MS-50, който пристига със собствен датчик, който се монтира на кардана или полуоската.
Публикувано изображение


Свързване на кабелите на моторчето.
Тука няма нищо особено, следва се ръководството. Споменавам го само за да кажа, че най-подходящият начин да се прекара кабела от таблото в двигателният отсек е през кутията с бушоните. Кутията се разкача с развиването на няколко винтчета, повдига се нагоре и имаме пряка връзка със салона. На кутията има подготвени отвори за кабели, само трябва да се изреже дупчица в гумата.

Свързване на оригиналният лост към контролера.
Това, което не пише в ръководството е как да свържем кабелите към оригиналното Мерцедес контролно лостче. Това става така:

MS-400: Пин номер, цвят (ФУНКЦИЯ) -> MB-лост: цвят (ФУНКЦИЯ)
(-x означава, че не се ползва)

1. Син (OE KEY) -x
2. Кафяв (ON/OFF) ->Червен (AUS)
3. Жълт (KEY/SET) -> Зелен+Син (BESCHLEUNIGEN+SPEICHER)
4. Черен (COM/GND) -x
5. Сив (RES) -> Жълт (VERZOEGERN)
6. Бял (ON LED) -x
7. Зелен (COAST) -x
8. Оранжев (ING) -> Сив (???)
9.

Вързано по този начин, функциите на лоста стават така:
Нагоре:
-едно бутване - фиксиране на скоростта
-следващи побутвания - увеличават фиксираната скорост с 1 км/ч
-задържане - увеличаване на скоростта, докато се пусне лоста и фиксиране на достигнатата скорост.
Надолу:
-едно побутване - възстановяване на фиксираната скорост преди прекъсване на работата на темпомата.
-едно побутване при работещ темпомат - намаляване на фиксираната скорост с 1 км/ч
-задържане - намаляване на скоростта, докато се пусне лоста и фиксиране на достигнатата скорост.
Напред: Изключване на темпомата.
Назад (към теб) без функция.


Публикувано изображение


4. Монтиране на лостчето.
Сваля се волана, развиват се болтчетата, който държат лоста за мигачите, сваля се лоста за мигачите, сваля се блендата на волана, слага се новата бленда с допълнителната дупка. Надяваме новото маншонче на лоста за темпомата. Новото лостче за темпомата се монтира в жлеб в основата на лоста за мигачите. Двата лоста се монтират обратно, само винтчето, което минава през лоста за темпомата, се заменя с новото, по-дълго винтче. Волана се монтира обратно. Готово.
Публикувано изображение


Публикувано изображение

Следва тестове, нагласяници (по желание) и се завършва с няколко студени бири за добре свършената работа :)

А сега бързам да издам колегата Вени, който тези дни монтира успешно модела MS-50. Поради финансови причини, очаквам по-голям интерес към този модел, отколкото към MS-400.
  • 1
Mercedes-Benz - защото животът е твърде кратък.
'91 S124 300 TD Turbodiesel OM603

#2 hektor

hektor

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1751 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Гера/София
  • Автомобил:
    Alfa Romeo 147 1.6 ts

Публикувано 17 юли 2007 - 16:49

http://www.elchfans....t.php?st=3&um=1




а това е начина за поставяне на А класата
  • 0
Sky каза:Ела да сръбнеш от извора!

" Ау ми врътнеш един Биг Бен ма! Ни моа, боли ме главата!"

#3 KPAHK

KPAHK

    Член на МБКБ

  • Членове на клуба
  • 3766 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:MLADOST CITY
  • Автомобил:
    MB E 200, 2016
    MB E 320 CDI, 2007
    Mazda3 BL, 2011
    Toyota Hilux DLX, 2007
    Punto MK1, 1998
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 17 юли 2007 - 16:51

Както винаги Доктора е НОМЕР 1 :allhail:
  • 0

#4 Veni®

Veni®

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1255 Мнения:
  • Пол:не е посочено

Публикувано 18 юли 2007 - 07:30

Цветната кодировка на кабелита на MS 50 е различна от тези на снимката.
Моя вече е поставен и работи.
Разликата, която мислех, че има между MS50 и MS 400, явно е във възможностите за тестване и диагностициране на системата - при моя има само два теста
В режим на експлоатация това, което мислех, че е различно, се оказа недокументиран ефект - увеличаването и намаляването на скоростта може да става не само дискретно - със стъпка 1 км/час при чукване на лостчето, но и аналогово - при натиснат лост скоростта се учеличава до отпускането му, след което тя се фиксира

на всеки мераклия мога да окажа с удоволствие всякаква помощ при инсталирането

и не на последно място, да кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ на Доктора, че ме светна за наличието на тези нещица на пазара и ми даде ценни акъли по монтажа

PS само да допълня, че системата може да бъде монтирана както на автомобил с автоматични сорости, така и на ръчка - без никакъв проблем
  • 0

#5 Само Дизел

Само Дизел

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 929 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Германия

Публикувано 18 юли 2007 - 13:52

Ама и ти не беше много труден за навиване, де :)

Вени, виж, тука един как е навързал кабелите на MS-50.

http://home.arcor.de...bel_loeten.html

На немски е, но снимките са ясни.
Първите две снимки са само за да покаже, че е сменил дебелите оригинални МВ-кабели с по-тънки.
  • 0
Mercedes-Benz - защото животът е твърде кратък.
'91 S124 300 TD Turbodiesel OM603

#6 baremo

baremo

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 14 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София

Публикувано 18 юли 2007 - 14:29

каква функция изпълнява този темпомат
  • 0

#7 GiN

GiN

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 538 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Хисаря
  • Интереси:интересни
  • Автомобил:
    W124 102.963

Публикувано 18 юли 2007 - 15:16

Поддържа зададена от теб скорост без твоя намеса,независимо дали колата качва или спуска наклон, или се движи по равнен път,докато не изключиш темпомата или не натиснеш спирачката.
  • 0

#8 Veni®

Veni®

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1255 Мнения:
  • Пол:не е посочено

Публикувано 19 юли 2007 - 07:38

Поддържа, и то как
Вчера тестовете бяха до София и обратно - ей, ми то много харно това нещо, бре...
Седя си по турски в колата и си я карам с едно пръстче само..

Докторе, пак благодаря
PS немския е страшен език - от всичко написано разбрах само Originalkabel - превеждам го , без да се замисля;)
  • 0

#9 Само Дизел

Само Дизел

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 929 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Германия

Публикувано 19 юли 2007 - 08:49

Ако те интересува, ще преведа по-важната информация, но според мен снимките дават достатъчно инфо.
  • 0
Mercedes-Benz - защото животът е твърде кратък.
'91 S124 300 TD Turbodiesel OM603

#10 disem

disem

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 117 Мнения:

Публикувано 19 юли 2007 - 21:05

Ако сега дадете акъл какво и как да сложа на "очилатата" Е-класа, ще ви призная за по-по-най! :rolleyes:
  • 0

#11 Veni®

Veni®

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1255 Мнения:
  • Пол:не е посочено

Публикувано 20 юли 2007 - 07:17

Ако сега дадете акъл какво и как да сложа на "очилатата" Е-класа, ще ви призная за по-по-най! :rolleyes:


WAECO MS 50
  • 0

#12 disem

disem

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 117 Мнения:

Публикувано 20 юли 2007 - 07:30

:icon_welldone: Благодаря! А, как се управлява? Има си някакви копчета в комплекта ли?
  • 0

#13 Veni®

Veni®

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1255 Мнения:
  • Пол:не е посочено

Публикувано 20 юли 2007 - 08:01

в комлекта има абсолютно всичко
ако искаш да направиш нещата както трябва, прочети по-подробно поста, с който започва темата.
ако искаш да ти се изясни изходното положение, прочети инстукцията за монтаж и експлоатация оттук (pdf)
  • 0

#14 Toto

Toto

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 128 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:kozloduy
  • Автомобил:
    W211 Lorinser

Публикувано 20 юли 2007 - 09:36

Поддържа, и то как
Вчера тестовете бяха до София и обратно - ей, ми то много харно това нещо, бре...
Седя си по турски в колата и си я карам с едно пръстче само..

Вени,много си прав за кефа.Моя 124 300ТД е с оригинален темпомат,и на магистралата наистина си е голям кеф.Евала ви правя за труда които сте положили.Заслужава си :allhail:
  • 0

#15 disem

disem

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 117 Мнения:

Публикувано 20 юли 2007 - 21:02

А къде в България може да се закупи това чудо на техниката?
  • 0




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни