Преди около две седмици, сменяйки маркучите за картерната вентилация на новия за мен М112, забелязах, че дюзите изглеждат смешно малки.
Кратка справка по ОЕМ номер, разкри, че са от EV6 серията на Бош. За моя изненада, цялата серия е с изключително малък корпус, дори дюзите за М113 компресор, които "изливат" по 430 кубика в минута на 3 бара. Нищо общо с топузите от М111 и М104.
Поверката по моя номер, 0280 156 014, разкри че дюзите дават по 180 кубика в минута на 3 бара! Хм, дали е достатъчно за захранване на 224 коня? Знам една проста формула за пресмятане:
180мл. х 6 бр. / 5
216 коня!
Я пак! Ами фабричните 224, ами обогатяването при ускорение?
Вярно, горивната система не работи на номиналните 3 бара, а на 3.5 или 3.8 бара налягане, но дори така излиза, че запасът по дебит на дюзите на атмосферния М112 е много малък или почти отсъства.
Невярвайки, започнах да търся онлайн калкулатори за дебит на дюзи и мощност. По-прецизните сметки потвърдиха моите опасения.
Как Даймлер са направили това? Трескаво започнах да проучвам всички м112 и м113 мотори. Компресорните двигатели м113 и м112 са оборудвани с 0280 156 072, които дават респектиращите 430 кубика в минута. А защо атмосферните бяха толкова малки?