Малко обобщение, за всеки който е решил да мине по този път:
Ако сте си харесали кола в Холандия и искате да си я докарате на самоход, ето съветите които мога да Ви дам:
1. Уверете се, че обявата не е измама: Сайтове като Аутоскаут24 проверяват по някакъв начин легитмността на обявите в сайта им, но все пак най-добре е личният контакт. Чуйте се с продавача (ако не е оставил телефон номер, поискайте такъв за връзка) и му поискаите VIN номера на колата, както и ДК№, защото в Холандия колите, от момента на първоначална регистриация, са си с един номер, който е зачислен на колата, а не на всеки нов купувач.
По този номер, на сайта на Холандският КАТ (RDW), може да проверите колата за минали технически прегледи, състояние на километража, валидност на ГТП, дали е била крадена и други полезни неща.
адреса на сайта е: https://ovi.rdw.nl/default.aspx където в жълтия номер, нанасяте номера на колата и после като Ви се отвори в нова страница, получавате всички данни за колата, като се отварят със едни "+"-чета и изобщо трябва да разгледате менютата, но с Google преводач, защото всичко е на Холандски (превода е доста добър).
2. Ако сте се уверили, че това е Вашият автомобил, идва ред на подготовката за пътуването. Транспортната система в страната е много добре развита, така че при правилно планиране, може да стигнете до всяка една точка в страната в рамките на ден. Има два полета от Софийското летище, един в 7 часа сутринта, на Бългерия еър (имайте предвид, че доста често закъснява поне с час) и един в 11 и нещо, на Трансавия (не съм го позлвал). Полета е около 3 часа, а Холандия е с час назад от нашето време.
Задължително си носете паспорт, въпреки че имаме договорка със Сърбия, да се минава с лични карти.
Другото задължително нещо е да се уговорите с продавача предварително, за да не се окажете в неприятна ситуация. Хуабво е да имате поне още една кола в близост, която да може да отидете да огледате, в случай че сделката Ви пропадне.
3. Опознайте "врага" Имайте предвид, че Холандците хич не си падат по отстъпките, затова не си правете елементарни сметки за около 10ина процента отстъпка от първоначалната цена, защото ще останете разочаровани. С други думи, ако Ви свалят 100-200 евро, считайте се за късметлии Освен това, Холандците много уважават свободното си време, затова наистина имайте предварително уговорени часове и не разчитайте, че човека ще Ви обърне повече от необходимото внимание.
Когато оглеждате колата, го правете спокойно и без да бързате, защото има опасност да изпуснете важни неща, особенно при коли с по-висока стойност. Аз намерих едни контролни документи публикувани в Аутускаут24 (пак-но не им правя реклама), които доста ми харесаха-ето линк http://ww2.autoscout..._downloads.aspx така ще имате списък какво да оглеждате и за какво да се ослушвате.
Имайте предвид, че ако е Автокъща, в никакъв случай не подписвайте предварителен договор, или договор с неща които не разбирате. Ако Ви откажат пробен тест на колата, преди да подпишете каквото и да било, значи има нещо гнило. Много от Автокъщите се държат от мургави "Холандци", така че защита срещу напудрена за продажба кола няма-отваряйте си очите и ушите
4. Дерегистрация: Най-лесното нещо
Да кажем, че вече сте одобрили МПС-то и сте готови да купувате. Задължително си попълнете стандартен Договор за покупко продажба на МПС, като той не е необходим в Холандия, но в България ще го искат. Не, че не можете да си го напишете и подпишете сами, защото е без нотариална заверка, но все пак е добре и за Вас самите да имате подобен документ.
Иначе като стиснете ръцете, продавача, следва да Ви даде талона на колата, който е като кредитна карта, както и друг лист където е закрепен талона оригинално (пак като лепят кредитните карти по писмата, при получаването им). Ето тук има образец на този документ: http://lukasautos.nl...ces#prettyPhoto, както и други полезни обяснения.
ВАЖНО! Колата трябва да има валиден ГТП, за да може да я изкарате за експорт на самоход.
Принципно, продавача повече не Ви е нужен, след като сте получили всички ключове, талона и всички други документи, но ако може да Ви заведе до офис на RDW, ще е много добре. Ето линк, където може да извадите карта с местоположението на офисите на RDW (КАТ) : https://www.rdw.nl/o...ontact/locaties
ВАЖНО! Като чужденец, нямате право да Ви прехвърлят колата в пощенски клон (когато е за експорт), а само в офис на RDW.
Като стигнете до офис на КАТ, сваляте номерата на колата и влизате при гишетата, където задължително си теглите номерче от машината която е до вратата, като там търсите опцията "Export" (Кафенцето в чакалнята е безплатно ) Като Ви излезе номерче, чинно си го чакате и влизате на гишето като Ви дойде реда. Там като обясните, че изнасяте колата за експорт, ще Ви вземат старите номера и ще Ви поискат документ за самоличност за да Ви въведат данните в ново книжно приложение към талона, а самият талон (пластмасовата карта), ще срежат в ъгъла и ще Ви го върнат. Трябва да Ви дадат и нов книжен талон (А4 формат), където вече ще присъстват Вашите данни. Това удоволствие ще Ви струва около 10 Евро
ВАЖНО!-Пазете пластамовата карта, защото тя е реалния талон на колата!
Около техните КАТ, има такива офиси на които пише "застраховка, Green card"и т.н., това е следващата Ви спирка (пеша отидете). Там ще Ви се направи застраховка "Зелена карта", която НЕ СЕ прави в КАТ и ще Ви издадат временни (транзитни) номера, които може и да са написани на лист хартия, но те ги слагат на едни пластмаси (бели) и на принтер принтират номера, който се залепва върху табелите. Има и един зелен кръгъл стикер, който се лепи на задният номер (това е важно). Транзитните номера са валидни за 2 седмици (точният срок е указан в книжният талон), за територията на цяла Европа (и Сърбия). Цялото удоволствие ще отнеме около десетина минути и около 130 евро
И...това е Готови сте за приключения!.
5. Пътя! Предполага се, че Вече сте си направили сметка откъде ще минавате и т.н., но за всеки случай публикувам двата най-удачни маршрута:
-Холандия, Германия, Австрия, Унгария, Сърбия, България
-Холандия, Германия, Чехия, Унгария, Сърбия, България
може и през Холандия, Германия, Чехия, Румъния и България, но в Румъния има доста ограничения, иначе по другите маршрути, почти изцяло сте на магистрала.
В Германия няма винетки и особеност е, че има много ремонти по пътя, временни ограничения и стеснения, и много задръствания около големите градове. Ако се случи да забавите и да се движите с 20-40 км/ч. в колона от коли (задръстване), не се плашете, не е катастрофа или затворен път, а си е трафик.
В Австрия, задължително трябва да си купите винетка, като Ви препоръчвам комбинирана и за Унгария (за Австрия се лепи на стъклото, а за Унгария е касов бон), като пункта за винетки е непосредствено след табелата, че навлизате в Австрия. На мен ми излезе 21.50 Евро комбинираната винетка.
Сърбия няма винетки, има ТОЛ такси, но там може да плащате с дебитна/кредитна карта (бъгарски са ок), така че е улеснено на макс. Нямам спомен колко точно ми взеха, но не е много-мисля около 20ина Евро, тотал.
Важно! Спазвайте си ограниченията и карайте с акъл! На чужд терен много боли, ако те спрат в нарушение...
Гориво!...На магистралите е скъпо, така че имайте добра подготовка, къде може да отбиете за зареждане, че и за храна, защото и това е скъпо по магистралите.
Спане!...Преди границата с Австрия има Мотел, който се вижда от магистралата от далече, не го ползвах, но чувам че е ОК. Иначе мотели много около магистралата не видях, така че ще трябва предварително да си набележите такива.
Има и паркинги които са изградени с цел почивка и са доста нагъсто, на всеки 5-6 километра, мисля. Там има и бензиностанции (не на всички), където може да се изкъпете, но според мен си е цигания...За спане на паркинг, обаче става, защото паркингите са огромни.
Граници!... В Сърбия нямах никакви проблеми, влизането в България беше приключение, но там си беше наша, родна, малоумщина.
6. Регистрация в България (втората най-лесна част)
Отивате до КАТ, преди да отидете на гише "предварителна обработка", закупувате Гражданска отговорност (после с Анекс трябва да нанесете новия номер) и Еко такса и си минавате по стандартният ред. Задължително ще ВИ искат Договора, който упоменах по горе.
Ами честно казано това, или поне не се сещам друго. В самата тема има полезни и конкретни съвети, за специфични неща, но като цяло упражнението не беше никак трудно, отне два дена и около 2-3 часа висене в Холандския и Българският КАТ (общо), което си е нищо
Дано съм бил полезен на някой, ако има още нещо важно което се сетя, ще допълвам в темата