НЕЩО СЕ СЛУЧВА на пазара за гуми: след навлизането на Michelin сега в бурно развиващия се сегмент на всесезонните гуми се намесва и конкурентът Continental. Производителят от Хановер дълго време се противопоставяше на отказа от сезонната смяна на летните гуми със зимни, като се позоваваше на критериите за сигурност и уж неразрешимия конфликт между сцеплението на заснежена и мокра настилка на една и съща гума. Затова представянето на първите всесезонни гуми на Continental – AllSeasonContact – през пролетта на тази година се превърна в истинска сензация.При това преимуществата на всесезонните гуми за водачите са повече от очевидни: не се налага досадната смяна на гумите два пъти годишно, чакането на опашки, не ви трябва втори комплект гуми и джанти, нямате и разходи за съхранение на гумите в „хотел за гуми“ например. Така пестите време и пари.
Предизвикателството е комфортът да не е за сметка на сигурността на пътя. Дали е възможно това? За да отговорим на този въпрос, ние проведохме обстойни тестове във всички климатични зони.
Тестовете на сняг проведохме в Новозеландските Алпи. Там, в разположените на надморска височина от 1650 метра SHPG (Southern Hemisphere Proving Grounds), условията за зимни тестове бяха много добри още до края на август.
Преди това закупихме 25 комплекта всесезонни гуми като нормални клиенти. 15 от тях отпаднаха още след първия тест: прекалено дълъг спирачен път на мокра настилка. А това означава гарантирано отпадане от надпреварата! Така че след квалификациите останаха само 10 модела гуми. Те бяха тествани при летни условия на мокра и суха настилка. Важният тест за износването, който служи за оценка на пробега и разходите, бе проведен от колегите от Dekra. А какви са финалните резултати, ще научите на следващите страници.
ТЕСТОВИТЕ ДИСЦИПЛИНИ НА СНЯГ
Сцепление
Чисто зимната гума има преимущество пред добре захапващите всесезонни гуми само при тази дисциплина. Въпреки символа „снежинка“ Apollo Alnac 4G не се справя добре при заснежените изкачвания.
Спиране
Половината от All Season кандидатите постигат нивото на зимна гума и при спиране, което е великолепен резултат.
Управляемост
Директни реакции при завиване, сигурна управляемост – гумите на Conti и Nexen са царете на заснежена настилка в този тест.
Слалом
По отношение на страничното водене моделът на Continental изпреварва дори и зимните гуми. Слабо представяне на Apollo.
ТЕСТОВИТЕ ДИСЦИПЛИНИ НА МОКРА НАСТИЛКА
Аквапланинг
Гумите на Continental и Goodyear предлагат по-големи резерви от сигурност при аквапланинг от летните гуми.
Аквапланинг в завой
Всесезонните гуми не губят сцепление в завой дори и при силен дъжд, но профилът на протектора на летните гуми се справя дори и с още по-наводнена настилка.
Управляемост
При агресивното шофиране по трасето за оценка на управляемостта всесезонните гуми на Continental и Goodyear са на нивото на летните гуми.
Спиране
При спирането на мокра настилка All Seasons леко изостават от летните гуми, а Kleber спира една автомобилна дължина по-късно.
Кръгова писта
Върховите гуми на Continental и Goodyear изпреварват летните гуми по отношение на сцеплението в завоите – респект!
ТЕСТОВИТЕ ДИСЦИПЛИНИ НА СУХА НАСТИЛКА
Управляемост
Michelins CrossClimate + впечатлява с директните реакции на кормилното управление – а това създава доверие. Добро сцепление предлага и Continental.
Спиране
Спирането на суха настилка създава леки проблеми на всесезонните гуми. Единствено Michelin е на нивото на летните гуми.
Шум при преминаване
Всички всесезонни гуми имат приятно ниско ниво на шума при преминаване. Nexen N’blue 4Season се оказа истинска „тиха стъпка“.
РАЗХОДИТЕ
ПРОБЕГ И ЦЕНА
Пробег
Майсторите на големите пробези BF Goodrich и Kleber са модели на концерна Michelin.
Цена/пробег
Френските модели се представят чудесно и в тази дисциплина, скъпите Continental изостават значително.
Съпротивление
Най-пестеливите гуми в този тест са произведени от Continental. В сравнение със зимните гуми те понижават разхода на гориво с до 5 процента.
Извод
Нашата проверка на сигурността във всички климатични зони доказа: модерните всесезонни гуми са сигурна и изгодна алтернатива, поне за автомобилите до среден клас. Върховите модели се произвеждат от Goodyear, Michelin и Continental. С тях можете да се движите сигурно през всички сезони без досадната смяна на гуми.