Колеги дойде време да пусна и една тема за кола която направих за колега от Форума (да се похваля : първата кола направена за колега от форума). Както се вижда от името на темата, базата е 124-ка купе, с двигател м104 3000 кубика. Като цяло целта на проекта е да да се извадят едни добри коне/НМ от мотора, без да има излишно изхвърляне и т.н. Тоест да се достигне оптималното What u give to What u get ratio. Доколкото знам за проекта целта е колата да има външен вид на 124-ка e60 AMG Hummer, тоест нещо такова:
z85041091177722.jpg 244,78K 23 Брой сваляния
И разбира се кола с такава визия изисква и малко повече от обичайните 220 убити от механичния инжекцион коньовчета Тук се намесвам и аз, като държа да отбележа че съм изключително благодарен на колегата Росен т.к. той ми се довери изцяло за проекта с ИЗКЛЮЧИТЕЛНО малко разговори и най-вече виждания за разговори и опознаване на проекта ( и мен най-вече)!
И сега стига приказки, започвам с изработакта и по-скоро взетите решения и причината за взимането им Първоначално реших да махна главата на мотра, за да разбера като цяло с каква база си имаме работа. За мой огромен интерес когато отворих капака на клапаните видях мотор който изглежда по-добре от на нов автомобил в гаранция :
11741121_10200675421005096_3903760533357695529_o.jpg 157,34K 19 Брой сваляния
Всичко беше супер и съответно продължих с махане на главата... и какво да види човек ... нещата под нея бяха още по-добре! :
11741121_10200675421045097_6859461576509367789_o.jpg 112,46K 17 Брой сваляния
Както се вижда хонинга на мотора е ВИДИМО ДОВОЛЕН, ръба както се бъзикахме из сервиза е равен на 0, единствено имаше малко нагар по буталата, странно приличаше на такъв който се създава когато гарнитурата е пробита и е капало вода върху буталото, или пък колата е карана дълго време със зле настроена газова уредба ... уви нито едно от двете неща не бяха на лице и работата продължи. Свалих картера на колата и проверих плъзгащите лагери на автомобила, нещата бяха ОК, и взех решението да НЕ вадя мотора от колата и да му правя цялостна ревизия т.к. имах един на пръв поглед чудесен екземпляр за работа (това се оказа и грешката ми в последствие, но затова ще говоря едни 50-тина реда по-надоло в поста ми ).
И така започнаха няколко дни на прекарани в умуване и прасмятане кое точно как и защо така да се прави. Естествено за не се уливаме подходих с метода разреждане на мотора до степен на сгъстяване около 8.5-9:1. Направих го с по-дебела гарнитура която по поръчка беше направена от човек правил много гарнитури за такива проекти. В последствие това нещо ме подхлъзна 2 пъти за месец, и подхлъзна не само мен а и добър мои приятел и колега който прави и той подобен проект. Затова се зарекох повече да не правя така и да действам по стария метод с двете заводски гарнитури и изработка на метална подлжока между тях. Материала за подложката е неръждавейка като дебелианта и се подбира спрямо исканата степен на сгъстяване. Като цяло е трудно да се пресметне защото е доста оскъдна информацията относно дебелината на вече компресирана стокова гарнитура, но с дебелина 0.9мм на гарнитурата от неръждавейка достигнахме около 8.6-8.8:1 степен на сгъстяване.
След затварянето на галвата дойде ред на любимата ми част, в която бях решил да вложа част от себе си така да се каже (колектора). Тръбите за него бяха 42х2.2, фланците от 10мм. ламарина, като целият колектор съм изработил от неръждаема стомана, изцяло заварен с TYG машина (тая с Аргона на която си подаваш телата с ръката отделно от ркохватката). Като за нито едно прихващане и мерене колектора не е бил докосван с телоподаващото. Всички материали за него са от жаркоустойчива неръждаема стомана която е с около 1200 градуса температура на топене (значително повече от на нормалната). Колектора изработих доколкото можах по книгите, разбира се неможах да нагодя изцяло както искам дължината на ръновете, но поне това направих по-добре от прословутия Турбобандит с чиито колектор сравняваха моя Ето и малко снимки как започнаха нещата (на едната снимка се вижда как турбото за колата гледа зорко изработката на колектора) :
11882901_10200747864976150_4363319983983023272_o.jpg 164,63K 17 Брой сваляния 11886183_10200747864936149_8372868022652069912_o.jpg 166,74K 16 Брой сваляния
Разбира а се първото беше да намеря положението на турбото и да прихвана фланеца му за фланците на главата. Това което искам да отбележа на всеки който започне да прави колектори е да си направи подобие на глава за което да стегне фланците за главата. Колекторите измятат жестоко при заваряване и повярвайте ми научих по трудния начин че е добре да се прави подобие на глава (нищо че излиза скъпичко и отнема доста време за изработка). След около седмица работа нещата заприличаха на това :
11930898_10200752731937821_8039408931502596541_o.jpg 160,61K 15 Брой сваляния
А след около още 1-2 нещата вече добиха почти окончателен вид :
12194923_10200925441295447_552080059228001634_o.jpg 142,95K 15 Брой сваляния 12185561_10200925441375449_2847470892104914309_o.jpg 132,45K 13 Брой сваляния 12194597_10200925440895437_1236337904200463625_o.jpg 134,47K 13 Брой сваляния 887519_10200925441775459_4148132754844009051_o.jpg 109,33K 11 Брой сваляния 11890615_10200767357543452_4044643471775074688_o.jpg 134,17K 14 Брой сваляния
Като цяло бях доста доволен от това което сътворих, реално това ми е най-добрия колектор правен досга, колкото и храна да изядох от хора които са заварявали два винкела един за друг, се радвам че колектора ми беше удобрен и от някои от пъти по-вещите лица в тунинга от мен (макар и с малко забележки все пак доста положително удобрен ). Ръновете на 5-ти и 6-ти цилиндър се получиха малко по-дълги от желаното, но исках да ги оставя доста поприбрани за да може да направя спокойно downpipe-a, както и да скрия wastegate-a под началото на downpipe-a. А ето и няколко снимки вече на самия колектор хванат за колата, и турбото хванато за него: искам да подчертая колко много място съм си оставил за downpipe-a, и като цяло работата по изработката му ми беше много удобна и лесна:
11888093_10200773430815280_75499377482892221_n.jpg 136,82K 17 Брой сваляния 11899910_10200773430455271_8381185054594991310_n.jpg 90,54K 18 Брой сваляния
Както се вижда капака на клапаните боядисах със същия цвят като на моя осмак (това е релефна боя за дограма). Естествено за да изглеждат нещата в добър вид неможеше да не забия бубините от Ауди в червен цвят (междодругото много хора не ги харесват... като аз това немога да го разбера защото все пак това са бубини използвани от Ауди за модела RS8... ).
Следващото нещо което също ще обясня по-подробно е изработката на гредата и монтажа на интеркулера зад нея: като цяло това е също едно от нещата в които вложих доста време, т.к. досега при каквото и да е преправяне на греди небеше фикс идея запазването на климатика. Разбира се за да монтирам интеркулер с адекватни размери трябваше да изрежа старата греда и да направя нова по-тънка зад която да дложа кулера, разбира се той не трябваше дас е допира до бронята, а в същото време да не се допира и до радиатора на климатика. Т.к. климатика на колата оставаше, е малко трудно и прекарването на турбопътя от страната на шофьора защото една от сферите за фреона пречи да се прекара там откъдето е лесно. Все пак в няколко изречения изработката е следната: Изрязване на всичко намиращо се между роговете на колата, изработка на нова греда (при мен това стана от 3 парчета шина 50х4мм). Преправяне на опорите на радиатора и климатика, т.к. дори и с изработката на нова тънка греда те трябваше да влязат с около 3см навътре в долната част (това не е нужно при използване на чочоне броня, тук обаче позлваме АМГ броян която е доста по-прибрана навътре). Накрая кулера не беше с размери които ми харесват, но се събра достатъчно голям за да го преглътна. Ето и снимка на кулера във финалния му вариант :
12187964_10200925440455426_5071366807373527124_o.jpg 141,53K 17 Брой сваляния 12034364_10200925440495427_6715895892219334597_o.jpg 154,25K 14 Брой сваляния
Докато правех колата мина и един друг резачков проект за това-онова :
12091417_10200880712017243_6295872850598071201_o.jpg 146,03K 15 Брой сваляния
За щастие беше във варианта си с лек НАДУВ както му казваме и съответно не е проблем да бъде упляскан от нашия Мерцедес (поне в права линия говоря де )
И дотук с офтопика. Останалите части за проекта бяха главно китайчета реплики на големите марки ... но е нормално т.к. мога да дам пример за оригиналните части за тея проекти: един читав wastegate, blow-off и турбо за такъв проект на хубави и оригинални марки са около 4000лв.... а ние купуваме аналози на същите за цена до 1000лв.... Няма да изборявам кое на какво е реплика, ще кажа само че гейт-а е 50мм-ов, блоъ оф клапана е 35мм-ов. Важно нещо за кеото се сещам е да отбележа че механичният инжекцион е премахнат, като съм монтирал къстъм рейка, която се продава на метър и съответно на нея се дупчат отвори за каквото си искате (тоест унивесална горивна рейка), нея боядисах в цвета на клапана и монтирах можеби най-най оригналната част в проекта : а това именно са инжектори на марката Nismo, които втора ръка стъпаха на около 600лв. Но да кажа това, с турбото са можеби най-важните части за дълготрайната и изправна работа на един двигател (абе те всички са от значение ама инжекторите са едно от най-важните неща )
Друго интересно нещо което направихме по колата е детаил на таблото в който вградихме 3-те уреда за следене работата на мотора (буустметър, широколентова ламбда сонда и уред за температурата на маслото). На този детаил не качвам снимки във завършен вариант т.к. съм ги затрил, но като цяло това са няколко в процеса на изработка от които ще добиете добра представа как седи това нещо. Целта всъщност беше да седи като продължение на таблото, като трябваше да следва максимално контурите на заводската козирка и да седи като нейно продължение :
12184258_10200925442175469_1203992454161971425_o.jpg 105,55K 17 Брой сваляния 12194830_10200925442095467_2885035669082502325_o.jpg 86,18K 14 Брой сваляния
Това е идея която може да не се хареса на много от хората, доста казаха че това не отива на вида и визията на една 124-ка, но за повечето както и собственика беше важно че няма да се бият много с интериора и че ще са на място което няма да отвлича много погледа на водача от пътя ... а в края накраищата тези уреди са за гледане, и хвърлянето на някои поглед върху тях може да спаси мотор от чупене
Генерацията на мотора е направена изцяло от тръби на 76мм, като по пътя и има два проходни резонатора и едно крайно гърне което е за супра, звука не е много силен за такава кола но е достатъчно силен че да ти се прииска да хвърлиш в някое дере колата ако искаш да караш спокойно до морето (ако искаш обаче да караш неспокойно смятам че по-добра генерация за нядъхване няма ). Незнам споменах ли но мотора се управлява с мегаскуирт (компютър който много зяпачи смятат за боклик, но много монтажници и мапери знаят че не отстъпва по нищо на една пъти по-скъпа електроника, като единствено монтажа му е малко по-капризен, а самото неспазване на основи електротехнически правила при самия му монтаж може да доведе до трошене на всяка движима част по едно ДВГ). Съединителя беше сменен с керамичен, израотен тук в България.
И разбира се накрая и резултата от вложеното време и пари:
12139929_10200911738912896_2619308945544918381_o.jpg 79,36K 16 Брой сваляния
Както виждаме резултата е 365 коня и 535 нютона на главините (говорим за малко над 400 коня и почти 600 нютона от самия мотор). Сега преди да започна разсъжденията трябва да кажа че сетъпа овърбууства с около 0.25 бара между 3800-4800 оборота. Като налягането на което караме е 0.85 а самия пик-стига почти до 1.15 за миг. Попринцип овърбууста в рамките на 2 десети е нормален за сетъп без соленоид за регулиране на налягането, като аз реших да не слагаме такъв защото показателите на автомобила бяха съвсем в норми... а и монтажа на такова устройство щяха да доведат до два варианта: или да караме колата на 0.8 в целия диапазон на работа, или на 1.2 и нагоре в целия диапазон на работа. Сега на мен цифрите в пик-а много ми хаерсаха и неисках да ги махам, но и 1.2 бар-а в целия диапазон на работа ми се сториха доста като за начало, и взех решението да оставя нещата така, а в момента в който на клиента започне да не му стига и всичко е ок с мотора, да монтираме такава система и да го вдигнем до 1.3-1.4 за целия диапазон на работа (турбото не ни позволява повече). Сега по графиката и резултатите : колата достига пълно налягане при 3800 оборота, а самия спул започва доста по-рано (на около 2700). Това което мога да отбележа е че въпреки заводския ограничител на 7000 оборота, виждаме ясно че с тази глава/дросел/всмукателен колектор няма смисъл да превключваме след 6700 ако целта ни е максимално ускорение (като даже това е overkill). Все пак резултатите за мен са повече от задоволяващи (да не кажа перфектни), като цяло всичко което съм сложил и направил по мотора и колата е предвидено при желание и малка инвестиция да се надуе с още около 0.3-0.4 бар-а, но засга смятам колата да остане така... нека видим как ще се държи във времето. BTW графиката изглежда толкова стръмно заради мащабирането, ако някой хване да наложи снимките една до друга и да ги посравни с на осмака ми ще види че нещата не са толкова стръмни
Това с диното беше преди около 2 седмици, като през това време използвах колата за малки преходчета из града т.к. исках да съм сигурен че предавам здрава и издържлива кола на клиента (най-малкото сме в двата края на България и всеки проблем би бил много труден за отстраняване от разстояние). И докато карах се натъкнах на един доста голям проблем който обаче хванахме навреме. Странно защо и не помня от кога точно но колата държеше ниско налягане за маслото от момента в който я сглобих и запалих (непомня за момента в който дойде в сервиза при мен) . Като казвам ниско имам в предвид под 1 бар на празен ход, и достигане на 3 бар-а чак при минаване на 2500 оборота на мотора (това и в двата случая е 2 пъти по-малко от предписаното за тези обороти). Обадих се на Росен и му казах че трябва да търся проблема и че колата не е готова за предаване с такъв проблем. Естествено първо се насочих към маслената помпа и лагерите на колата (в лагерите бях сигурен но както и да е). Свалих ги и както си знаех от началото лагерите бяха пефектни, помпата обаче беше в такова положение:
M104oilpumpimpellors-1.jpg 36,55K 14 Брой сваляния
Естествено преди да отворя мотора отдоло, пробвах първо с друго табло, после с друг датчик, като накаря замерих налягането на мотора с манометър за да се уверя че проблема наистина е в механиката. Както се вижда от снимката помпата е за кофата (това не е реалната снимка, но нашата помпа изглежда по абсолютно същия начин ... просто снимките не са при мен в момента). Смених я заедно с биелните лагери на колата т.к. беще грехота при повторно сваляне да не се сменят с нови (макар и неналожително). Ето тук идва и момента в който 50 реда по-нагоре написах че ще съжаля че не съм направил пълна ревизия на мотора.... колата след смяната на помпата започна да държи с 0.4 бар-а по високо налягане във всички режими на работа спрямо преди, но пак значително по-ниско спрямо предписаното от завода! Следващото нещо към което се насочих е да сваля филтърната кутия т.к. в нея има два клапана които могат да бъдат потенциален проблем за налягането на маслото, както и две тапи за маслените магистрали които са зад ангренажната верига.
Като смяната на помпата протече днес, а незадоволителния резултат късно тази вечер.
С това смятам да приключа първия си пост на темата, като допълнения по темата ще добавя в момента в който има такива. На колата допълнително ще монтирам ASD система която да се активира с бутон с цел блокиране на диф-а на 100%. Скоро ще кача повече снимки и клипче снимано отвътре с ускорението на колата, само да оправим тая шмекерия с маслото!
Този пост е редактиран от siriospepi: 03 ноември 2015 - 01:47