Към съдържанието

  •  

Снимка
* * * * * 3 гласа

Как работят IR (инфра червените) ключове на Mercedes


  • Please log in to reply
34 мнения по тази тема

#1 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7499 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 септември 2009 - 12:37

Как работят електронните ключове на Mercedes-Benz

Mercedes-Benz се оборудва с три вида електронни ключове:
DAS1 - електронни ключове с фиксиран код и метален ключ за стартера
DAS2 - електронен ключ с променливи кодове и метален ключ за стартера
DAS3 - електронен ключ с променливи кодове и инфра червен ключ за стартера

В тази тема ще обърнем основно внимание на това как работят DAS3 ключовете, с каквито са оборудвани автомобилите проимвеждани между 1997 г. и 2005 г.
Преди 1997 г. се използват старите електронни ключове DAS1 и DAS2, както и неелектронни ключове. След 2005 г. автомобилите на Mercedes-Benz започват да се оборудват с нов модел ключове keyless-ignition, който не изискват ключът да се постави в ключалката. Паленето се осъществява с бутон, а ключът може да се намира в джоба на шофьора и сигналът се предава от разстояние. Въпреки това, трябва да се има предвид, че новите ключове не са въведени като стандартно оборудване, както DAS3 от 1997 г, така и keyless-ignition от 2005 г. Затова е възможно да имате автомобил произведен след посочените дати, който въпреки това е оборудван с по-стар модел ключ. За допълнителна информация вижте втората част от тази тема, където се разглежда това как функционира DAS системата на Mercedes-Benz, както и вижте снимките на различните DAS ключове, за да се ориентирате какъв тип е вашият ключ.

DAS2 ключ:
Прикачен файл  DAS2_MB_key.jpg   57,51K   507 Брой сваляния
Сгъваем ключ с правоъгълно дистанционно.

DAS3 ключове:
Прикачен файл  DAS3_MB_key.jpg   37,13K   653 Брой сваляния
Различни модели на инфра червени ключове на Mercedes-Benz.
По часовниковата стрелка от горе-ляво:
1. Най-старият модел, поставян е на C и E класа и ня други модели. Механичният ключ като се извади от инфра червения може да се нахлузи наобратно, като по този начин пластмасовата част на дистанционното става дръжка за металния ключ.
2. Вторият модел инфрачервен ключ. Миханичният ключ има извивка, която служи за дръжчица. Паник бутона се монтира предимно на моделите за САЩ и по-рядко на моделите за Европа.
3. Най-новият модел инфра червен ключ. Страничната част на корпуса е от стомана и е хромирана. Останалото е като при втория модел.
4. Сервизен ключ, ако сте купили колата нова трябва задължително да са ви дали такъв. Ако колата е купена на старо - може и да не са ви го дали. Този ключ няма дистанционно и има само инфрачервен модул за палене и механичен ключ.
  • 2

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#2 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7499 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 септември 2009 - 13:21

Вътре, в инфра червения ключ, има две баретии. Тези батерии се използват за предавателя на дистанционното, който има два режима. В единия режим изпраща радио вълни (RF - Radio Frequency), които се използват за отключване и заключване, както и за отваряне на багажника, когато тази екстра е налична. Комби моделите няма отваряне на багажника от дистанционното, тази функция е налична при седан и купе версиите. Тъй като радио вълните имат относително голям обхват, тези функции на дистанционното могат да се ползват от големи разстояния. Примерно от 10ти етаж на жилищна сграда, което е около 30 метра.

Освен радио вълните ключът има и инфра червен диод на връхчето си. Инфрачервени приемници има на дръжките на вратите - едни черни прозорчета в района на ключалката (за справка виж снимките по-долу). За разлика от радио вълните, инфрачервеният сигнал има доста по-малък обхват. Освен това инфрачервеният сигнал изисква да имате и пряка видимост между връхчето на дистанционното и някоя от бравите на вратите. Затова също е необходимо чисто физически дистанционното да се насочи към вратата, когато се отварят прозорците.

Освен инфрачервен ключ, всички Мерцедеси с такъв имат и метален (механичен) ключ. Този ключ може да се използва в аварийни ситуации за отключване на вратите или багажника (където има механични брави). Както и за независимо заключване на багажника и жабката. Това е резервен вариант, ако са ви изтощени батериите на дистанционното на инфрачервения ключ или ако например няма налягане за отключване на вратите, когато централното заключване използва вакуум помпата.

Дистанционното на инфра червения ключ управлява и фабричната алармена система на автомобила. Ако отключите вратата с механичен ключ, алармата не е дезактивирана. След като отворите врата, която е била отключена с механичен ключ, алармата ще се задейства, като през първите 30 секунди ще мигат само фаровете, а чак след това ще се задейства и звуковата сигнализаиця. В рамките на тези 30 секунди трябва да поставите инфрачервения ключ в ключалката за палене на двигателя. Ако ключът бъде разпознат от DAS системата, алармата автоматично се дезактивира.

Третата функция на инфрачервения ключ е разбира се да палиш колата с него. За тази функция не е необходимо електричество. Това гарантира, че дори и без батерии ключът ви ще продължава да изпълнява основната си функция. За целта, на върха на инфрачервения ключ има малка бобина. В ключалката на стартера също има малка бобина. При поставянето на ключа в ключалката се притискат два палеца вътре в нея, които подават захранване на бобината в ключалката. Чрез индукция се прехвърля електричество от ключалката към ключа, което се използва за работата на електрониката в ключа. Това електричество не зарежда батериите на дистанционното и те не са акумулаторни. Би трябвало ако си намокрите ключа (например скочите с него в басейна или го изперете в някой джоб на панталон) да не можете да си отключите колата от дистанционното, но ако отключите с механичния ключ, да можете да запалите колата. Така е, защото блокът за тази функция е капсулован в ключа, няма контактни повърхности и няма как да попадне вода в него. За съжаление, ще трябва да си купите нов ключ, тъй като ще останете без дистанционно.

Снимка на инфра червения порт на вратите:
Прикачен файл  MB_IR_door_handle.jpg   79,98K   317 Брой сваляния

Схема на инфрачервения порт на вратите:
Прикачен файл  MB_IR_door_handle_2.jpg   35,91K   321 Брой сваляния
  • 1

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#3 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7499 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 септември 2009 - 15:07

МАТАЛЕН (МЕХАНИЧЕН) КЛЮЧ

В дистанционното на инфра червения ключ има поставен малък метален (механичен) ключ. Крайчето на металния ключ се подава в ъгъла на дистанционното и има дупка за нахлузване на халката на ключодържател. За да го извадите, трябва да дръпнете един оребрен щифт на долния край на дистанционното в посока от металния ключ и да го изтеглите навън (надолу).

Прикачен файл  MB_smart_key.jpg   25,48K   244 Брой сваляния

С металния ключ можете да отключвате и заключвате шофьорската врата и багажника. Не можете да отключите или заключите резервоара или другите врати. Също така с този ключ можете да отключите или заключите жабката в купето и багажника. Когато багажникът е заключен с механичния ключ, той не може да бъде отворен от дистанционното или от бутона до скоростния лост, нито да бъде отключен от дистанционното или бутона за централното заключване на конзолата в автомобила. Това е полезно, когато оставяте автомобила на паркинг с пиколо - можете да извадите металния ключ и да дадете само дистанционното. По този начин сте сигурни, че пиколото няма да има достъп до жабката и багажника на колата.

ОТКЛЮЧВАНЕ И ЗАКЛЮЧВАНЕ

За да отключите, натиснете бутона с изобразен отключен катинар (долу ляво) върху дистанционното.
За да заключите, натиснете бутона с изобразен заключен катинар (горе) върху дистанционното.
Когато инфра червеният ключ е поставен в ключалката на стартера, колата не може да бъде отключена или заключена с дистанционно.
Също така, върху дистанционното има малък червен свето диод (разположен на различни места в зависимост от модела на ключа).
Този диод трябва да премигне еднократно при натискането на който и да е от бутоните.
Ако диодът не премигва, това означава, че батериите на дистанционното са изтощени и е добре да ги подмените преди дистанционното да престане да работи.

Дистанционното има два режима на работа - селективен и глобален.

Когато е настроен селективен режим на отключване, при първото натискане на бутона за отключване се отключват шофьорската врата и резервоарът. При повторното натискане на бутона за отключване се отключват и другите врати и багажника.

Когато е настроен глобален режим на отключване, при натискане на бутона за отключване се отключват всички врати, резервоарът и багажникът едновременно.

За да промените режима на отключване натиснете двата бутона - за отключване и заключване едновременно и ги задръжте натиснати за 6 секунди. Диодът на дистанционното ще мигне два пъти, това е индикация, че режимът на отключване е променен.

При заключването има само един режим и се заключва всичко.
Когато заключвате автомобила от дистанционното мигачите примигват 3 пъти, това означава, че колата е заключена успешно.
Ако не примигнат 3 пъти, това означава, че някоя от вратите или багажникът не са затворени добре.

След като отключите автомобила, ако нито една врата или багажникът не бъдат отворени, ако ключът не бъде поставен в ключалката на стартера или ако двигателят не бъде запален, след 40 секунди автомобилът сам отново се заключва.

ОТВАРЯНЕ НА БАГАЖНИКА

Третият бутон на дистанционното (долу дясно) служи за отваряне на багажника. Този бутон не е наличен при всички автомобили.
За отваряне на багажника се натиска бутона и се задържа, докато се отвори вратата на багажника.
Преди да отворите багажника се уверете, че на мястото където е паркиран автомобилът има достатъчно пространство за отваряне на вратата му.

Багажникът може да бъде отворен, независимо дали е отключен от дистанционното или не.
Ако желаете, можете да заключите багажника с металния (механичния) ключ. При това положение багажникът няма да може да бъде отворен нито от дистанционното нито от бутона за отваряне на багажника до скоростния лост, нито ще може да бъде отключен от дистанционното нито от бутона за централното заключване на конзолата. За да заключите по такъв начин багажника, поставете металния ключ в ключалката отвън и завъртете на 90 градуса по часовниковата стрелка (позиция 3 часа). За да отключите, поставете ключа и завъртете в обратна посока на 135 градуса (позиция 11 часа). Когато ключалката е вертикално на позиция 12 часа е в неутрално положение и отключването и заключването се управляват от централното заключване на автомобила.

Прикачен файл  MB_unlock_trunk.jpg   29,63K   203 Брой сваляния

Ако отворите багажника от дистанционното, фабричната аларма се дезактивира само за багажника и се активира отново при затварянето му.
Ако отворите багажника от дистанционното и той е бил заключен преди това, ще остане заключен след като го затворите.
Ако отворите багажника от дистанционното и той е бил отключен преди това, ще остане отключен след като го затворите.
Никога не оставяйте дистанционното в багажника. Ако забравите дистанционното вътре и затворите вратата набагажника, а той е бил заключен преди това, ще се заключи автоматично и няма да можете да извадите дистанционното. Добър съвет за избягване на такава ситуация е да си направите копие на металния (механичния) ключ, което да държите на отделна връзка с ключове в джоба си. Ако си заключите дистанционното в багажника ще можете да го отключите с механичния ключ и да го отворите от бутона на самия капак.

Багажникът може да бъде отговер и от бутона на конзолата до скоростния лост. За да отворите багажника, дръпнете този бутон нагоре и го задръжте така, докато багажникът се отвори. От съображения за сигурност бутонът е направен да се дърпа, а не да се натиска, за да не можете да го натиснете случайно. Върху бутона има червен свето диод, който свети в червено, когато багажникът е отворен. Този бутон няма да работи, ако багажникът е бил заключен с металния (механичния) ключ. Такъв бутон няма на моделите комби или бутонът само отключва багажника, без да отваря вратата му.

Прикачен файл  MB_open_trunk.jpg   20,21K   167 Брой сваляния

ОТВАРЯНЕ И ЗАТВАРЯНЕ НА ПРОЗОРЦИТЕ ОТ ДИСТАНЦИОННОТО

Можете да контролирате прозорците от дистанционното на вашия инфра червен ключ.

За да отворите прозорците, докато автомобилът е отключен, натиснете и задръжте натиснат бутона за отключване. Прозорците ще започнат да се отварят. Пуснете бутона за отключване, когато прозорците достигнат до желаната позиция или го задръжте, докато слязат додолу. Ако повторите операцията може да продължите отварянето. При отваляне на прозорците ще се отварят всички прозорци в автомобила, които имат електрическо задвижване, включително и люка на покрива, ако има такъв.

За затваряне на прозорците, докато автомобилът е заключен, натиснете и задръжте натиснат бутона за заключване. Прозорците ще започнат да се затварят. Пуснете бутона за заключване, когато прозорците достигнат до желаната позиция или го задръжте, докато се затворят напълно. Ако повторите операцията можете да продължите затварянето. При затваряне на прозорците ще се затварят всички отворени прозорци в автомобила, които имат електрическо задвижване, включително и люкът на покрива, ако има такъв. Прозорците няма да се затворят автоматично ако само заключите автомобила.

ПАНИК БУТОН

Паник бутон имат дистанционните на автомобилите произведени за САЩ и по-рядко на автомобилите за Европа.
Пъник бутонът е малък, кръгъл, червен бутон разположен на върха на инфра червения ключ.
Натиснете и задръжте напик бутона за 1 секунда и ще се включат взуковата сигнализация на фабричната аларма на автомобила и мигащи светлини отвън и отвътре за 3 минути. За да изключите алармата, натиснете отново паник бутона или поставете инфра червения ключ в ключалката на стартера.

СМЯНА НА БАТЕРИЯТА НА ДИСТАНЦИОННОТО

Батерията на електронния ключ се използва единствено за сигнала на дистанционното. Батерията не е необходима за да може ключът да се използва в инфра червената ключалка на стартера и ключът трябва да може да запали двигателя независимо дали има батерии или не. Батериите са две плоски и не са акумулаторни, не се зареждат, докато ключът е в ключалката на стартера.

Когато натиснете който и да е от бутоните на дистанционното, червеният свето диод върху него ще мигне еднократно. Това означава, че батериите на дистанционното са наред. Ако диодът не мига най-добре сменете батериите.

За да смените батериите на дистанционното, извадете металния (механичния) ключ от дистанционното.
С върха на ключа натиснете сивото зъбче, което се намира под оребрения щифт за освобождаване на металния ключ.
Издърпайте цялата конструкция на ключа от долния край. Ще видите две кръгли батерии.
Сменете ги с нови и върнете обратно капачето заедно с батериите. Поставете металния ключ.

Прикачен файл  MB_smartkey_battery_1.jpg   25,87K   185 Брой сваляния Прикачен файл  MB_smartkey_battery_2.jpg   26,46K   203 Брой сваляния Прикачен файл  MB_smartkey_battery_3.jpg   25,03K   209 Брой сваляния

И едно примерно видео за смяната на батериите:

Желателно е, когато сменяте батериите да оставите автомобила отключен, тъй като след смяната на батериите може да бъде необходимо синхронизиране. За да синхронизирате ключа с автомобила, необходимо е да го поставите еднократно в ключалката на стартера. За да не отключвате вратите с металния ключ и да изпитвате неудобството от задействането на фабричната аларма, сменете батериите докато автомобилът е отключен. Въпреки това, може да заключите, ако процедурата се извършва на голямо разстояние и не можете да наблюдавате автомобила.

ОТВЪН

За да отключите вратата с металния ключ, поставете го в ключалката и завъртете против часовниковата стрелка (наляво).
За да заключите вратата с металния ключ, поставете го в ключалката и завъртете по часовниковата стрелка (надясно).
За да отворите вратата дръпнете дръжката след като вратата е отключена.

Прикачен файл  MB_doors_outside.jpg   50,2K   185 Брой сваляния

Металният ключ не изключва фабричната алармена система на автомобила, а само отключва вратата.
За да изключите алармата поставете инфра червения ключ в ключалката на стартера, след като отворите вратата.
Металният ключ не управлява централното заключване на автомобила. Ако отключвате някоя врата с него, ще се отключи само тази врата.

ОТВЪТРЕ

За за заключите вратата, натиснете бутончето отгоре (виж горната схема за отвън).
За да отключите вратата, дръпнете дръжката за отваярне докато бутончето за заключване се надигне.
Когато отключвате отвътре, ще се отключи не само съответната врата, но и всички други врати, които са били отключени към момента на заключване от централната система за заключване преди това.

Прикачен файл  MB_doors_inside.jpg   48,13K   141 Брой сваляния

Ако вратите са били заключени отвън (с дистанционно или метален ключ) и бъдат отключени отвътре (с бутон или от дръжката на вратата) ще се задейства фабричната аларма.

ЦЕНТРАЛНА СИСТЕМА ЗА ЗАКЛЮЧВАНЕ

Автомобилите с инфра червен ключ са оборудвани с фабрична алармена система и централно заключване. Можете да управлявате централното заключване от бутон на централната конзола на автомобила (около контрола на климатика). За да отключите - натиснете бутона надолу. За да заключите - натиснете бутона нагоре.

Прикачен файл  MB_central_locking.jpg   21,53K   197 Брой сваляния

Системата за централно заключване може да заключва автомобила автоматично, след като скоростта му достигне 15 км/ч или 9 мили/ч. Скоростта се измерва от предното ляво и задното дясно колело едновременно. Затова, ако теглите автомобила с поставен ключ в ключалката на стартера има опасност автомобилът сам да се заключи!

Тази функция може да бъде изключена, като поставите инфра червения ключ в ключалката на стартера, натиснете бутона на конзолата в позиция отключване и го задържите натиснат за 5 секунди. Проверете дали функцията е изключена, като потеглите и проверите, дали вратите се заключват сами или не. За да активирате функцията отново, повторете процедурата за изключване, като натиснете бутова в позицията за заключване и го задържите натиснат за 5 секунди.

Ако автоматичното заключване е активирано, вратите ще се отключат сами, в момента в който поставите ключа на нулева позиция в ключалката на стартера (изключите двигателя на автомобила). Ако имате активирано селективно отключване и при потеглянето се е заключила само шофьорската врата, при изключването на двигателя ще се отключи отново само шофьорската врата. За да отключите останалите врати използвайте бутона за централно заключване от конзолата.

Независимо как сте отключили вратите, те ще се заключат автоматично, след като отново скоростта на движение достигне 15 км/ч.
Ако отключите врата в движение, тя ще остане отключена, докато скоростта не падне под 15 км/ч и не я превиши отново.

От съображения за сигурност, резервоярът не се заключва от системата в движение.
Т.е. резервоарът се заключва само от бутона за заключване от дистанционното.
При авария, ако не може да бъде отключена капачката на резервоара, отворете багажника и намерете щифта на пакачката.
Издърпайте го с ръка, като в същото време отваряте капачката. Бутонът е с пружина и автоматично се връща в заключено положение.

Прикачен файл  MB_manual_unlock_fuel_cap.jpg   49,72K   280 Брой сваляния

Системата за централно заключване отключва всички врати в случай на катастрофа. При движение по черен път е възможно друсането да предизвика отключване на вратите. Също така, рязкото спиране на автомобила, също може да предизвика отключване на вратите.

ЕЛЕКТРОННА КЛЮЧАЛКА НА СТАРТЕРА

Когато поставите инфра червения ключ в ключалката на стартера се извършва процедура по разпознаване (виж по-надолу).
Ако ключът е разпознат коректно се изпракща електронен сигнал за разрешаване на запалването и за отключване на волана.
Може да е неодбохидо леко да задъртите волна, за да се задейства електронното му отключване.

Когато извадите инфра червения ключ от ключалката на стартера се блокира запалването на двигателя и се задейства електронното заключване на волана. Може да е необходимо леко да завъртите волана за да се заключи напълно.

Имайте предвид, че ако завъртите инфра червения ключ преди да чуете отключването на волана, това означава, че системата все още не го е разпознала. В такъв случай няма да можете да запалите двигателя. Необходимо е да върнете ключа на нулева позиция, да го извадите и да го поставите отново в ключалката на стартера. Изчакайте да чуете звука от отключването на волана - това означава, че ключът е разпознат. Сега вече можете да запалите.

Ако автомобилът има автоматична трансмисия, няма да можете да извадите ключа, преди да поставите скоростния лост в позиция P - паркинг.
Ако ключът не е разпознат от системата, независимо дали е завъртян или е в нулева позиция, няма да можете да изключите от P - паркинг.

Прикачен файл  MB_IR_steernig_lock.jpg   49,95K   216 Брой сваляния

Освен нулева позиция имате още:
1. Позиция отключен волан, повечето електрически агрегати в автомобила се задействат;
2. Работна позиция - двигателят работи;
3. Старт - на тази позиция само се пали двигателят, след което ключът се връща на позиция 2.

ФАБРИЧНА АЛАРМА

Автомолбилите Mercedes-Benz, които са оборудвани с инфра червени ключове имат и фабрична аларма. Алармата се задейства от отваряне на врати, багажника, от шокови датчици за удари или разбиване на прозорец, от прекъсване на захранването (сваляне на акумулатора), както и от обемни датчици в салона (при някои модели) и от датчик за наклона на автомобила.

Датчиците за наклон на автомобила и обемния датчик в салона могат да бъдат изключвани при необходимост.
На централната конзола трябва да имате такъв бутон:

Прикачен файл  MB_alarm_button.jpg   22,11K   203 Брой сваляния

Ако се натисне този бутон, се деазктивира датчикът за наклон на колата при следващото включване на фабричната аларма. Т.е. ако натиснете този бутон преди да слезете от колата (червеният диод на бутона мигва) когато заключите колата и се задейства фабричната аларма, тя няма да се активира от датчика за наклон на автомобила. Това е полезно, ако желаете да качите колата на репатрак и да я возите заключена, ако желаете да теглите колата с колесар или докато колата се транспортира с влак или ферибот, за да не се включва алармата от накланянето при клатенето на влака или ферибота.

Същия бутон на моделите с обемен датчик в салона има и още една функция - в долния край има друга картинка - автомобил с радио вълни вътре. Ако се натисне същия бутон надолу, при следващото активиране на алармата няма да се активират обемните датчици в салона на автомобила. Това е полезно, ако оставяте дете или животно (куче или др.) в колата. Тъй като фабричната аларма се активира при заключване от дистанционното, ако заключите колата и някой вътре шава алармата ще се активира.

И двете функции на този бутон работят при еднократно натискане на бутона само в рамките на следващото активиране на алармата. След като веднъж даден датчик е бил изключен функцията му се възстановява в момента в който отключите колата и отново я заключите. Така че няма шанс да ги забравите изключени. Ако сте натиснали бутона и въпреки това желаете тези датчици да функционират, заключете колата от дистанционното, отключете я и отново я заключете. Ако желаете да изключите и двата датчика, преди да излезете от автомобила натиснете бутона последователно и нагоре и надолу (редът няма значение).

Ако автомобилът ви е оборудват с фабрична аудио система от Mercedes-Benz, червеният свето диод на панела на радиото ще мига, когато алармата е включена. Включването, изключването или откачането на фабричната аудио система докато алармата е включена ще я задейства.
  • 2

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#4 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7499 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 септември 2009 - 15:41

КАК ФУНКЦИОНИРА DAS
(Drive Authorization System / Система за разпознаване в автомобила)

Използвани съкращения:

AAM (All-Activity Module / Модул за всички активности) електронен модул, който контролира всички функции в автомобила с изключение на двигателя и трансмисията.

ECM (Engine Control Module / Модул за контрол на двигателя) електронен модул, който контролира функциите на двигателя, включително запалването, работата на двигателя, преноса на горивото и качествата на горивната смес.

DAS (Drive Authorization System / Система за разпознаване в автомобила) системата използвана в автомобилите на Mercedes-Benz за разпознаване на ключа за запалване на двигателя. Съкращението се използва и за електронния модул, който върши тази работа и е част от AAM или е свързан с AAM.

EIS (Electronic Ignition Switch / Електронна ключалка на стартера) електронната ключалка на стартера при по-новите модели, които използват IR (инфра червен) ключ.

ESL (Electronic Steering Lock / Електронно заключване на волана) електронна система за заключване на волана, която се използва при по-новите модели, които използват IR (инфра червен) ключ.

RCL (Remote Control Locking / Дистанционно заключване) функция на електронния ключ, която му позволява дистанционно да отключва и заключва автомобила.

CAN (Controller Area Network / Мрежа от контролери) електронна шина за пренос на данни, която позволява отделните системи в автомобила да си комуникират. Например AAM и ECM си комуникират през CAN.

HHT (Hand Held Tester / Ръчен тестер) електронно устройство използвано от сервизните техници за програмиране на функции в автомобила. Свързва се към OBDII куплунга в колата и може да чете и изпраща съобщения по CAN шината.

FDOK е база данни на Mercedes-Benz, която съдържа информация за всеки автомобил произведен от фирмата, включително, при по-новите модели, информация за IR (инфра червените) ключове, които са програмирани да работят с всеки един автомобил.

PDC (Parts Distribution Center / Център за доставка на части) са центрове от където се доставят оригинални части за Mercedes-Benz. Някои PDC са одобрени и имат право да доставят и IR (инфра червени) ключове. В тези места трябва да имат необходимата апаратура, с която да програмират новите ключове с необходимата информация от FDOC, така че ключовете да се разпознават от автомобила.

КАК РАБОТИ ЦЯЛАТА СИСТЕМА

Всички Mercedes-Benz произведени след 1997 г. използват DAS за разпознаване на електронни ключове. IR (нифра червените) ключове се произвеждат до 2005 г. когато са заменени с безконтактни ключове. Всеки електронен ключ съдържа EEPROM чип, който съхранява фиксиран сериен номер и променящ се код. Всеки път, когато ключът се постави в ключалката на стартера, DAS проверява серийния номер и кода. Двете стойности се сравняват с познатите стойности, които се съхраняват в DAS. Ако има съвпадение, ECM ще позволи на двигателя на автомобила да запали и да работи, а DAS ще запише нов, генериран на случаен принцип, код в EEPROM-а на ключа. Ако няма съвпадение на серийния номер и кода, дори и ключът да може да завърти електронната ключалка, ECM няма да позволи на двигателя да запали.

ЗА всеки автомобил произведен от Mercedes-Benz има запис във FDOC базата данни. Когато се добавя нов запис за автомобил в тази база данни, се съхраняват набор от уникални серийни номера на ключове. Само определен служител в одобрените PDC има достъп до тази информация. Одобрените PDC имат право да доставят "празни" ключове и имат необходимото оборудване за да ги програмират с правилен сериен номер. Такова програмиране може да се направи както за ключовете за новия автомобил, така и за ключове за подмяна на стар автомобил. Празен ключ може да бъде поръчан само от завода или от оторизиран дилър на Mercedes-Benz. При поръчване на ключ за подмяна при стар автомобил, сервизният център на дилъра е задължен да изисква документи, които доказват, че лицето, което иска новия ключ е фактическият собственик на автомобила. Тези документи задължително включват докумен за самоличност със снимка, документ за регистрация на автомобила и документ за покупката на автомобила. В някои държави дилърите имат право да изискват и други документи в зависимост от местното законодателство.

При новите автомобили във фабриката има процедура по първоначално програмиране на DAS за да бъдат запаметени набор от серийни номера за ключове за автомобила. При това програмиране в паметта на DAS се записват всички серийни номера на ключове, които са дефинирани за съответния автомобил във FDOC. Дори и даден автомобил да не е оборудван с всички ключове, всички възможни серийни номера за този автомобил се записват в DAS още в завода. Това се прави по различен начин в зависимост от това коя версия на DAS се използва в съответния автомобил. След като веднъж е изпълнена тази процедура се изпълнява т.нар. "сдвояване" - процедура с еднопосочен криптографски метод при която данните се затварят в DAS и не могат да бъдат извадени от там или да бъдат променени. След като DAS бъде сдвоена с определен набор ключове, ще може да разпознава само ключове, които имат сериен номер от списъка записан в системата. Според официалната информация не съществува програмен метод чрез който да бъде променен набора от серийни номера за даден DAS след като напусне фабриката, както и няма начин серийните номера да бъдат извадени от DAS.

РАЗЛИЧНИ ВЕРСИИ НА DAS

Има две версии DAS - версия 2 и версия 3. Версия 2 използва правоъгълни дистанционни със сгъваем метален ключ за стартера. Този ключ се използва във всички модели W163 M-class и в някои други модели. Версия 3 се използва при почти всички електронни ключове, които имат заострена форма и инфра червен порт на върха. Тези ключове нямат метален ключ за палене на двигателя и използват само инфрачервения сигнал, но имат метален ключ, който е монтиран вътре в дистанционното и може да се издави за отключване на вратите при аварийни ситуации, както и може да бъде използван за багажника и жабката. Изключение правят клучовете за W163 произведени след май 2002 г. които изглеждат като версия 2, но фактически използват DAS версия 3.

Основната разлика между DAS2 и DAS3 е в начина на валидиране на ключа. При DAS2 ключът се валидира само от DAS/AAM модула. При завъртане на ключа се изпраща сигнал "OK to Start" към ECM модула през CAN шината. При DAS3 данните за ключа се предават през CAN шината до ECM и се валидират там. При W163 с DAS3, серийният номер на ключа се чете от DAS/AAM и се предава по CAN шината. При останалите модели с DAS3, които използват IR (инфра червен) ключ, серийният номер на ключа се чете от EIS и се предава през CAN шината. В тази коли няма DAS модул, въпреки това цялата система за разпознаване на ключа продължава да се нарича DAS. Също така съществува и DAS версия 1, която е използвана за кратко и при много малко от моделите. Тази версия не използва променлив код и е базирана на еднопосочна комуникация.

При всички версии на DAS не са необходими батерии за да работи електронният клуч. Батериите в електронните ключове се използват само за захранване на дистанционното. Захранването за DAS системата в ключа се осигурява от намотка в ключалката на стартера, която чрез индукция осигурява електричество за електрониката в ключа. При DAS2, включително и W163 с DAS3 тази намотка се използва и като антена на радио предавателя, който чете и изпраща информация към EEPROM-а в ключа. При DAS3, с изключение на W63, преносът на данни между EIS и EEPROM-а в ключа се осъществява от инфра червен порт. Тъй като при DAS3 няма механичен ключ, а инфрачервеният ключ се върти свободно в клучалката на стартера, запалването и отключването на волана се осъществяват електронно. След като DAS провери валидността на клуча на база данните прочетени от инфра червения порт на EIS, се подават електронни сигнали за старт на двигателия и за отключване на волана.

НАСТРОЙВАНЕ НА КЛЮЧОВЕ ЗА DAS2

При DAS2 има ограничение за максимум 8 серийни номера на ключ за всеки автомобил. Тези 8 номера се програмират в DAS/AAM модула на автомобила още във фабриката, като се използва специален ключ наречен "One-Way-Master". Този специален ключ се програмира с всичките 8 серийни номера при PDC, така както са записани във FDOC. Във фабриката специалният ключ се поставя в HHT за да се запишат серийните номера в паметта на автомобила. След тази операция може да се извърши "сдвояване" чрез функция на HHT или това се случва автоматично след 50 последователни стартирания с ключ, който има номер от записания набор. След сдвояването специалният ключ става един от валидните 8 ключа за този автомобил и се предоставя на купувача. Този ключ е по-малък и плосък, на него няма дистанционно и се нарича още сервизен ключ. В него има същия EEPROM, какъвто има и в другите ключове, но няма дистанционно.

Когато се поръчва нов ключ, независимо дали старият е изгубен или собственикът на автомобила иска допълнителен, той се доставя от одобрен PDC. Този ключ се програмира със следващия свободен сериен номер от FDOC за съответния автомобил. Ако старият ключ е бил изгубен, неговият номер може да бъде блокиран в DAS системата на автомобила, като процесът може да бъде многократен или невъзстановим. Това се извършва по желание на собственика на автомобила в сервизния център на дилъра. Това блокиране не се отразява на дистанционните функции на ключа, които се управляват отделно от AAM. Това означава, че може да имате ключ, който има работещо дистанционно, но не може да запали двигателя на автомобила. След като бъдат издадени общо 8 ключа за даден автомобил, ако собственикът поиска нов ключ, ще бъде необходимо да закупи нов DAS модул от дилъра, като новият DAS модул ще пристигне с нов програмиран набор от 8 серийни номера, а промяната ще бъде отразена във FDOC.

НАСТРОЙВАНЕ НА КЛЮЧОВЕ ЗА DAS3

При DAS3 може да има максимум 24 ключа за даден автомобил, но въпреки това само 8 от тях могат да бъдат активни едновременно. На практика DAS3 също има памет за 8 ключа, също както DAS2, но за всеки ключ има три сегмента. Валидните серийни номера на 8 ключа и валидните сегменти за всеки от тях се програмират във фабриката в ESL, EIS и ECM модулте, като се използва специален "зелен" ключ, наричан още сервизен ключ. При покупката на нов автомобил, същият пристига с два ключа - единият използва сериен норем 1 сегмент 1, другият използва сериен номер 2 сегмент 1. При някои модели има включен и трети ключ, който съдържа сериен номер 3 сегмент 1. При поръчването на нов ключ в PDC решават какво да бъде записано на новия ключ в зависимост от това, дали ключът ще се използва като допълнителен или като замяна на изгубен ключ.

Ако бъде поръчан допълнителен ключ, в PDC ще го програмират със следващия свободен сериен номер според информацията във FDCO и със сегмент 1. Ако бъде поръчан ключ, който да замени изгубен ключ, трябва да се посочи серийният номер на изгубения ключ. Тогава в PDC ще програмират новия ключ със същия сериен номер, но със следващият неизползван сегмент. Когато се постави ключ с валиден сериен номер, но с по-голям номер на сегмента, DAS автоматично ще блокира ключовете със същия сериен номер и по-малки томера на сегментите. Например ако изгубите оригиналния ключ номер 2, ще ви доставят нов ключ номер 2 със сегмент 2. При първото поставяне на ключ 2 сегмент 2 в стартера на автомобила ще се блокира ключ номер 2 сегмент 1. Ако отново изгубите ключ номер 2, от PDC ще ви изпратят нов ключ с номер 2 и сегмент 3, който ще блокира ключ 2 сегмент 2. Ако изгубите и този ключ номер 2, ще ви издадат нов ключ със сегмент 1 от следващия свободен сериен номер според информацията във FDOC, като към ключа ще има инструкция за сервизния инженер при дилъра, където ще си получите новия ключ, който ще трябва да блокира изцяло сериен номер 2 за вашия DAS модул. Важно отличие от DAS2 е, че при DAS3 дистанционните функции на ключовете също се управляват от DAS модула и затова при блокирането на даден ключ, той не може нито да се ипзолзва за палене на двигателя, нито да отключва или заключва дистанционно автомобила. След като за даден автомобил бъдат издадени общо 24 нови ключа - 8 серийни номера по 3 сегмента за всеки, ако собственикът пожелае нов ключ, ще бъде необходимо да смени ESL, EIS и ECM модулите на автомобила.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ БЕЛЕЖКИ

При DAS3 системата, новите ESL, EIS и ECM модули се доставят с вградена защита за транспортиране. Тези модули ще работят в тестови режим, докато не бъдат окончателно активирани със "зелен" ключ в сервиза на дилъра. Това гарантира, че ако такъв модул бъде откраднат докато пътува, той няма да може да бъде използван за запалването или отключването на друг автомобил.

При W163 M-class, DAS модулът е вграден в AAM модула при автомобилите произведени през 1998 г. и 1999 г. Моделите произвеждани от началото на 2000 г. имат DAS в отделен модул, който е извън AAM и е само свързан. Това позволява при необходимост от подмяна на цялата DAS система, да се подмени само отделен модул, което е по-евтино и по-лесно.

Моделите W163 M-class след 2002 г. използват DAS3. Въпреки това, тъй като системата използва старите компоненти - метален ключ за стартера и радио предавател вместо инфра червен порт, за тези модели могат да се зададат само 8 серийни номера за ключове без сегменти. Осемте валидни номера за ключове се съхраняват в ECM модула и не могат да бъдат променяни след фабричното програмиране. При необходимост се купува цял ECM модул с нов набор от серийни номера, който се програмира в одобрен PDC.

Теоретически е възможно от PDC да издадат дубликат на съществуващ метален ключ за стартера със вече използван сериен номер, но няма как да зададат коректно променлив код. Дори и да копирате променливия код от ключа в дубликата, то само единия от двата ще може еднократно да запали автомобила, след което другият ще стане невалиден и повече няма да бъде разпознаван от автомобила, тъй като променливият код, който е записан в неговия EEPROM ще бъде невалиден. Затова някои ключали извъв сервизите на дилъра предлагат услугата по копиране на ключ за тези модели, но ключът не може да бъде използван като допълнителен, а само като замяна на стария ключ и трябва да бъде употребен веднага, защото след следващото палене, ще стане невалиден.

При DAS2 теоретически съществува възможност да бъде записан нов набор от серийни номера в паметта на DAS модула от сервизния център на дилъра, като се зададат 8 нови серийни номера, които са валидни и се зададе кои от тях са "нови" и не трябва да изискват променлив код. Това позволява да използвате стар ключ от същия или от друг автомобил, като ако ключът е от друг автомобил, той повече няма да работи със стария (например ключ от автомобил в морга). Въпреки възможността, Mercedes-Benz изрично забранява това да бъде извършвано в сервизите на дилърите, тъй като е потенциално опасно и може да компрометира системата за сигурност на автомобила. Има различна информация относно как може това да се направи. Според някои източници, това става, като се използва специална версия на HHT. Според други, необходимо е да се извади EEPROM чипа от DAS/AAM модула и да се препрограмира, като се използва специално оборудване.

Тъй като при DAS2 валидацията на ключа се извършва от AAM модула и ECM не извършва валидация, теоретически е възможно през CAN шината да се подаде фалшив сигнал за валиден ключ и по този начин да се запали двигателя на автомобила, като се заобиколи системата за сигурност. Това обаче изисква специално оборудване за връзка с CAN шината и много добро познаване на CAN протокола, който строго се пази от всеки автомобилен производител.
  • 2

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#5 mari0

mari0

    Напреднал

  • Потребители на форума
  • 487 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Перник

Публикувано 06 септември 2009 - 16:02

скоро ми се случи на 124 е-класата понеже тя е с такъв ключ дас 1 ли 2 ли незнам точно и изгорял бушон отворих я с ключа но няма палене въртиш но никакви призначи се едно няма акомулатор е при такъв случай нещо ако се развали инфрареда неможе ли отвътре имам едно копче което е за откл'чване и заключване на автомобила да го отключа от там и да запали добре че беше бушон иначе какщех да го паля незнам а ибях далече на път а и от какво може пък бушона да изгори
  • 0
Автоморга-Мерцедес-0876/438-583
www.mercedes.mobile.bg

#6 Slav_1101

Slav_1101

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 961 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes W126 280 SE M110 83"
    Mercedes W211 E280 CDI 177ps
    Mercedes W221 S350

Публикувано 06 септември 2009 - 22:02

Такъв инфра червен ключ за стартера, може ли да се сложи на бенц с обикновенна ключалка ? :rolleyes:
  • 0

#7 brpi

brpi

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 1243 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Karlsruhe,Germany
  • Автомобил:
    W124 300D 603
    W124 230E 102

Публикувано 07 септември 2009 - 10:37

Такъв инфра червен ключ за стартера, може ли да се сложи на бенц с обикновенна ключалка ? :rolleyes:


Може ама дали има смисъл ........
  • 0
W 124 - 300D
W 124 - 230E

#8 Slav_1101

Slav_1101

    Майстор

  • Потребители на форума
  • 961 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    Mercedes W126 280 SE M110 83"
    Mercedes W211 E280 CDI 177ps
    Mercedes W221 S350

Публикувано 07 септември 2009 - 11:53

Да поприанцип си прав ! но винаги ме е дразнел класическия голям клюя на мерцедес ! :D :D
  • 0

#9 aalexieff

aalexieff

    Член на МБКБ

  • Замразено членство
  • 692 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Павликени
  • Автомобил:
    W124 2.5 D 1987 продаден
    W210 E300 D 1996 продаден
    Mitsubishi Colt IV 1.3 1995 продаден
    Mitsubishi Colt VI 1.5 2005
    Renault Clio III 2007
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 октомври 2009 - 06:22

Илийка, безценен си!
  • 0
W210 E300 D 1996
W124 and E300

#10 chasovnik

chasovnik

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 104 Мнения:
  • Град:washington dc
  • Автомобил:
    mercedes c320 wagon

Публикувано 06 октомври 2009 - 15:41

при мен агента дето ми продаде колата е сменял CAN модула /или нещо подобно/ че нещо колата не разпознавала ключа, да не ви казвам за кви пари става въпрос и не го пожелавам на никого. предполагам, че в Бг=БСтар ще е още по скъпо.
иначе мерси за инфото.
сомо не разбрах ако сменя батериите в къщи - далеч от колата на 100% ли няма да разпознае ключа или има вероятност да работи без синхронизиране?
поздрави
  • 0

#11 Илия Горанов

Илия Горанов

    Член на УС на МБКБ

  • Управителен съвет
  • 7499 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:София
  • Автомобил:
    CLK200 Kompressor
    163hp, 2001, dark blue
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 06 октомври 2009 - 16:15

Няма еднозначна информация по въпроса със синхронизирането, но оставам с впечатлението, че ако просто го отвориш и смениш батериите, ще си работи без нищо допълнително. Разсинхронизирането става, ако извадиш батериите и го оставиш по-продължително време без батерии. Но няма ясна информация колко е дълго продължителното време. Аз четири - пет пъти съм вадил моите батерии за по минута и не съм имал проблеми след това.
  • 0

Ако си задаваш въпроса "струва ли си да ремонтирам стария Мерцедес", по-добре го продай и си купи чисто ново Пежо, Мерцедес не е твоята марка!
Бабини деветиниclk.babailiica.comнаргиле


#12 chasovnik

chasovnik

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 104 Мнения:
  • Град:washington dc
  • Автомобил:
    mercedes c320 wagon

Публикувано 06 октомври 2009 - 23:29

мерси за инфото
  • 0

#13 T U N D E R

T U N D E R

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 46 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Sofia

Публикувано 20 ноември 2009 - 21:03

Хубава и полезна тема.Има още и още допълнителни неща относно системите,но мисля че само ще ви заболят главите от толкова информация.Само искам да вмъкна че въпреки сложността и уникалността на системите за сигурност на Мерцедес-резервни ключове могат да се правят не само в Мерцедес и то от много отдавна ;)
  • 0

#14 petro

petro

    Прохождащ

  • Потребители на форума
  • 48 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:пловдив
  • Автомобил:
    мерцедес с250-продаден
    W203-200 kompressor

Публикувано 20 ноември 2009 - 22:31

Хубава и полезна тема.Има още и още допълнителни неща относно системите,но мисля че само ще ви заболят главите от толкова информация.Само искам да вмъкна че въпреки сложността и уникалността на системите за сигурност на Мерцедес-резервни ключове могат да се правят не само в Мерцедес и то от много отдавна ;)


Ако споделиш къде ги правят ще е полезно за много хора!
  • 0

#15 aalexieff

aalexieff

    Член на МБКБ

  • Замразено членство
  • 692 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Град:Павликени
  • Автомобил:
    W124 2.5 D 1987 продаден
    W210 E300 D 1996 продаден
    Mitsubishi Colt IV 1.3 1995 продаден
    Mitsubishi Colt VI 1.5 2005
    Renault Clio III 2007
ГАРАЖ Виж ГАРАЖА

Публикувано 21 ноември 2009 - 07:45

Съмнява ме казаното

че въпреки сложността и уникалността на системите за сигурност на Мерцедес-резервни ключове могат да се правят не само в Мерцедес и то от много отдавна

Явно от инфра ред до инфра ред има разлика, защото пробвах на няколко места и то при доказали се майстори но всичките ме пращат към БС. Сигурно има, но те не са за публично-обществена изработка ;)
  • 0
W210 E300 D 1996
W124 and E300




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни