Към съдържанието

  •  

Снимка
- - - - -

Смяна на маслосъбирателните гумички на мотори OM 621;615;616;617 (1961-1985 г.)


  • Please log in to reply
Няма други мнения в тази тема

#1 kyuss

kyuss

    Чирак

  • Потребители на форума
  • 242 Мнения:

Публикувано 14 април 2007 - 15:35

Смяна на маслосъбирателните гумички на мотори ом 621;615;616;617 (1961-1985 г.)

Махаме всичко,което ще се пречка по пътя-щангички и жило по газта,вент.маркуч към филтъра,маркуче на вакуум регулатор(който има) и пр.,разхлабваме(сваляме)ремъка на водната помпа/динамото,капака на клапаните....
С вложка 27мм завъртаме коляновия вал в работна посока,докато кобилиците на оста на стойките се разтоварят от гърбиците на разпределителния вал-проверяваме с ръка...
С имбусна вложка 8мм,на по-късните модели с подходящ торкс,разхлабваме болтовете,държащи стойките.
Измъкваме целия комплект,както си е асемблиран,нагоре и внимаваме центриращите цилиндрчета,които са отдолу и през които минава болтът,да не изчезнат нейде покрай ангренажната верига...
За да почнем да развиваме гайките на клапана,трябва да сме сигурни,че се намира нейде около ГМТ.Затуй най-добре да караме клапаните подред.Хвърляме поглед на градуираната шайба на коляновия вал и на положението на съответната гърбица на разпределителния. За да имаме достатъчно пространство за манипулациите, буталото на съответния цилиндър трябва да е около ГМТ в такт сгътяване....
Развиваме гайките на клапана с два 14мм ключа......
Махаме талерката на пружината,ако се е врязла в канала на клапана,помагаме й,хм...
Издърпваме пружината на клапана нагоре.Ако не ще да се промъкне покрай вала,завъртаме коляновия по посока на работа му,докат клапанът потъне малко надолу(а понеже сме около ГМТ,той няма къде да избяга.По-късно ще се наложи пак да потъне малко,за да поставим спокойно и без да се сцепят пластмасовите ръкавчета върху резбата на клапана)...
С двойка плоски дълги отвертки,разположени срещуположно(за опора ръбовете на главата,цил.болтове)внимателно поразмърдваме гумичката на клапана...не бързаме заникъде...ще излезе...)По улея на водача може да е останала гума от демонтажа,почистваме го....
---Отдолу,в локва мръсно масло,лежат ротаторите на клапаните.Нищо особено,вътре има сачми,разделени една от друга с пружинки...хубаво,ама маслото оттам няма къде да се оттича и от мръсотията е взело да добива вискозитета на SAE 90,пък и пречи на правилната им работа. Който желае,може да ги извади с магнит и почисти . Аз ползвах Brake cleaner,изветрява бързо,флакона е под доволно високо налягане...Ето почистеният ротатор.Почистваме и леглото... Потапяме ротатора в масло и обратно в леглото...
После взимаме едно от найлоновите ръкавчета,които би трябвало да са в комплекта гумички,явно е някакъв много скъп артикул,щото само 4,тц-тц....Поставяме го връз резбата на клапана,ако се наложи,врътваме вала да потънат още малко клапаните...
Смазваме гумичката,плъзгаме връз стеблото,и после внимателно поставяме рязана шайба М16 връз гумичката.Достатъчно широка е,за да не повреди гумата и достатъчно тясна е,за стане инсталирането без проблем...Натискаме с пръсти по срещуположните страни,докат гумичката не зацепи в улея на водача...готово.Махаме ръкавчето...срязваме по улея на резбовата част на стеблото,ако не ще...
Почистваме старателно резбата на клапана,да не повредим безценните гайки после...
Поставяме клапанната пружина. Монтира се така,щото свивките с по-малко разстояние една от друга,да бъдат надолу,към главата(ротатора).Тука добре се вижда,че разстоянието м/у свивките е различно... Пружините е добре да се сменят,че омаляват с времето.Евтини са.
---Пружините имат цветна маркировка,която указва характеристиките им(едноцветна;комбинация от цветове и пр.).Обаче на всички пружини от даден тип маркировката е нанесена откъм една и съща страна. На тоз мотор(ом621) маркировката се пада долу,на този ом617.952-горе. И двата типа обаче са си поставени според горното правило(за свивките и разстоянията).
Върху пружината поставяме талерката,посоката няма как да се сбърка.
Гайките на клапана почистваме задължително. Долната е от някаква мека сплав,сигурно вместо резбата на клапана да замине нейната....е,замина...после пък и се заоблят често.Разбира се,гайки М10х1мм за ключ 14 няма масово по магазините,пък от МБ искат към 5лв.

И после другия клапан на същия цилиндър,после завъртаме вала(коляновия,в работна посока),щото буталото на следващия цилиндър да дойде къмто ГМТ и всичко по реда си...
NB!Преди да развием гайките по клапана,уверяваме се де е буталото!
Ако ни се прище да разглобим помплекта стойки-ос-кобилиции-телчета,да ги почистим или мерим хлабини,книжнината съветва да се маркират ,тъй щото да заемат после същото си място...
Почистваме хубаво резбата на оворите за болтовете на стойките,маслото,което се е събрало в резбования отвор,трябва съшо да изчезне....
Болтовете затягаме с около 40 Нм.
След туй по същия начин демонтираме следващата двойка стойки(тройка при 5-цил.модели)
---------------
Когато сме приключили с работата,правим реглаж по описания тук начин.
N.B.още веднъж-за ом621 топлинната хлабина се мери между кобилицата и глухата гайка!!!

Офф-еволюцията при гумичките-вдясно такава от 60-те,изобщо не знам как стои на място,вляво съвременна,хем и с двоен упл.ръб(1 маслен+1 газов). Още.
(Д)еволюцията при талерките-прогресивно намаляване на материала...

Ами това е,не е никак трудно.
Шайбата
Необходимият инструментариум
За 4-цил.мотори в леки авт.гумичките за всмукателните и изпускателните клапани са еднакви,за 5-цил. галиба да са различни,чувам някой фирми предлагали 10 от по-малкия диаметър,демек за всичките клапани еднакви пак,а от МБ идели 5х5 различни,та и това да се има предвид...

ом621-използваме момента да сменим маслото във ваничката на хидравличния обтегач на веригата,връзваме веригата с меден едножилен кабел 6кв.мм,ако искаме,и иазсмукваме с 50сс спринцовка и шлаухче маслото. На дъното спокойно лежат разнообразни мизерлъци,магнита пак влиза в действие,парцалчета,тампоно за уши и дръги такива...наливаме ново масло,махаме кабела,натискаме 2-3 пъти с отвертка г-образната планка...Таралеж от миниатюрни стърготини по магнита...

Off-намерих в мазата красив вентилатор на генератора,лят алумин,баланси,шайбата капсулована,разхищение на материал,оназ гадна щампована ламарина на нищо не приличаше...тъкмо и лагерите смених...И докато държах с инструмент за филтри контра върху шайбата,ми хрумна,че тоз евтин инструмент може да се ползва за подобни цели на много места.Щото металната лента се сваля много лесно,и като се ползват примерно 2 (за по-здраво)еднакво дълги парчета пистов ремък, и като връз самата шайба се сложи малко парче ремък(да се не повреди),върху което ще легне дъговидната му опора,хавата ще стане,хем и за шайби с всякакъв диаметър....Подобна работа и с клиновиден ремък,де...Щото тез инструменти за контра не съм ги виждал под 65 лв.,хем тайвански,а тоз за филтрите е 4,90 по бензиностанции...
  • 0
Blood, Sweat and Diesel !




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни